För högt protein!

Mysaan

Trådstartare
Båda mina får för mycket protein. Blir galen för jag får inte till deras foderstat. Så vad tycker ni jag ska göra? De får bara hö, lucernpellets och lite betforpellets. Har dragit ner lite på lucernen eftersom den har högre protein än betforn men det kanske var onödigt. Kanske skulle tagit bort betforn istället. Några förslag?

Sv: För högt protein!

varför ger du lucernpelletsarna om det gör att det blir för mycket protein i foderstaten för?

har inte höet bra värden?

De klarar sig inte enbart på höet. I höstas hade jag dessutom hö med sämre värde så då fick de både lucern och betfor. Jag sänkte lucernet eftersom det innehåller lite högre i protein än betforn.

okai, vad är det då för fel på höet? har du inte tillräckligt?

Jo men proteinet blir inte tillräckligt på bara hö. Och hur jag än räkknar så får jag inte lagom.

och då lägger du till för mycket lucern, annars skulle du inte få för hög proteinhalt..

vet inte vart du räknar nånstans men prova att sänka luserngivan så att du hamnar på rätt protein mängd.. blir det inte bra då?

Får räkna för hand tror jag. Har räknat på Hippocampus men det blir bara konstigt.:crazy:

hmm ja, lättast är om du skriver in värdena direkt i ett escel kalkylblad..

en kolumn för MJ, en för proteinet. skriv in hö, lusern betfor och kör på autosumma för att prylen ska räkna själv.. :)

kan du autosumma? dvs gånga en cell med en annan?

Om du vill så PM:ar du värdena till mig så ska jag försöka visa dig, via PM, hur man gör när man räknar foderstat. Det är inte svårt!
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 239
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 845
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar