Olika långa stigläder (med flit)

Sv: Olika långa stigläder (med flit)

Jag skulle aldrig rida omkring med ojämna läder.
Märker jag att det känns snett brukar jag till en början stretcha mitt kortare ben, behövs inte mycket för att det ska kännas bättre. Kvarstår problemet blir det besök hos kiropraktor.
Jag kan precis som nån annan skrev här känna om min häst rör sig lite ojämnt i början av ridturen men det brukar rätta till sig efter en stund. Det skulle ju bli helt galet om jag började ändra längderna på stiglädret då och förvärra situationen ännu mer!

Jag rider med olika långa (nu vet jag inte vilket läder som är längre än det andra men tror det är vänster).

Kan helt enkelt inte rida om jag inte har det så, är sne i ryggen (iaf misstänker jag det). Och har jag jämna läder sitter jag helt snett och kan inte ens fatta galopp. Har jag ojämna sitter jag rakt och rider sååå mkt bättre. Sen vet jag inte hur många ggr jag har fått höra att man ABSOLUT inte ska rida med ojämna läder för att man då sitter snett, bara det att för mig är det motsatsen :p

Borde kanske ta ett besök hos en kiropraktor men blir liksom aldrig av, och just nu har jag ingen häst att rida iaf. Men när jag köpt min nästa stjärna då ska jag allt boka in ett besök! :)

Jag kan ju tycka att det är långt viktigare för en ryttare att få ordning på sin kropp och sits. Blir man på det klara med att man sitter snett måste man, i min värld, koncentrera sig på den biten. Det handlar ju om hur man belastar hästen och att det kan bli skadligt i längden. Ryttaren i sig kommer att fortsätta "bygga" sig snett om det inte rättas till.

Nu finns det människor som rent fysiskt inte kan få en jämn sits och då tycker iallafall jag att man ska göra allt för att kompensera det med hjälpmedel för hästens skull. Handlar det bara om att man har olika långa ben så spelar det ju ingen roll att stiglädren är olika så länge sitsen är korrekt och man belastar hästen rätt. Men, sitter snedheten i kroppen måste man jobba på det så långt det är möjligt...

Jag har faktisk ojämna ben, det syns tydligt eftersom stövlarna slutar 1 cm lägre på högre ben. Jag brukar dock ha jämnlånga läder ändå och sänker fotleden mer där (är även överrörlig..). Kanske får ta och göra ett mellanhål, dock väldigt svårt med stigläder som har tjock nylonkärna i mitten.

Men dom flesta har nog ojämna höfter/sitter snett.

Senast ändrad:

Förut satt jag bara upp och justrerade ländren tills det kändes bra, oavsett om det var jämt eller inte, då kollade min idrottslärare jämnheten i mina axlar och jag var då antingen högre i ena axeln. Efter det bestämde jag mig för att se till att sadeln låg rakt och lädren var jämna innan jag satt upp (så såg jag till att korta/länga lika mycket på båda sidor) och nu är jag "övernaturligt rak" i mina axlar. Kanske finns ett sammanband där. Nu anpassar jag sitsen efter hur lädren känns, tycker i alla fall själv att min sits och inverkan är bättre. :p

Jag rider med ojämna läder. Det är för att mitt vänstara ben är ca 1-2cm längre. Doktor, husläkare och skolsköterska har kollat på det;) och dem säger att jag annars är helt fräsch i kroppen. För om jag skulle ha jämna läder så rider jag med mera vikt på höger sida och hästen och jag blir snebelastade och jag får väldigt ont i benet. Så därför har jag ett hål längre på vänstra stiglädret :D

Jag kan svara för mig.
Jag brukade alltid rida med jämna läder förr, men då jag nu har stelopererat min vänster fot och där med inte ha hälen neråt så blir det vänstra stiglädret för kort medans det högra är lagom. För att rida avslappnat och bra med hela kroppen så måste jag ha vänster läder 1-2 hål längre. beroende på sadel och sits.

Jag har olika långa ben, men är i övrigt rak. Förut kändes det jämt som mitt högra sittben inte kom ner ordentligt, varav jag gick till kiropraktor.
Nu däremot kan jag sitta helt jämt, men på olika sadlar och hästar behöver jag göra olika justeringar. Antingen kan jag ha lädrena på samma hål, eller ha det vänstra ett hål kortare eller det högra. Har lärt mig ganska väl att rida med ojämna läder också, då det aldrig blir jämt då det skiljer mer/mindre än ett hål. Så länge jag känner att jag kan sitta jämt i själva sätet får väl benen vara på lite olika ställen, men verkligen bara ifall jag känner att min vikt kan placeras rätt ändå :)

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 805
Senast: Oknytt
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 864
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 942
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka