För lågt i taket för min häst

Thea95

Trådstartare
Hej!
Jag står lite inför ett dilemma och vet verkligen inte hur jag ska göra. Jag har varit och tittat på ett nytt stall, ett mindre med endast 2 boxar.

Min foderhäst är ca 165 cm i mankhöjd och stallets höjd är 225 cm, vilket betyder att det är för lågt för min häst. Om jag räknat rätt så ska han ha runt 250 cm.

Hur skulle ni gjort i detta fallet?
Vill givetvis min häst det bästa men de kommer gå ute mycket, så de enda gångerna de är i stallet är under kvällen/natten och när de ska fixas i ordning inför ridning.

Eftersom det inte är lagligt o ha hästen där så skulle jag inte ha det. Vad gör du om det blir en inspektion? Kan du bli utsparkad på timmen då?

Vi fick ta bort innertaket och höja över boxdörrarna så det blev godkänt. En skötselplats o en utgång är inte godkända men övrig yta för hästar är det. Hade inte vågat chansa.

Hej!
Jag står lite inför ett dilemma och vet verkligen inte hur jag ska göra. Jag har varit och tittat på ett nytt stall, ett mindre med endast 2 boxar.

Min foderhäst är ca 165 cm i mankhöjd och stallets höjd är 225 cm, vilket betyder att det är för lågt för min häst. Om jag räknat rätt så ska han ha runt 250 cm.

Hur skulle ni gjort i detta fallet?
Vill givetvis min häst det bästa men de kommer gå ute mycket, så de enda gångerna de är i stallet är under kvällen/natten och när de ska fixas i ordning inför ridning.
Förstår verkligen inte dilemmat... Om taket är för lågt - sök annat stall?

Bilda bort golv eller höj taket.

Hemma valde vi att bilda bort golv och när vi gjorde hos grannen valdes att höja taket (stall taket är i det stallet rännets golv).

Det går ju göra om i stallet så att det passar, men nu var ju inte detta min fråga och svar har jag fått, tack!
Okej, jag fick uppfattningen om att du sökte stallplats eftersom du skrev att hästarna får mycket utevistelse i det stallet samt att du skrev att du söker andra stallplatser också. Men om så inte är fallet så kan du ju ev lösa problemet, men frågan är om det inte är billigare att hitta ett stall som man direkt kan flytta in i.

Senast ändrad:
Det går ju göra om i stallet så att det passar, men nu var ju inte detta min fråga och svar har jag fått, tack!
Om du gör om stallet är det viktigt att tänka på att takhöjden räknas från ströbädden. dvs. du får mäta avståndet mellan bädden o taket, inte golvet och taket.
(har jag i alla fall läst i nån annan tråd gällande detta ämne)

Om du gör om stallet är det viktigt att tänka på att takhöjden räknas från ströbädden. dvs. du får mäta avståndet mellan bädden o taket, inte golvet och taket.
(har jag i alla fall läst i nån annan tråd gällande detta ämne)
Och det räknas också från den lägsta punkten i taket så finns det takbjälkar i boxen är det undersidan på bjälken som räknas som takhöjd.

Ja det går att göra om stallet, men att höja taket är ju ingen billig kostnad, du räknar på 250 men jag skulle lägga till några cm till om jag vore du. Man måste även ta hänsyn till luftkvalitet, och monterar du upp något i taket som går nedanför dina 250 cm så är stallet inte godkänd för dina hästar.

5-10cm till en bjälke hade jag struntat i, dock inte till ett tak där bjälkarna är täckta underifrån.

mitt stall är inte godkänt för mina hästar, är exakt 7cm för långt till bjälkarna. men då bjälkarna är ca 30cm höga och golvet ngn cm djupare på mitten av boxarna så struntar jag i det.
går alltid att bila ner boxarna en 20cm om någon klagar. de är ändå i dåligt skick.

höjde taket så högt vi kunde då vi renoverade och jämnade till golvet.
men sen så gick man såklart och köpte en för stor häst som det första hon gjorde var att slå huvudet i bjälken... hon har dock aldrig gjort om det ;)

25 cm är dock väldigt mycket för lågt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 490
Senast: Naria2020
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross