För korta ben för långa stigläder

alazzi

Trådstartare
Varför tillverkas alla westernsadlar för folk som är 2 meter långa? Jag avskyr när stiglädrerflärpen sitter framför foten eftersom den är för kort för att få fast ovanför stigbygeln.

Är jag den enda med pygmebenlängd som får detta problem? Ska kontakta sadelsäljaren och försöka få stiglädren avkortade och med fler hål så att man kan korta upp stiglädren.

Någon som har kortat av stiglädrena? Kostnad ungefär? Blev det bra?

DSCF3979.JPG

Senast ändrad:
Sv: För korta ben för långa stigläder

Jag har samma problem! Är precis så att jag kan använda min egen sadel, kompisen som är kortare får problem direkt.

Har funderat på att få dem kortade men har ingen lust att skicka iväg sadeln (blir dyrt när den är så tung), sadelmakare finns inte i närheten.

Visar en förstorad bild så att det syns bättre
DSCF3974.JPG

Oups! Ser att stigbygeln är felvänd. Pinsamt. Jag har inte hunnit rida i sadeln själv pga av sjukdom. Smorde in den bara igår innan ridningen och då råkade jag vända stigbygeln fel.

Jag hade det problemet innan, med mina gamla sadlar. Den nya som jag fått utprovad är perfekt. "Mina hål" är i mitten, så jag kan både korta och länga :D

Det roliga var att jag inte behövde ändra längden när sadeln kom från Tyskland. De var i perfekt längd på en gång!

Ja, det är ju så man vill ha det. Jag är ändå inte så vansinnigt kort, 168 cm. Men jag har nog väldigt korta läder, har svårt att rida i riktigt långa läder eftersom hästen är ganska hoppig.

Är det stora skillnader mellan olika sadlar, hur långa stiglädren är? Jag har haft detta problem på alla westernsadlar som jag har ridit i. Har haft Crates, Premier, Sterling, Deuber, Simco samt från Gomeier. Samt en sadel som var tillverkad av en sadelmakare i Stockholm.

för mig så "hakar" lixom stumpen som är kvar fast i skorna när man rider, grymt irriterande...

vad har du snurrat längst ner vid fendrn? ser intressant ut :)

Snurrningen gör att stigbygeln sitter i rätt vinkel så att man slipper hålla på och böja fendern. Himla smart.

Allt läder är lite trögt än eftersom sadeln är ny.

När jag köpte min sadel fick dom skicka fendrarna (stavningen har jag ingen koll på) till tyskland för omskärning. Är också av pygmélängd... iaf benen. :D

Ett förslag stoppa då stiglädrerflärpen där den skall vara. Öppna remmen som är runt stiglädret och sätt i stiglädrerflärpen där oxså.
Lycka till med den nya sadeln.

Det är fixat nu, när jag vände stigbygeln åt rätt håll. Igår var lädret så trögt så jag fick helt enkelt inte flärpen på plats, svaga nypor.

Min syster är 152 cm lång, hon är tvungen att rida med barbacka-pad på våra hästar :o. Väldigt trist.. Vete sjutton hur man ska göra om hon vill följa med och tävla framöver.

Min flärp är såpass lång att den går att vika in under läderremmen som håller fast allt, där nere vid stigbygeln (shit vad jag är bra på att förklara)... Ska se om jag hittar en bild! *letar* ...

Här hittade jag en där det syns hyffsat! (hoppas jag)
Som sagt är "flärpen" invikt, och det kanske ser ut som det stör,
med det gör det inte :idea:
18055681.jpg

Jo, om flärpen är lite längre så går det att göra så. Men min flärp är för kort.

Kan ni inte köpa kortare fendrar bara??

..ska försöka komma åt att ta ett foto på mina fändrar med "flärp".. jag orkar inte försöka förklara.. ^^

Liknande trådar

Hoppning Efter mer än 6 månaders paus från "hoppningen" pga. feghet så testade jag på det idag - och det gick över all förväntan! Jag hoppade...
2
Svar
24
· Visningar
5 327
Senast: warg
·
Western Ok, jag erkänner. Jag är inte bara kort, jag har korta ben också. Det brukar gå att korta upp tillräckligt, med långa "flärpar" som...
Svar
18
· Visningar
2 735
Senast: sthu
·
Ridning Hur gör ni som av olika anledningar har olika långa ben? Altså med stiglädren... Jag har efter en olycka ca 2 cm skillnad i längd på...
2
Svar
38
· Visningar
3 178
Senast: Sunny
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 644
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30