För många? För tätt? Debutsäsongen...

Habina

Trådstartare
I år är det dags för min femåring att debutera och bortsett från en PP på valacken ifjol är det även debut för mig. Just nu får jag inspiration av gamla trådar med spännande diskussioner. Men nu oroar jag mig för att jag har en för ambitiös plan för året.

22 april 40 km
12 maj 50 km
30 juni 50 km
21 juli 50 km

Jag är mest bekymrad över tiden mellan först och andra respektive tredje och fjärde. För tight?

Om vi sedan skulle klara av så vi kvalar till Sveg, är det någon mening att vara med när jag ändå inte har landslagsambitioner? Känns lite som en katt bland hermeliner och det redan utan tanke på att jag har fel ras.

Nu postar jag tråden och ger mig ut på lite lågpulsträning någon timme.

Sv: För många? För tätt? Debutsäsongen...

Nu var det väldigt längesen jag red någon ritt, men kan väl svara ändå.
Jag tror om man är noga att följa upp återhämtning efter en ritt så känner man som distansryttare sin häst så väl iom all träning så det kommer nog fram om hästen är redo att starta igen.

Vad gäller katt bland hermelinerna..
Det vore jättekul att få följa en fjordhäst med ambitioner på distansbanorna!

Jag har alltid försökt undvika att start med bara 3 veckor emellan. Även om man rider lugnt så är 4 och 5 mil ändå rätt långt för en 5-åring, och det tar 3 veckor för hästen att återhämta sig helt.

Angående att åka till unghästfinalen så är du inte alls slagen på förhand där!

Nu har väl även vilotiden förlängts i TR?

Annars med unghäst i tanke, hur många ritter första säsongen är lagom?

Det vore jättekul att få följa en fjordhäst med ambitioner på distansbanorna!

:rofl: Jodå, Ariel har ambitioner så det räcker och blir över... Hon skall alltid vara först och hugger efter konkurrenterna. :crazy:

Synd bara att matte inte har några ambitioner... ;)

Angående att åka till unghästfinalen så är du inte alls slagen på förhand där!

Kruxet är väl att det då bara blir två CR innan finalen, känns lite lite för att få in rutinen för oss båda. :crazy:

Men slagen på förhand är jag, med en maxpuls på 54 spm är det inget att hoppas på.

Nu har väl även vilotiden förlängts i TR?

Ja, nu är det 13 dagar som man måste vila mellan två starter. Jag tycker 21 dagar känns som gränsfall, men förmodligen startar jag i april och maj men inte juli. Kommer ha ute fysioterapeuten efter bägge starterna och helt enkelt vara förberedd på att stryka oss från tävlingen i maj.

Kan ju vara så också att det helt enkelt blir för varmt i juli. I vart fall värt att ta med i tävlingsplanerandet. En av våra har svårt att gå ned i puls när det är varmt så vi försöker undvika starter just under högsommaren.

Någon utav hästarna kommer få tävla i juli, blir det varmt så får vi ta det riktigt lugnt eller kanske utgå om det verkar påverka hästen för mycket. Men jag behöver ju tävlingsrutin precis som min unghäst. :D

Jag skriver upp dig på listan över folk att utnyttja! ;)

*kl*

Jag lånar tråden, istället för att skapa en ny snarlik :D

Detta är debutsäsongen för min fjordvalack (f. 1998, 14år i sommar). Han är varierat riden under den del av hans liv som jag känner till; har jobbat på ridläger (två pass/dag; 1 ridbanan, 1 uteritt) sedan 2004 eller 2005. Jag har haft honom sedan augusti 2011. Rider nästan varje dag, vissa veckor blir det en "riktig" vilodag (dvs ingen träning alls). Jag försöker att få till 2-3 uteritter, nån promenad/markträning, 2 dressyr, 1 bomarbete. Rider på varierat underlag (sand/torv, gummiflis, asfalt, skog, grusväg, fält...).
Denna säsong rider vi huvudsakligen för miljöträningens skull. Vi behöver komma ut lite, och hästen behöver träna i olika miljöer, med olika hästar och lite "konstigheter". Han har ett förflutet som väldigt flockbunden, och är i allmänhet lite skeptisk till "konstigheter" ute.

Hur som havre. Vår första start blir Lovisedalsritten (22/4), PP20km. Den 24/3 och den 14/3 ordnas träningsritter på klubben. Den första är det inget snack om; den ska vi vara med på. Den är ca 16-17km, i 10-14 tempo (enl uppgift). Den andra är 20km, i 10-13 tempo.
Min fundering: är det dumt att rida den andra (14/4) ? Jag vill gärna göra det, då det innebär att hästen sett hela banan som vi ska rida den 22. Men jag tänker på hästens senor, ben etc.

Åh vad roligt, då kanske vi åker på samma ställe för att debutera.
Jag åker eventuellt dit med en femåring som jag rider lite då och då när ägaren inte hinner med. :)

Liknande trådar

Distans Sitter och ser över min planerade tävlingssäsong och funderar på om det är för tätt eller om det kan fungera ändå..? Började med...
Svar
6
· Visningar
1 049
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka