för lite för ett fullblod?

N

Namarra

han rids oftast 4dag/v men nu har han ståt i ca 2veckor för han tappar skor hela tiden när man rider....Detta får han även om han står....

morgon:3kg hösilage,1kg kornkross,1kg lusern,2dl blöt betfor
lunch:1kg hösilage
midda:1kg hösilage
kväll:6kg hösilage,1kg kornkross,1kg lusern,mineraler lite e-vitamin och 2dl blöt betfor ca 2kg halm

men han är väldigt smal man ser revbenen skänner dom med..vad ska göras för att han ska gå upp i vikt?
 
Sv: för lite för ett fullblod?

Kan du inte ge fri tillgång på hösilage?
Han får egentligen inte särskilt mkt grovfoder.

Har du analyserat allt foder?
 
Sv: för lite för ett fullblod?

Hur blött är silaget? Är det torrt är det ok mängd strån (3+1+1+1+6+1=13kg) men du skulle vara hjälpt av en analys.
 
Sv: för lite för ett fullblod?

Hej hej!!
När jag köpte mitt sto såg hon ut som ett benrangel. Hon fick korn att äta. Mitt tips till dej är ett dyrare alternativ, ett fullfoder. Till min häst ger jag Mustang, ett mycket bra fullfoder. Hon repade sej fort och är idag en välmående pålle. Korn kan vara bra men min erfarenhet är att inte alla pållar tillgodogör sej det.
Rid inte för mycket under tiden han ska upp i vikt.
Hoppas det går vägen för er!
 
Sv: för lite för ett fullblod?

Japp håller med fullfoder tills han kommit upp i hull då kan man gå över till korn igen. Jag gödde mitt fullblod på Kraft rehab, D & H Build-up och olja.

Lucernhack är oxå bra om du har grovfoder med lite protein i.
 
Sv: för lite för ett fullblod?

Tycker att du ger för lite grovfoder, borde nog ge 15kg iaf.
Jag skulle byta ut kornkrosset mot ett annat helfoder (typ pellets)
Har hört att kornet inte riktigt passar hästar...
Har gett min häst 1,5 kg lusern, torr/dag, o hon har blivit rund o fin(fet)

Kan nog inte sägas för många ggr, alltid bra med analys!
 
Sv: för lite för ett fullblod?

nä jag kan tyvärr inte ge fri tillgång till hösilage men jag vet att hösilaget är 68% eller nåt sånt...jag ska testa de som ni har skrivit till mig så får jag se hur hans hull blir...men de är nämligen så att alla hästar i den hagen får lika mycket på lunchen och middan så då måste dom med höja sitt..och de tror jag att dom inte vill...men ska man ge han lite hösilage på betet också han går inte på bete än..men nästa månad komer la han ut på bete....

kan man höja på något annat med????
 
Sv: för lite för ett fullblod?

den ena balen är torr den andra lite blöt...de lite blötare får han på kvällen...
 
Sv: för lite för ett fullblod?

Jag hade inte släppt ut en mager häst på bete utan att stödfodra, många fullblod är jävliga att hålla hull på och kräver en hel del mat. Så att släppa ut på bete utan x-tra tillskott är ingen lysande idé!
 
Sv: för lite för ett fullblod?

Om du vet att vattenhalten är ca 68% så borde du även ha en analys eller? det är helt omöjligt att bedöma utan en sån hur mycket hästen behöver, men är den tunn så är svaret: den behöver mera energi!

Med ett så blött silage låter 12 kg lite för ett fullblod som ditt. Hur stor är han? Problemet när det är blött är ju också att de inte får i sig så mycket som när det är torrare.

Krafft grön pluss innehåller mycket protein, om det är det som brister. Mitt fullblod ökade på bara ett par veckor när jag gav det i samband med att jag precis köpt honom, då var han tunn och det var fortfarande betes säsong. Lucern är bäst skulle jag tycka, brukar ha stor effekt på ganska kort tid.
 
Sv: för lite för ett fullblod?

ja de finns analys men har inte papper på det..han är 168cm sen vad han väger vet jag inte...och han ska inte på bete förän i juni eller i slutet av juni han får två ggr i hagen..

har höjt han får 14kg/dag hösilage nu..ska se om de gör nån skilnad?
 
Sv: för lite för ett fullblod?

jag kan rekomendera hippo harmoni...
fibergi blir de oxå runda av...
D & H har även stud balancer... dyrt men bra...
sen beroende på hur hösilaget är, lusern!

korn skulle jag aldrig ge... men som sagt, det finns olika åsiker om korn, vi har fått höra (av veterinär) "korn är komat"...

som björkis sa, du kommer nog (jag skulle säga till 100%) behöva stödfodra honom på betet!

lycka till!!!

ge oss före å efter-bilder!"""
 
Sv: för lite för ett fullblod?

Jag ska se om man kan få någon bra bild idag...på honom..men tack för alla svar...än så länge...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 061
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 804
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 141
Senast: Lunketuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp