För högt eller för lågt arbetstempo?

Sv: För högt eller för lågt arbetstempo?

Jo fast du gjorde det väl svartvitt, jag skrev aldrig att hästen skiter i alla hjälper när den älgar så man måste ha handbroms i. Men det ÄR jättesvårt att försöka skapa sig en bild bara av text =)

Jag väljer undertempo för då hinner jag med. När jag rider på ridbana så rider jag nog i undertempo konstant i traven för det är först då jag hinner parera och plocka ihop alla detaljer. I undertempot jobbar hästen bra och höjer sin rygg medans i ett mer normaltempo så blir hon lång men felet sitter inte hos hästen utan hos klantskallen på ryggen. Shaggy som ska erkänna att hon inte kan rida en skänkelvikning i trav pga ovanstående.
Rider jag i skogen finns det bara en sak och det är framåt för där blir hon framtung om det går långsamt.
/Shaggy som aldrig kommer kunna tävla i dressyr

Jo fast du gjorde det väl svartvitt, jag skrev aldrig att hästen skiter i alla hjälper när den älgar så man måste ha handbroms i. Men det ÄR jättesvårt att försöka skapa sig en bild bara av text =)

Du har beskrivit det som att hästen gasar på, blir väldigt stark och svår att både styra och kontrollera när den får gasa på. Det tycker jag säger det jag behöver veta för att kunna svara, både den icke-extrema svaret jag först gav, som du förkastade, och det senare när jag hårddrog det.

Jag vill understryka att jag på intet sätt förespråkar undertempo som ett ridsätt som generellt skall främjas. Jag ser dock heller inte det likhetstecken du verkar se mellan undertempo och att ha handbroms i. Däremot kan jag se handbroms varning i fall där man inte kan inverka och hästen inte lyder en förhållning eller att man lägger den i ett visst tempo/takt, utan att den vill gå ifrån det. Om man måste ta femhundra tusen förhållningar inom loppet av ngra meter för att hästen skall svara, så blir det en ganska konstant handbroms i min värld, därför att få ryttare är kapabla att få hästen att uppleva ngn sorts eftergift däremellan under ett sådant scenario. ) som sagt - grunder, gas och broms sitter inte och då är det där man måste börja.

Senast ändrad:

Hästen saknar inte bjudning, tvärtom kan den bli alldeles för het.

------
Jag har hellre bjudning men lite spring, och jobbar med upptag, förhållningar etc, än försöker 'knuffa fram' en häst som är bakom hand och bakom hjälp och trampar luft. Det för mig är mer svårpåverkbart)

Men bjudning framåt har eg inget med att vara het att göra, måste jag bara påpeka här:cool:

De två alternativen ser jag som två sidor av samma och lika dåliga. :crazy:
Först få hästen att lyssna på ryttaren öht, gas o broms = grunden.
Sen jobba med takten, och mkt halvhalter för att balansera upp och få hästen att arbeta för egen maskin framåt avspänt, så småningom.
Då, om den är otränad, (du skrev att den inte orkar så bra) så vill jag att den jobbar på bra,( men balanserat) framåt, inte går i undertempo. För att få det måste man samtidigt jobba med rakriktningen, men framförallt till att börja med TAKTEN.

Om den börjar såsa i undertempo, så FRAM; och om den springer HALVHALTER, många, och övergångar.

Senast ändrad av en moderator:

Du har beskrivit det som att hästen gasar på, blir väldigt stark och svår att både styra och kontrollera när den får gasa på. .

Nja, nu har du nog läst som fan läser bibeln ;) Och nånstans fått 'lite stark' till 'väldigt stark'. Etc.

Men, är egentligen saksamma, bara bra om man har hyfsat samma bild.

Men verkar vara ganska 'blandat' vad man föredrar om man måste välja mellan pest och kolera iaf, med ledning av svaren i tråden.

(och ja, det är apsvårt att tvingas välja och inte få skriva 'ja, men..')

Men bjudning framåt har eg inget med att vara het att göra, måste jag bara påpeka här:cool:

De två alternativen ser jag som två sidor av samma och lika dåliga. :crazy:
Först få hästen att lyssna på ryttaren öht, gas o broms = grunden.
Sen jobba med takten, och mkt halvhalter för att balansera upp och få hästen att arbeta för egen maskin framåt avspänt, så småningom.
Då, om den är otränad, (du skrev att den inte orkar så bra) så vill jag att den jobbar på bra,( men balanserat) framåt, inte går i undertempo. För att få det måste man samtidigt jobba med rakriktningen, men framförallt till att börja med TAKTEN.

Om den börjar såsa i undertempo, så FRAM; och om den springer HALVHALTER, många, och övergångar.

Fast det där är den gyllene medelvägen, den får du inte välja. Du måste välja endera pest eller kolera enligt vad som beskevs i ursprungsinlägget - undertempot eller övertempot?

(Det är skitelakt och skitsvårt, jag vet. Och INGEN skulle frivilligt välja en av dem utan 'medelvägen'. Men nu måste man välja =))

Nja, nu har du nog läst som fan läser bibeln ;) Och nånstans fått 'lite stark' till 'väldigt stark'. Etc.

det tycker jag inte - du har bokstavligen skrivit att det blir "väldigt mycket sprattel" och "ganska svårstyrt och svårformat" :D men då kanske du inte avsåg så starka ord som du skrev?

sak samma så har jag gjort mitt val mellan pesten och koleran : )

det tycker jag inte - du har bokstavligen skrivit att det blir "väldigt mycket sprattel" och "ganska svårstyrt och svårformat" :D men då kanske du inte avsåg så starka ord som du skrev?

sak samma så har jag gjort mitt val mellan pesten och koleran : )

Ordagrant skrev jag att 'den blir lite starkt' (inklusive det där extra t i slutet..)

Men japps, du har valt, och det är huvudsaken. (Ska man klyva hår är dessutom 'lite stark' ursvårt att diskutera i teorin så, det JAG tycker är 'för stark, för mycket i handen' anser enormt många ryttare är lagom, jag är extremt pipig. Och när jag tycker det är lagom skulle många anse att det är för lite, medan andra ändå skulle tycka det är för mycket. Så lite stark för mig kan du översätta med något helt annat än jag menade etc. Alltid abret med text)

du är envis som synden. :rofl:

I det högre tempot blir hästen lite starkt, och det blir väldigt flashigt 'sprattel', men är ganska svårstyrt och svårformat

i det fall du har beskrivit "lite starkt" så är jag isåfall pippligare, för jag tycker det låter som att hästen inte tar hjälperna, och det för mig räcker för att jag ska ge svaret jag gav, go back to basics - ta ner tempot :devil:

Ja, men det står fortfarande lite starkt. Och det är månne en definitionsfråga, men för mig kan de sprattla och vara svårformade UTAN att vara mycket starka.

Kan ta min V som exempel. Han kan inte stava till stark, men han kan både sprattla och vara svårstyrd och svårformad, helt enkelt för att det är för energiskt/snabbt, och han är ofokuserad. Han kan man ju dock ta tillbaka med sytråd, eller ens utan tygel om man vill, så inte ett bra exempel så, men just att de inte behöver hänga ihop.

Självklart! De kan vara starka och gå bakom hand till exempel!
Men du har ju just beskrivit ett scenario där hästen inte bjuder eller lyder vare sig i över eller undertempo samt ryttaren har svårt att inverka ö.h.t,. så användande av sytrådshjälper är väl knappast applicerbart.

nu lägger jag ner petitess diskussionen och låter andra få rum i tråden.

du är envis som synden. :rofl:

i det fall du har beskrivit "lite starkt" så är jag isåfall pippligare, för jag tycker det låter som att hästen inte tar hjälperna, och det för mig räcker för att jag ska ge svaret jag gav, go back to basics - ta ner tempot :devil:

Visst handlar hela grejen om att hästen inte tar hjälperna, den gör ju sitt bästa för att komma undan jobbet, one way or the other.

Jag skulle utan att blinka välja undertempo, för jag vet att en häst kan gå i undertempo och arbeta samt att tempot brukar alltid komma med tiden på en sådan häst om man har lite koll på vad man gör.

Ser inget pest eller kolera i frågan, man bör jobba där hästen arbetar och lyssnar samt tänker bäst för stunden och bygga därifrån.

Senast ändrad:

OT men vad fin ny avatar du har. vad SNYGG han blivit din grabb! :)

Beror mycket på individ. Om det gäller en het häst tycker jag det ofta är bra att jogga i gång i något undertempo, så man sätter en "lugn prägel" på ridpasset och inte får en häst som stressar från början. Ur det måste man ju sedan under passets gång våga rida i fräschare tempo för att få med rygg, bakben mm.

Men det handlar nog också mycket om både vad som passar hästen och faktiskt även vilket sätt som passar en som ryttare. Ofta finns det ju flera vägar att nå målet :)!

Hästen saknar inte bjudning, tvärtom kan den bli alldeles för het. Däremot stämmer det säkert att den är rätt lat, ensamt eller i kombination med styrka. Den kan mycket väl trava i mellantempo, men bär sig inte då utan 'struttar' mest. Men den kan maska hejdlöst vid jobb, vilket märks mest när matte vill få den att både jobba OCH hålla tempot uppe. I det högre tempot kan den 'älga' lite och på så sätt göra livet lättare för sig. Blir lite stark då, och lite ohörsam.
I det lägre tempot dör bjudningen lite och den hamnar bakom hjälperna, det blir mycket trampa luft och taskig gas. Så det 'maskar' i båda fallen, men på olika sätt.

Får den välja själv kör den på fart, dvs springer ifrån jobbet.

Sen som sagt hur mycket som är lathet och hur mycket som är bristande styrka, så väl känner jag den inte att jag kan uttala mig om, men man kan ju se samma sak av rent bristande styrka med, men det är individuell vilka som 'dör' och bryter av, och vilka som älgar iväg. Och naturligtvis finns det de som kämpar på fast de inte riktigt orkar (min herre som jag ju satt och funderade på det hela på ryggen på, tillhör de som försöker fast styrkan inte riktigt finns, tacksamt nog, men bekantingens häst så när det inte 'räcker till' så väljer den ett av ovan sagda sätt att maska´. Bekantingen är ju medveten om att den maskar även i det lägre och det högre, men vi kom att diskutera vilket tempo som är smartast att stärka/jobba ur, och där hade vi helt olika åsikt som sagt. Jag har hellre bjudning men lite spring, och jobbar med upptag, förhållningar etc, än försöker 'knuffa fram' en häst som är bakom hand och bakom hjälp och trampar luft. Det för mig är mer svårpåverkbart)

Jag har en häst som är precis likadan. På henne jobbar jag hellre i ett något högre tempo för att där få med mig bakbenen ordentligt och sedan kunna gå ner till mer korrekt arbetstempo utan att tappa bakbensaktiviteten.

Skulle därför i alla lägen välja det högre tempot. Ett lågt tempo där hästen maskar är väldigt svårt att komma ur utan att hästen ökar utan bärighet.

Jag håller med sissu, undertempo är bättre, lättare att få hästen i balans samt att den hinner med att placera sina ben rätt under kroppen och när den kan/orkar det så kan man rida framåt utan att det blir framtungt och springigt.

Om man låtsas att man rider nerför en backe så kan man tänka sig skillnaden mellan att gå på hästen framåt eller att ta tillbaka så den hinner placera benen rätt.

Fast det där är den gyllene medelvägen, den får du inte välja. Du måste välja endera pest eller kolera enligt vad som beskevs i ursprungsinlägget - undertempot eller övertempot?

(Det är skitelakt och skitsvårt, jag vet. Och INGEN skulle frivilligt välja en av dem utan 'medelvägen'. Men nu måste man välja =))

Men det är inte ett verkligt val man nånsin seriöst står i eftersom båda är fel och inget man accepterar :confused: Sorry, men jag ser inte poängen i att välja av två dåliga saker som man inte vill ha:cool::confused:

Om jag skulle föredra en häst som väljer att smita si eller så ?
Jag tror samma häst kan göra båda. Beroende på vad ryttaren gör,
så står den emot eller springer undan....
Men en seg häst som inte går fram vill jag aboslut inte ha. Men återigen, inte heller en som bara springer undan......

Jag skulle utan att blinka välja undertempo, för jag vet att en häst kan gå i undertempo och arbeta samt att tempot brukar alltid komma med tiden på en sådan häst om man har lite koll på vad man gör.

Ser inget pest eller kolera i frågan, man bör jobba där hästen arbetar och lyssnar samt tänker bäst för stunden och bygga därifrån.

Men tempot är inte huvudsaken, utan takten.....:cool: Det är DEN man ska jobba med och då kan tempot vara lite högre.

Kl Och som sagt tråden borde flyttas....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 223
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 398
Senast: moiran
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur