För liten för att betäcka med en Welsh på 135 i manken?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kharachi
  • Startdatum Startdatum
K

Kharachi

Har en welsh mountain sto i stallet... ca 116 cm i manken... Är hon för liten för att betäcka med en welsh hingst på 135 cm i manken??

Hon är 4 år och inte riktigt färdigväxt...
Jag ycker inte att det borde vara några problem...

vad tycker ni andra??

Sv: För liten för att betäcka med en Welsh på 135 i manken?

Tycker inte det låter som något problem, rent fysiskt.

Däremot undrar jag vad du vill åstadkomma med korsningen sektion A + sektion B? Risken är att avkomman blir en liten sektion B med "mountain-varning", med det menar jag en mountain-typad sektion B. Det kan säkert bli en trevlig barnponny, men troligen inte en rastypisk sektion B, welshponny.

Varför inte använda en mountain-hingst? Det finns maffiga mountain-hingstar som är 120-122 cm mkh att tillgå, om du vill ha en något större och mer viktbärande avkomma. Eller, om målet är att producera en ridponny, varför inte ta steget fullt ut och seminera med en liten ridponnyhingst?

Nej det har varit mycket större skillnad på de ponnyston vi betäckt med d-ponny hingstar
ex en dartmor runt 120 cm fadern en NF 145 cm blev en jättefin bebis :p
Så inga problem alls tycker jag :banana:

Nej det har varit mycket större skillnad på de ponnyston vi betäckt med d-ponny hingstar
ex en dartmor runt 120 cm fadern en NF 145 cm blev en jättefin bebis :p
Så inga problem alls tycker jag :banana:

Vi funderade först på att betäcka med en arabhingst bara för att få fram en trevlig och vacker ridponny fast ja tycker att första fölen ente ska ha en allt för stor pappa... men en hingst på ca 130 cm tycker ja inte borde vara några problem... fattat inte riktigt varför de stuteriet inte betäcker så "små" hästar... Shettisar kan ja förstå för deras bäcken är väldigt trångt så många har ja problem fast de e en hingst i deras storlek...

Vi funderade först på att betäcka med en arabhingst bara för att få fram en trevlig och vacker ridponny fast ja tycker att första fölen ente ska ha en allt för stor pappa... men en hingst på ca 130 cm tycker ja inte borde vara några problem... fattat inte riktigt varför de stuteriet inte betäcker så "små" hästar... Shettisar kan ja förstå för deras bäcken är väldigt trångt så många har ja problem fast de e en hingst i deras storlek...

Jag kan förstå stuterier som inte beräcker små ston med större hingstar. Vår sekt C hignst osmär 1.34 får inte ta emot ston under 1.30 pga han är så otroligt utrustad:o Vill inte riskera att han skadar et sto invärtes i onödan.
Vi betäckte små ston strax över metern med vår lätta lilla hingst som är 1.29 i somras och det var jobbigt för stonas ryggar trots att han är så lätt och att vi ställde stona på en upphöjning.

Håller med tidigare skrivare som tycker att ni ska ta en WM hingst alt en ridponny hignst till ert Mountain sto istället för en sekt B hingst.

fölet anpassar sig efter stoets livmoder så för den sakens skull spelar det ingen roll. Problemet är ju om man betäcker naturligt och hingsten är mycket större men det ju förmodligen ingen fara i ditt fall.
Personligen tycker inte jag att du ska betäcka ditt mountainsto med sek. B, det blir oftast inte så bra typ på den, hellre en fin ridponnyhingst om du vill ha en större avkomma.
Men det är ju ditt beslut.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att du har fått bra svar hittills. Vill bara tillägga att om du är rädd för att hingstens penis ska vara för stor för ditt stos slida går det att seminera! Bara att tömma hingsten och spruta in det i stoet.

Lycka till!

om man gör tvärt om då, att stoet är större än hingsten - hur går det med det rent betäckningsmässigt?

man ställer stoet i en "grop"!

Visst kan man göra det!

Vet flera hästar som kommit till på det sättet.

Vad smart!

Vet också de som ställt stona i dike, det beror lite på höjdskillnaden.

Hej jag har ett sto som är korsning arab (ca.80%), welsh mountain (ca.20%) Hon är 137 i mkh, dessutom nu dräktig med NF !!:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet en shettishingst som tjuvbetäckte ett nordsvenskt sto. Den lille hingsten klättrade upp på stengärret! :banana:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka