För långt fram/bak?

Rosenblad

Trådstartare
Vad är egentligen skonsammast för hästens rygg om man måste välja: Sadeln ligger för långt bak/sadeln för långt fram. Har funderat lite kring detta, eftersom jag ser många göra dessa fel när de sadlar. Vad anser ni?

jag anser att det inte är skonsamt varken att lägga den för långt fram eller bak. Tycker inte att man kan diskutera i det här ämnet eftersom båda "alternativen" är dåliga. En sadel ska varken ligga för långt fram eller bak!

Jag tror att det är lika "skadligt" , för långt fram eller för långt bak... Du ska ju inte sitta på ländryggen och heller inte på manken så bogarna "låses".. Det stör hästens sätt att röra sig oavsett...

Det ena går väl inte att säga att det är bättre/sämre än det andra. På min häst får man lägga sadeln lite längre fram än önskvärt, alternativet är annars barbacka (och då får jag ont i ljumske/höft), lite långt bak fungerar inte alls på hans korta svängda rygg.

Sadeln ska ligga rätt, men råkar man ut för avvikelser får man se till just det fallet.

Lägger man den för långt fram så låser man en hel radda muskler och frambenen kan inte jobba ordentligt, hästen hamnar lättare i framvikt and so on and so forth. Lägger man den för långt bak blir det som det blev för min häst eftersom förra ägaren inte riktigt hade koll; totalt söndertryckta muskler på "bakre delen" av ryggen och upp mot länden.

Vad är egentligen skonsammast; pest eller kolera?

Hästen lider vilket alternativ du än väljer. Intressant fråga är väl varför man inte kan lägga den väl inpassade sadeln i korrekt läge...

Jo, självklart är både alternativen skadliga för hästen. Det är det verkligen ingen tvekan om. Jag var bara lite nyfiken på HUR skadligt dessa fel var, eftersom jag har varit med om ryttare som både lägger sadeln för långt fram och respektive bak. När jag t ex var skötare åt en hoppryttare sa hon när jag sadlade: "Vi hoppryttare till ha sadeln långt fram" och slängde fram den upp på manken :crazy:.

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
437
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka