Dehär med olika långa ben...

Ja det är så jag tänkt med, att få skänkeln 2 cm högre upp på sidan borde kvitta, men att hag sitter 2 cm snett blir ju desto mer vikt åt andra hållet.

Vi har diskuterat detta men kommer liksom ingen vart då det står kvar bestämt.

@annie_ jag har funderat på det då jag är sned i hela kroppen. Själva benlängden är nog kört, då jag tyvärr är ihopskruvad i benet... Haltar även lite och jobbar oliksidigt över lag då jag fortfarande kompenserar den skadade sidan omedvetet.
Så tyvärr är väl inte hela sanningen att jag enbart har ett kortare ben.. Men det är där det märks som tydligast i ridningen och resten är nog mest muskulärt.
Om det verkligen handlar om att dina ben är olika långa - skaffa inlägg i skon så att din benen blir lika långa. Inte bara när du rider. Olika benlängd leder till att kroppen följer efter och blir sned och felbelastad. Du kan få rotation i ryggen och problem i längden.

Jo, som skrivet innan tog jag upp detta med läkaren men mitt bet är inte tillräckligt mycket för kort för att det ska anses göra någon större skada. Han tyckte inte att jag ska behöva krångla med ilägg för om det ska ha rätt funktion lär de användas mer eller mindre jämt, i alla skor och lär ha inneskor osv.

Jo, som skrivet innan tog jag upp detta med läkaren men mitt bet är inte tillräckligt mycket för kort för att det ska anses göra någon större skada. Han tyckte inte att jag ska behöva krångla med ilägg för om det ska ha rätt funktion lär de användas mer eller mindre jämt, i alla skor och lär ha inneskor osv.

Men två cm är inte lite! Det är helt galet mycket! Ryggproblem kommer komma som ett brev på posten..
Efter en höftskada var mina ben ojämna, inte mycket men tillräckligt för att det skulle leda till "funktionell skolios". I och med att jag höll hela bäckenet snett medan ryggen strävade efter att vara rak blev hela ryggraden krokig.
Med kiropraktik, sjukgymnastik och bra inlägg blev jag rak igen. Det här var nästan tio år sen och jag klarar mig utan allt utom kiropraktor.

Skaffa inlägg! BRA inlägg, inga färdiggjutna från sportaffären utan individanpassade. Kombinerat med sjukgymnastik blir det mycket lättare att bli rak igen, för det är trots allt det ryggen strävar efter. Att ha en konflikt mellan övre och nedre delen av ryggraden gör ont, så bättre att förekomma än förekommas.
Inlägg kan hjälpa även om du inte går i skor hela tiden. När du har skor, i med inläggen! Flera par är bra att ha.

Om det verkligen handlar om att dina ben är olika långa - skaffa inlägg i skon så att din benen blir lika långa. Inte bara när du rider. Olika benlängd leder till att kroppen följer efter och blir sned och felbelastad. Du kan få rotation i ryggen och problem i längden.

Hur ska ett 1 cm tjockt inlägg i skon få plats menar du? I dagsläget använder jag hälkil (har samma problem och av samma orsak som TS) men den är inte till hjälp alls vid ridning då det är fotbladet och inte hälen som har stöd i stigbygeln.

Hur ska ett 1 cm tjockt inlägg i skon få plats menar du? I dagsläget använder jag hälkil (har samma problem och av samma orsak som TS) men den är inte till hjälp alls vid ridning då det är fotbladet och inte hälen som har stöd i stigbygeln.
Man kan få hjälp med ilägg och specialgjorda skor om man har så pass olika långa ben att det inte går att avhjäälpa med vanliga ilägg - min svärmor arbetar på ett företag som gör ortopediska skor och korsetter bla. Man kan kontakta sin läkare och be om remiss tex.

Får man verkligen det? Jag har för mig att skillnaden ska vara minst 2 cm för att man ska få den hjälpen via landstinget. För mig är skillnaden cirka 1 cm.

Precis så sa min läkare också. Vid 2cm eller mer så menar de att problemet kommer att orsaka ryggproblem, mindre än 2cm så ska man tydligen klara sig. Min skillnad är ca 1,5 cm altså ingen hjälp med specialskor.

Och som skrivet då behöver ju hela foten höjas för att det ska bli rätt med ridningen. pch de finns knappast plats för 1,5 cm i mina skor.

Hur gör ni som av olika anledningar har olika långa ben? Altså med stiglädren...

Jag har efter en olycka ca 2 cm skillnad i längd på mina ben. Detta märks tydligt när jag sitter i sadeln, helst vill jag korta ena lädret ett eller ibland 2 hål för att jag ska ha känslan av att de är lika långa.
Min tränare säger bestämt nej, jag ska ha samma hål på lädren för annars får hästen mina skänkelhjälper på olika ställen.
Men jag måste väl sätta mig snett i sadeln för att "nå ner" till den ena stigbygeln? Är det så lite att det inte spelar roll kanske?
Just nu är jag lite ringrostig ridmässigt och har inte hundra kroppskontroll så jag kan rida med känslan av ojämna läder, utan glömmer bort att tänka på detta och jag tror jag har kompenserat det hela genom att trampa sadeln snett, satt mig snett, men fått känslan av att mina läder är lika långa då allting blev snett istället.

Självklart syns detta även på min sadel där jag fick påbackning av sadelmakaren som stoppade om den förra. Nu har jag en annan som jag helst skulle vilja behålla rak....

Hur har ni gjort?!

Hej! Jag har också ett ben som är lite längre men då rent genetiskt, och jag har mina stigläder ~1 cm kortare på ena sidan. Varför? Jo för att sitter jag inte med lika mycket vikt på båda sittbenen blir det så mycket svårare för hästen att förstå mina vikthjälper, t.ex. om jag vinklar om bäckenet men gör det snett tror min häst att den skall byta galopp om jag sitter i "fel" varv. Jag tror att det är enklare för hästen att förstå skänkel som är på olika altitud (lite alltså, 1-3cm) än att försöka förstå hjälper från en ryttare som alltid sitter åt ett håll. T.ex. om man sitter åt höger eftersom benet är kortare, när du skall ge stödjande högerhjälper sitter du över mer då? Tippar hästen inåt då? Och om du sitter till höger, men i vänster varv sätter över dig mitt på, trots att hästen behöver lite mer viktstöd åt inner, ja då kan det bli svårt att hitta balansen hos er.
Kanske kunde dock en kiropraktor eller liknande hjälpa till lite grann?

Får man verkligen det? Jag har för mig att skillnaden ska vara minst 2 cm för att man ska få den hjälpen via landstinget. För mig är skillnaden cirka 1 cm.
Du kan ju bekosta det själv om inte landstinget betalar - jag tror att alla får köpa ortopediska produkter därifrån. Men med hjälp av en sjukgymnast eller liknande kanske det går att lösa ändå om det handlar om 1 cm "bara" - det kanske tex i slutändan inte gör ngt om det skiljer 5 mm med ilägget. Jag har inte själv använt ilägg då mina ca 2-3 cm beror på en vridning/kurvatur i ryggen och inte ska behandlas så.

Jag har ca 2.5 cm skillnad pa benen. Finns inte en chans att jag skulle fa plats med sa mycket inlagg i mina skor.
Rider med ett hal langre pa ena sidan och sitter mycket battre sa. Hasten marker nog ingen skillnad.

I ovrigt forsoker jag halla mig sa valtranad och smidig som mojligt, ryggen blir ju krokig nar man gar runt pa olika langa ben.
Jag har haft en del ryggproblem senaste aren.

Senast ändrad:
Du kan ju bekosta det själv om inte landstinget betalar - jag tror att alla får köpa ortopediska produkter därifrån. Men med hjälp av en sjukgymnast eller liknande kanske det går att lösa ändå om det handlar om 1 cm "bara" - det kanske tex i slutändan inte gör ngt om det skiljer 5 mm med ilägget. Jag har inte själv använt ilägg då mina ca 2-3 cm beror på en vridning/kurvatur i ryggen och inte ska behandlas så.

Det blir väldigt mycket pengar. Ortopediska skor är inte billiga precis.

Jag har inte tonvis med skor men tittar man i min hall kan man ju ändå undra hur många det är som bor i huset trots att det bara är jag. Jag har t.ex. gummistövlar, stallkängor, termoridstövlar, jodpuhrs, 2-3 par skor för vardagsbruk i jobbet för olika väderlek. Det blir en faslig mängd pengar om jag skulle ersätta allt det där.

Nu funkar det med hälkil till vardags för min del men det hjälper inte i ridningen.

Det blir väldigt mycket pengar. Ortopediska skor är inte billiga precis.

Jag har inte tonvis med skor men tittar man i min hall kan man ju ändå undra hur många det är som bor i huset trots att det bara är jag. Jag har t.ex. gummistövlar, stallkängor, termoridstövlar, jodpuhrs, 2-3 par skor för vardagsbruk i jobbet för olika väderlek. Det blir en faslig mängd pengar om jag skulle ersätta allt det där.

Nu funkar det med hälkil till vardags för min del men det hjälper inte i ridningen.
Om hälkil funkar till vardags är det ju bara ridskor du behöver ha specialgjorda. Eller ett specialgjort ilägg, det blir nog billigare. Ingen annan lider ju av att man inte investerar i sin kropp än en själv tyvärr. :/

Jag skaaaaa ta tag i mig själv. Skulle behöva gå till kriopraktor misstänker jag. Och börja träna. Jag är även helt sned i muskulaturen då jag på mitt jobb jobbar mig oliksidig plus att jag är svagare i mitt skadade ben, avlastar fortfarande, haltar lite, och har ont till o från.
Fick massage för första gången i mitt liv innan jul och höll på o dö för det gjorde så ont. Överallt men främst i ländryggen och nacken. Tänkte bara att om hästen reagerat ett uns av vad jag gjorde hade de väl varit veterinären som gällde.
Hade jag varit häst hade jag ifs varit rätt utdömd med min ihopskruvade fraktur när jag efter 6 år fortfarande är halt initialt....

Jag skaaaaa ta tag i mig själv. Skulle behöva gå till kriopraktor misstänker jag. Och börja träna. Jag är även helt sned i muskulaturen då jag på mitt jobb jobbar mig oliksidig plus att jag är svagare i mitt skadade ben, avlastar fortfarande, haltar lite, och har ont till o från.
Fick massage för första gången i mitt liv innan jul och höll på o dö för det gjorde så ont. Överallt men främst i ländryggen och nacken. Tänkte bara att om hästen reagerat ett uns av vad jag gjorde hade de väl varit veterinären som gällde.
Hade jag varit häst hade jag ifs varit rätt utdömd med min ihopskruvade fraktur när jag efter 6 år fortfarande är halt initialt....
Vart i landet bor du? :)

en sjukgymnast är nog inte helt fel, blir ju väldigt mycket felbelastning hela tiden så behövs mer än att en kiropraktiker drar rätt en lite då och då.

jag har olika långa ben, inte mätt men det märks när jag går och när jag rider. är nog bara någon m,m men det har ändå gjort mig sned och får lätt ont i både rygg knä och leder.

är sned och väldigt svag i ena sidan men med rätt träning och lite inlägg så blir det bättre.

Har du egen häst hade jag nog helt klart hissat upp läderna så det känns bra. Hästen lär sig väl att tyda dina hjälper ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag fick när jag var hos en ortopedtekniker för att få hjälp med mina onda fötter reda på att mina ben är olika långa. Mitt vänstra ben...
Svar
16
· Visningar
3 346
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Är det vanligt att man rider med olika långa stigläder av olika anledningar? Jag vet en tjej som alltid rider med ena lädret längre...
2
Svar
27
· Visningar
5 170
Senast: dengra
·
Fälttävlan Jag har långa överben (heter det så?) lårben! Nuvarande sadeln, en Jeremy Rudge, ligger superbra på hästen men passar mig mindre bra...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: Canna
·
J
Utrustning Långt inlägg men läs gärna - är väldigt tacksam för era reflektioner! Jag har ett problem som har oroat mig väldigt mycket sedan jag...
Svar
7
· Visningar
1 048
Senast: freike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama