För liten sadel hur påverkar det hästen?

golden_tinka

Trådstartare
har inte märkt av det nånting, sitter helt perfekt i sadeln och får emellan nästan en handflata mellan rumpa oh slutet på bakvalvet ändå ser det ut så här!
ser ju ut som jag sitter på bakvalvet!:crazy:

nu till huvudfrågan, påverkar det hästen på nåt negativt sätt?

Sv: För liten sadel hur påverkar det hästen?

Troligen inte ! Rid på du!

puuh, då kan jag kanske andas ut!;) har inte hört från nån annan att den ser för liten ut, men av bilderna att döma gör den det!

Nu är det en svår bild, men hur menar du att sadeln ser ut att vara för liten enligt bilden?!?

En sadel i fel storlek påverkar hästens rörelsemönster, vilja att arbeta och möjlighet att utföra arbetet korrekt. Den skapar även spänningar, obehag och grinighet.
En sadel med fel sätesstorlek placerar ryttaren i obalans och därmed brist i kommunikationen till hästen, eftersom ryttaren inte sitter bra.

tycker att det ser ut som att sätet är alldeles för litet! skulle vilja ha lite mer rymd bakom rumpan!
sitter som gjuten i den och den känns inte liten..
på hästen ligger den så bra som en sadel kan i dagsläget!;)

Jag skulle faktiskt vilja ha dig djupare i sadeln och bara lite längre fram, så där håller jag med dig om att sadeln ser ut att vara för liten.

Du kan inte försöka få en bild där du sitter utan stigbyglarna och där hästen står still...?

Jag är inte säker på att sadeln är för liten för dig...

Det ser lite ut som att du har åkt uppåt/bakåt i sadeln, alltså att du inte kommer ner i den ordentligt pga din sits.
Det kan mycket väl vara så att sitsen passar dig men att du inte sitter rätt i sadeln, om du förstår vad jag menar...

Vad är det för sätesstorlek?

Senast ändrad:

tycker också att det ser ut som om jag sitter jättekonstigt!
vet inte sätes storleken, kan inte kolla det förrän på fredag!
men vet att sadeln med en tum större sits, inte passar mig alls! där glider jag runt, och hittar ingen bra balans..

Min dotter brukar säga "Mamma sitt inte på muffen":o hm.... kan det vara ditt problem också? När jag ja, jag vet att det är lite personligt men fundera på det.... jag har i alla fall insett att det var ett problem för min sits och det hjälpte.:o:o:o:o:o:o

Min dotter brukar säga "Mamma sitt inte på muffen":o hm.... kan det vara ditt problem också? När jag ja, jag vet att det är lite personligt men fundera på det.... jag har i alla fall insett att det var ett problem för min sits och det hjälpte.:o:o:o:o:o:o
:rofl::rofl::rofl: jag de kan nog stämma.

har sedan sist provat lite andra sadlar med, och kommit fram till att en sadel med en tum större sits, känns för stort! jag får inget stöd öht och det känns bara som jag glider runt!

hector sadeln med lika stor sits, sitter jag också jättebra i, rakt över sadeln, lika mycket på sittbena som på "muffen".
vilket jag även gör i sadeln på bilden...
det känns bra, och jag sitter bra, men det ser inte bra ut!
hmmm....

D kanske inte bara beror på sits storlek ,sadlar ser ju såå olika ut i sitsen oxå var man hamnar i sadeln. Om dom e djupa ,flatare mm.

Jag skulle också vilja se dig längre fram med rumpan i sadeln. Sitsen brukar dessutom bli snyggare då! ;)
Det som kan hända är att den bakre delen trycker ner mer i ryggen på hästen om du sitter ända bak mot bakvalvet, har du mycket "stöd" i bakvalvet eller känner att du sitter lite PÅ det så kan det alltså påverka hästen negativt. Annars skulle jag inte oroa mig, har själv hellre sadlar som är precis på gränsen till för små så man ska kunna utnyttja fram- och bakvalv som stöd :p (blir lite skillnad dock om man BARA får stöd antingen bak eller fram, då är risken större att sadeln trycks ner om man har för mycket stöd/sitter på valvet).

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar