För korta ben för långa stigläder

Sv: För korta ben för långa stigläder

jag har haft det problemet oxå, o hör o häpna så är jag 180! o har inte äckligt korta ben, men ibland är det så...
frossar bland tipsen här nedan nu! underbart!:banana:

sådär har jag det oxå, det är superbra. förutom när jag galopperar då far den ur ibland och min donna blir sur, men hon vänjer sej.

*kl*

Bilder; Min sadel.

P4280050.jpg

P4280051.jpg

Annan sadel;

P4280052.jpg

Hallo hjärtat den sista bilden är upp å ned. Hur ska de då kunna fatta . he

hi,hi! :laugh:jag hade omvänt problem när jag letade sadel för ett par år sen. Flera sadlar jag provade hade för korta fendrar och jag kunde inte ha rätt längd på lädren. Det ver tydligen krångligt att byta också. Men att korta upp borde väl gå? Det är ju många barn som rider i westernsadlar på stora hästar. Det kanske växlar mellan olika märken också?

Jag är ca. 160 cm med väldigt korta ben! Alla sadlar jag provat har fendrarna varit alldeles för superlånga... Dock går det i vissa fall att beställa kortare fendrar till vissa märken, har jag fått höra. Sadeln jag har nu funkar, men "flärpen" räcker runt nedåt stigbygeln och hela vägen upp till sadeln igen, blir lite klumpigt funkar dock pga. att just på denna (Rocking R) så sitter buckeln åt omvänt håll så flärpen hamnar innanför fendern istället för utanpå och det är en fördel annars skulle det inte gå... Så har jag löst problemet!

Inte så bra på att förklara men ska kika efter om jag har bilder på det så jag kan visa hur det ser ut... :)

Funderat på att klippa av flärpen men då har man ju förstört sadeln för vidare bruk av längre ryttare vilket är synd! :eek:

Jag hade en westernsadel en period och på den fick jag göra extrahål allra längst ner. det såg rätt kul ut när själva fendern började ett par dm ner. :laugh:Det var bara själva remmen upptill.
Men jag är ibland på en ranch som har turridning. De har ofta barn som rider de stora hästarna och de får tillräckligt korta läder så det måste finnas märken som har större variation i längder.

Vet inte om jag lyckas få in bild, men jag provar nedan:

http://www.pixbox.se/pic_bildspel_id20128642_size640x480.html

Om det syns så är det en jäklans flärp jag har med mina pygme ben. Förslag på vart jag ska göra av den? Nu sitter den ju under fendern, men när det blir galopp jobb och lite fart och fläkt då glider den ut och tygel ändarna fastnar ibland i den... *irriterande* :mad:

Ska se nu om jag kan förklara på ett sätt så folk förstår ;).
På min gamla sadel (en Textan), hade jag liknande problem - dock var min "flärp" så lång att jag oftast kunde fästa den på utsidan.
För ett tag sedan bytte jag bort den till en Dakota reiner, och kunde inte fatta varför det krånglade varje gång jag skulle sätta tillbaka stigbyglarna efter inoljning. Ikväll fattade jag (efter att ha läst din tråd för några dagar sedan). Det är nämligen så att på den nya sadeln ligger "flärpdelen" på insidan istället för på utsidan, vilket gjorde att jag var tvungen att sätta tillbaka stigbyglarna annorlunda än på den förra. MEN pga av att den är utformad så, så blir det aldrig någon "flärp" hängandes, utan den följer med runt stigbygeln på insidan. FATTAR NI :D

Funderade på, när jag såg din bild, om det inte går att ändra håll på själva spännet - dvs piggarna innåt istället för utåt. Då blir de på samma sätt som på min sadel att flärpdelen måste gå på insidan istället för på utsidan = Problemet löst.

Och JA, det går att korta fendrarna till pygmelängd när de är konstruerade så.

Är det stora skillnader mellan olika sadlar, hur långa stiglädren är? Jag har haft detta problem på alla westernsadlar som jag har ridit i. Har haft Crates, Premier, Sterling, Deuber, Simco samt från Gomeier. Samt en sadel som var tillverkad av en sadelmakare i Stockholm.

Billy Cooks Pro Reiner är anpassad för dvärgar. Jag har en och jag är en mycket nöjd dvärg:D

Billy Cooks Pro Reiner är anpassad för dvärgar. Jag har en och jag är en mycket nöjd dvärg:D

Jag har en continental montana arabian, är bara 155cm lång men det finns tom 3 hål kvar! Men alla andra fenders på andra sadlar har varit alldeles för långa.:cry:

Ska se nu om jag kan förklara på ett sätt så folk förstår ;).
På min gamla sadel (en Textan), hade jag liknande problem - dock var min "flärp" så lång att jag oftast kunde fästa den på utsidan.
För ett tag sedan bytte jag bort den till en Dakota reiner, och kunde inte fatta varför det krånglade varje gång jag skulle sätta tillbaka stigbyglarna efter inoljning. Ikväll fattade jag (efter att ha läst din tråd för några dagar sedan). Det är nämligen så att på den nya sadeln ligger "flärpdelen" på insidan istället för på utsidan, vilket gjorde att jag var tvungen att sätta tillbaka stigbyglarna annorlunda än på den förra. MEN pga av att den är utformad så, så blir det aldrig någon "flärp" hängandes, utan den följer med runt stigbygeln på insidan. FATTAR NI :D

Funderade på, när jag såg din bild, om det inte går att ändra håll på själva spännet - dvs piggarna innåt istället för utåt. Då blir de på samma sätt som på min sadel att flärpdelen måste gå på insidan istället för på utsidan = Problemet löst.

Och JA, det går att korta fendrarna till pygmelängd när de är konstruerade så.

På min sadel går flärpen på insidan, men är på tok för lång... som syns på bilden i inlägget ovan... Hur gör man då? När den är så lång så den petar ut? och tyglarna ibland fastnar... syns också på bilden :cry:

Jag har samma problem jag med. Nu gick det som tur var att korta på min sadel.

På de flesta märken går det att beställa en kortare respektive längre fender när man köper en ny sadel så slipper man problemet. Annars om man vill går det alltid att köpa nya, kortare fendrar till sin begagnade sadel.... bättre det än att skära i de befintliga då det aldrig blir bra och mönstringen kan bli skadad.

Jag är också väldigt kort (163cm), men har aldrig haft problem med några flärpar, alla sadlar jag har ridit i har flärparna (de med hålen i) alltid gått på insidan, har aldrig sett en sadel där flärpen inte går på insidan och sedan viks runt stigbygeln och under fändern. Eller menar du att den går ett helt varv längs hela fendern och sen kommer ut igen? Känns i så fall som den sadlen vore gjord för en jätte! Troligare är nog att jag inte förstår vad du menar, när du säger att flärpen redan går på insidan men ändå sticker ut? Hur ser ditt spänne ut? är sadeln verkligen rätt ihopsatt?

En annan sak som kan vara värt att testa är en junior sadel, där är allt anpassat för mindre personer och det finns väldigt fina sadlar. Jag har själv ridit i några och märker ingen som helst skillnad förutom att jag slipper krångla så mycket när jag ska korta lädren. :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Du skulle kunna spana in Circle L sadeln jag har (som i och för sig är hos Wrangler nu). Den är sån att flärpen går på utsidan och i och med att sadeln är så stor (sätet alltså) så får jag korta fendern så mycket att jag måste ha att flärpen hängandes eller att den kommer upp på utsidan av fendern, vilket oxå är både fult och störande.

Wranglan - se till att kränga den där sadeln nu!!!!:grin:

Vad jobbigt! Är du säker på att den sitter ihop rätt? verkar så konstigt att ha en sån lösning... Såg också att Bewildered visar en bild på en sån sadel i sitt inlägg där hon vikt upp flärpen. Får väl komma över och kika på underverket någon dag... har ju aldrig sett nåt sånt i verkligheten :rofl:

Liknande trådar

Hoppning Efter mer än 6 månaders paus från "hoppningen" pga. feghet så testade jag på det idag - och det gick över all förväntan! Jag hoppade...
2
Svar
24
· Visningar
5 327
Senast: warg
·
Western Ok, jag erkänner. Jag är inte bara kort, jag har korta ben också. Det brukar gå att korta upp tillräckligt, med långa "flärpar" som...
Svar
18
· Visningar
2 735
Senast: sthu
·
Ridning Hur gör ni som av olika anledningar har olika långa ben? Altså med stiglädren... Jag har efter en olycka ca 2 cm skillnad i längd på...
2
Svar
38
· Visningar
3 178
Senast: Sunny
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 644
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30