För högt eller för lågt arbetstempo?

Sv: För högt eller för lågt arbetstempo?

Men det är inte ett verkligt val man nånsin seriöst står i eftersom båda är fel och inget man accepterar :confused: Sorry, men jag ser inte poängen i att välja av två dåliga saker som man inte vill ha:cool::confused:

Om jag skulle föredra en häst som väljer att smita si eller så ?
Jag tror samma häst kan göra båda. Beroende på vad ryttaren gör,
så står den emot eller springer undan....
Men en seg häst som inte går fram vill jag aboslut inte ha. Men återigen, inte heller en som bara springer undan......

Vi kom ju inte längre i diskussionen för det kom saker emellan, så vi han aldrig komma in på detaljdelen (då hade vi troligen haft ungefär samma väg till målet), men det var ändå intressant det att jag direkt och spontant tyckte hellre det friskare tempot och jobba från, och bekantingen tyckte hellre det långsammare och jobba från.

Därför frågeställningen är så 'särskiljd' och så väldigt antingen eller. Den är högst teoretisk.

*kl*

vad menar ni med övertempo? att hästen springer framtung och väldigt stark och inte bärig alls? för så ska man ju inte rida någon häst..alla hästar orkar ju bära sej rätt en viss stund även om dom inte är starka nog att göra de länge..man ska ju aldrig låta hästen bara springa iväg..

ja rider min häst i ett friskare tempo för att få igång bakben och rygg och just för att han inte ska bli framtung och han jobbar på bra bakifrån.

KL
Vad har detta på hästVÅRD att göra:confused:
Grundridning är väl passande.

Förmodar att det rids inomhus med tanke på underlaget då svänger hästen när väggen kommer.

Klart att den först o främst ska gå framåt.
Styrfart kallas det för;)

Det är ju svårt att svara utifrån den hästen eftersom att jag aldrig ridit den. Men generellt sett så föredrar jag ett lägre tempo för att det sliter mindre på hästens framben. Fast hästen ska samtidigt inte såsa utan samma aktivitet i bakbenen som i det högre tempot. Jag föredrar att rida fram ur saker och ting. Ner med tempo och sen på med motorn och så kan man efter behag segla iväg i fina ökningar eller korta upp och få finfin samling. Om vi nu levat i en drömvärld. :p

Nä, men jag hoppas att du förstår vart jag vill komma.

Visst, det beror på utbildning och dagsform för hästen, men på min pålla lägger jag generellt sätt henne hellre i ett övertempo, aldrig i ett undertempo. Dels för att hon är ung och det värsta jag vet är unghästar som går konstant i undertempo, de är svårare att få fina i takt och tempo än de som gått i övertempo, om man nu ska hårddra det. Anser jag i alla fall. :)

Jag skulle växla mellan de båda!! Ibland rida i undertempo - ibland i övetempo och förstärka träningen av det som blir påtagligt i vardera så jag kan ge mycket beröm i båda fallen en häst som är mentalt med är lättare att påverka som jag upplever det!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 223
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 398
Senast: moiran
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur