För högt eller för lågt arbetstempo?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har tråkigt, så kastar in en fråga här som jag diskuterade lite med en bekant häromdagen, och där vi hade vitt skilda åsikter. Klurat en del på det under dagens ridtur, och blev nyfiken på vad 'ni andra' tycker?

Disskusionen handlar om traven rakt av btw.

Om man har en häst som inte har styrka och rutin nog att bära sig i korrekt arbetstempo, utan ni måste välja (för enkelthetens skull så utgår vi från att man måste välja, det var det diskussionen handlade om, att OM man måste välja mellan för högt eller för lågt, vad väljer man då) mellan endera något för högt tempo eller något för lågt tempo.

I det högre tempot blir hästen lite starkt, och det blir väldigt flashigt 'sprattel', men är ganska svårstyrt och svårformat, i det lägre tempot kryper hästen lite bakom hand, och hamnar lite bakom hjälperna, gasen blir lite fördröjd, i gengäld så är det mer lättstyrt och lättformat.

Jag tyckte under diskussionen (jag har fördelen att veta hur bekantingens häst beter sig i de olika lägena, vilket naturligtvis spelar in, att veta hur det känns och inte bara försöka tänka sig in i det utefter texten) att jag inte skulle välja, men om jag var tvungen skulle jag välja det för höga tempot och 'jobba ihjäl' mig med övergångar tills hästen svarade lika snabbt på förhållningar som på drivning, och via kvalitetsstegen direkt efter man tagit tillbaka den stärka, och sen bygga på därifrån. Mest för att jag är hyperallergisk mot när de tappar motorn och hamnar bakom hjälp, blir så lätt bara lufttrampande då.

Bekantingen ansåg dock motsatsen, att mycket hellre ett lägre tempo och kunna rida mer 'krumelurer' och utnyttja det till att rida fram hästen mot handen, och att välja det högre tempot ger för mycket bakåttänk från ryttaren. Att det är bättre med framåttänk även om hästen är lite bakom.

Nånstans där var vi tvungna att jobba igen, och diskussionen blev aldig slutförd. Men när jag satt på fbl idag och jobbade just med att hitta ett lägre tempo utan att tappa motorn och trampa luft (eller bli spänd och krattig) så började jag fundera igen, och mixtrade även lite med det, och kom fram till att nej jag föredrar verkligen att om jag måste välja så det högre tempot. (Fast i realiteten skulle jag inte göra varken eller utan jobba på att etablera en bra skritt och komma fram i trav från den, och sikta på kvalitet istället för kvantitet i traven, och i korrekt tempo, men det fick man som sagt inte välja =)

Sv: För högt eller för lågt arbetstempo?

Och tråden ska naturligtvis ligga på dressyr, vetesjutton hur jag lyckades lägga den här, moderator kan gärna flytta!

rider man i för högt tempo är de ju risk att hästan bara älgar på utan att bära sej, samtidigt om man rider i för lågt tempo är de risk att man tappar bjudning och motorn..

ja håller ju på att sätta igång min häst nu och rider hellre i lite övertempo för att få bjdningen fram till bettet + att ja inte vill att han ska börja tänka bakåt..vilket ja tycker lätt blir om man rider i för lågt tempo.

förut när han va igång så red ja också lite på så han hade framåttänket och sen när ja korta upp han va fortfarande framåttänkandet kvar fast han trampade på med mer motor med mer samling..utan att tappa motorn som ja tycker många hästar gör när man rider i undertempo..

sen tycker inte jag att man håller i hästen och bromsar automatiskt bara för hästen går i ett friskare tempo..tycker snarare de är lite tvärtom..att risken om man rider i undertempo att man istället inte vågar släppa fram hästen vilket hämmar hästen väldigt..

jösses va detta blev rörigt..

Jag väljer nog ett lite mer framåt arbetstempo, då jag tycker det är bättre att hästen tänker framåt, och trampar på ordentligt, länger steg längden osv, absolut inte så att det ex blir slängtrav eller fläng galopp. Då skulle jag hellre valt ett lite för lågt arbetstempo, tror kanske man måste utgå lite från vad man sitter på för häst också, ex när jag rider unghäst så känns det absolut som ett lite för högt arbetstempo är bättre. Rider jag på mer välridna hästar som klarar av att samla sig så är det väl bra, men bäst är väl ett ridpass med både och..:)

Det är såå mycket till individen skulle jag säga. Men i exemplet du där "gasen blir fördröjd" i ett lägre tempo så skulle jag faktiskt inte säga att det är styrkan som brister, utan snarare framåtbjudningen. Hästen är helt enkelt inte framme för skänkeln ordentligt och sparar sig lite istället för att jobba. Det pekar även fakumet att den drar sig bakom hand på. Detta döljs nog i mångt och mycket när hästen får älga på "som den vill" i ett högre tempo, och i vart fall jag ser inte hur det skulle kunna stärka den.

Jag kan inte hellre förstå hur en häst kan vara för svag för att springa i ett mellantempo när det tydligen går bra i både högre och lägre tempon, det brukar snarare vara så att de inte klarar att gå i lågt tempo om det är styrkan som saknas. Min slutsats blir därför att hästen undviker mellantempot eftersom den helt enkelt är olydig (eller ryttaren otydlig) och saknar framåtbjudning.

Edit: Läste första posten nu igen och såg att frågan handlade om att hästen inte orkade bära sig i mellantempot. Jag vill bara inflika att det gör den uppenbarligen inte i något av de andra tempona heller där den kryper bakom hand vid för lågt tempo och älgar på och blir stark i ett högre. Det är nog bara så att problemet blir mer synbart i mellantempot ;)

Hästen saknar inte bjudning, tvärtom kan den bli alldeles för het. Däremot stämmer det säkert att den är rätt lat, ensamt eller i kombination med styrka. Den kan mycket väl trava i mellantempo, men bär sig inte då utan 'struttar' mest. Men den kan maska hejdlöst vid jobb, vilket märks mest när matte vill få den att både jobba OCH hålla tempot uppe. I det högre tempot kan den 'älga' lite och på så sätt göra livet lättare för sig. Blir lite stark då, och lite ohörsam.
I det lägre tempot dör bjudningen lite och den hamnar bakom hjälperna, det blir mycket trampa luft och taskig gas. Så det 'maskar' i båda fallen, men på olika sätt.

Får den välja själv kör den på fart, dvs springer ifrån jobbet.

Sen som sagt hur mycket som är lathet och hur mycket som är bristande styrka, så väl känner jag den inte att jag kan uttala mig om, men man kan ju se samma sak av rent bristande styrka med, men det är individuell vilka som 'dör' och bryter av, och vilka som älgar iväg. Och naturligtvis finns det de som kämpar på fast de inte riktigt orkar (min herre som jag ju satt och funderade på det hela på ryggen på, tillhör de som försöker fast styrkan inte riktigt finns, tacksamt nog, men bekantingens häst så när det inte 'räcker till' så väljer den ett av ovan sagda sätt att maska´. Bekantingen är ju medveten om att den maskar även i det lägre och det högre, men vi kom att diskutera vilket tempo som är smartast att stärka/jobba ur, och där hade vi helt olika åsikt som sagt. Jag har hellre bjudning men lite spring, och jobbar med upptag, förhållningar etc, än försöker 'knuffa fram' en häst som är bakom hand och bakom hjälp och trampar luft. Det för mig är mer svårpåverkbart)

Svårt val, jag förstår båda. Vi har haft lite samma problem i galoppen, hans favorittempo har varit lång, utsträckt snabbgalopp på lämpliga rakor. Men jag har från det lyckats lura honom till bättre arbetsgalopp med bättre bärighet. Ja det blev OT men nu när jag samlat mig så håller jag med dig Alexandra, bättre att utgå från ett högre arbetstempo som man får ner än tvärtom.
Hur är den i skritt?
Jag har gjort stora framsteg genom att öka bärigheten o träna på halvhalter i skritt kunnat föra över det till i mitt fall galoppen.
Oj vad pladdrigt det blev *sorry*

Hur är den i skritt?

Vet inte hur den är nu, men förr så var den helt okej i skritt, skulle kunna bli starkare där med, men förr så helt okej i skritt, men det var svårt att 'ta med sig' det till traven. Men jag har inte ridit den på ett halvår nu så vet faktiskt inte.

OM valet nu bara bestod av dessa två, vilket om jag fattade frågan rätt var fallet.

Mitt svar blir hellre för mycket framåt än sitta med handbromsen i.

Och här har vi den antagligen vanligaste missuppfattningen inom ridningen...

En het häst måste inte ha framåtbjudning! Jag skulle till och med våga säga att den i 99% av fallen inte har det. Framåtbjudning handlar nämligen inte om hur fort den springer, utan viljan att arbeta och känsligheten för hjälper (oftast framåtdrivande).

Det du säger att den är het men ändå maskar betyder exakt just det - den saknar framåtbjudning. Den springer gärna när den får springa hur den vill, men det passar sig inte längre när det ställs krav. Hästen skall bromsas ner när den försvarar sig genom att springa och man ska lossa den för de framåtdrivande hjälperna.

När jag rider hästar som beter sig sådär så inleder jag i ett lugnt tempo, hästen får aldrig någonsin springa ifrån mig. Börjar den krypa bakom hand så rider jag på den med skänkeln och släpper endast lite på tygeln. Men det viktigaste på sådana hästar är takten takten takten. Oftast är det där de brister, att ryttaren inte sätter hästen i en takt. Har man inte med sig den (särskilt på en sådan häst) är det mycket svårt att göra något.

Edit: Läste första posten nu igen och såg att frågan handlade om att hästen inte orkade bära sig i mellantempot. Jag vill bara inflika att det gör den uppenbarligen inte i något av de andra tempona heller där den kryper bakom hand vid för lågt tempo och älgar på och blir stark i ett högre. Det är nog bara så att problemet blir mer synbart i mellantempot ;)

Håller med Bubbel till 100%!
Jag tycker man lurar sig själv om man tror att övertempo och springa på är ett bättre svar än extrem motsatsen att maska på bakom hand, för hästen har inte bättre bjudning för det vilket det endera rör sig om, som beskrivet i tråden.

Om det dock finns mindre extremnyanser att spinna på, så tycker jag generellt att innan lydnad och grund hjälper som gas och broms sitter, så tar man ner tempot, inte upp det. Då menar jag att kan man rida hästen med bjudning framåt, så hellre ta ner tempot och se till att grunderna sitter, än att låta den gasa på för mycket.
Hästen behöver kunna stanna kvar hos ryttaren och inte förekomma eller ignorera den. Först då kan den komma till arbete.

Sant, man ska inte skriva när man pratar i telefon. Fast jag skiljer på framåtbjudning i meningen självmant vilja ta sg framåt, och egen motor, dvs där hästen alltid, även när det är jobbigt, har kvar bjudningen. Så blev lite slarvigt skrivet där.

Håller med Bubbel till 100%!
Jag tycker man lurar sig själv om man tror att övertempo och springa på är ett bättre svar än extrem motsatsen att maska på bakom hand, för hästen har inte bättre bjudning för det vilket det endera rör sig om, som beskrivet i tråden.

Om det dock finns mindre extremnyanser att spinna på, så tycker jag generellt att innan lydnad och grund hjälper som gas och broms sitter, så tar man ner tempot, inte upp det. Då menar jag att kan man rida hästen med bjudning framåt, så hellre ta ner tempot och se till att grunderna sitter, än att låta den gasa på för mycket.
Hästen behöver kunna stanna kvar hos ryttaren och inte förekomma eller ignorera den. Först då kan den komma till arbete.

Jo fast frågan är fortfarande det som diskussionen handlade om, om man MÅSTE välja mellan att från under eller övertempo få hästen till korrekt arbete - vad väljer ni då? (Som jag tolkar ditt svar väljer du som mig - det högre tempot och ta tillbaka därifrån hellre än försöka rida upp från det låga?)

Få personer väljer ju pest eller kolera, utan den mer korrekta gyllene medelvägen. Men som sagt, om det måste väljas?

Senast ändrad:

Svårt val, jag förstår båda. Vi har haft lite samma problem i galoppen, hans favorittempo har varit lång, utsträckt snabbgalopp på lämpliga rakor. Men jag har från det lyckats lura honom till bättre arbetsgalopp med bättre bärighet. Ja det blev OT men nu när jag samlat mig så håller jag med dig Alexandra, bättre att utgå från ett högre arbetstempo som man får ner än tvärtom.
Hur är den i skritt?
Jag har gjort stora framsteg genom att öka bärigheten o träna på halvhalter i skritt kunnat föra över det till i mitt fall galoppen.
Oj vad pladdrigt det blev *sorry*

Svaret är väl ganska enkelt oavsett gångart. Så snart hästen tappar framåtbjudningen så rider man "bakåt". En skicklig ryttare hamnar sällan i den här typen av gåtor då dom alltid rider i för den enskilda individens utvecklings stadie i den balans som hästen har och inte minst i egen balans.

Det finns en mkt lätt men ändå för många svår grundregel. Fram för skänkeln och tillbaka för handen. Ett svagt framåtlutat överliv ger framvikt på hästen och den kommer öka tempot och ett lätt tillbaka lutat överliv kommer ge en bakåtvikt på hästen och den kommer minska tempot enbart för att återfå sin naturliga balans.

Rider man bara i balans och inte gör två saker samtidigt så brukar även en unghäst förstå. Tar man i tygeln samtidigt som man lägger dit skänkeln så har man bett om broms och gas samtidigt.

Inte ens en bil kommer förstå va man menar om man kör så och bara dåliga bilförare anser att man måste köra på ett visst sätt.

Senast ändrad:

Jo fast frågan är fortfarande det som diskussionen handlade om, om man MÅSTE välja mellan att från under eller övertempo få hästen till korrekt arbete - vad väljer ni då?

Få personer väljer ju pest eller kolera, utan den mer korrekta gyllene medelvägen. Men som sagt, om det måste väljas?

Hmm... om jag ska svara generellt på den frågan så väljer jag att rida i undertempo. Där känner jag att jag har kontroll och kan påverka hästen bättre än i ett övertempo. Men det är min helt personliga åsikt som har att göra med att jag själv har vissa tillkortakommanden när det gäller räcer-ridning :angel:.

För mig blir den nämligen ofta just ett planlöst omkringracande när jag hamnar i övertempo och där har jag ingen kontroll eller möjlighet att påverka hästen. Ett högre arbetstempo har dock ingen häst dött av, men då ska det just vara ett högre tempo och inte ett ÖVERtempo.

Ett svagt framåtlutat överliv ger framvikt på hästen och den kommer öka tempot och ett lätt tillbaka lutat överliv kommer ge en bakåtvikt på hästen och den kommer minska tempot enbart för att återfå sin naturliga balans.

Det här får du gärna förklara för pålle, i hans värld är ett tillbakalutat liv full fart framåt:rofl::rofl::rofl:
Ta tyglarna betyder också framåt:D
Är det nu jag ska nämna att han är insutten på island???;):angel:

När du nu säger att jag MÅSTE välja så får jag skriva - undertempo. Av den enkla anledning att jag själv har svårare att använda min kropp på ett bra sätt när jag vill komma ner från högre tempo till lägre än när jag skall göra tvärtom.

Däremot VILL jag skriva en massa annat och helst inte välja alls utan gå en annan väg, men nu var det ju inte det det handlade om. :D

Jo fast frågan är fortfarande det som diskussionen handlade om, om man MÅSTE välja mellan att från under eller övertempo få hästen till korrekt arbete - vad väljer ni då? (Som jag tolkar ditt svar väljer du som mig - det högre tempot och ta tillbaka därifrån hellre än försöka rida upp från det låga?)

Om jag måste välja och acceptera faktumet att jag alltså tydligen då sitter på en häst som saknar framåtbjudning över huvud taget, om jag så rider den i övertempo eller undertempo oavsett. Då rider jag den hellre i undertempo, därför att det för mig INTE ekvivalerar at man sitter med handbroms i. Snarare tvärtom, en häst utan framtåbjudning som gasar på i övertempo och inte lyder hjälper, är chansen betydligt större att man sitter och bromsar tycker jag. Undertempo, där kan jag ändå utan att sitta och dra och tjuvbromsa, någonstans lägga den för sits och skänkel och sen därifrån försöka jobba på att hitta bjudningen.

Fast nu blev det väldigt svart vitt iofs. En häst som inte svarar alls i det högre tempot skulle jag heller inte vilja rida där. Men såsom det beskrevs, den blir stark och lite svårstyrt och svårformat, då väljer jag hellre det, och genom upprepade förhållningar (och ridning givetvis men den är ju självklar) närma mig det korrekta tempot.

Men det finns ju eg inget 'rätt eller fel', jag blev bara nyfiken. Jag skulle tro att det beror på mycket hur man som ryttare är och föredrar, jag t ex föredrar ju generellt för heta hästar ffa för lata, dvs jag jobbar hellre med att 'komma ner' till jobb, än sitta och verkligen 'kämpa' för att få fram en häst, och det avspeglas ju säkerligen i det här med. Men oavsett sätt man väljer så når man bara målet är ju båda lika rätt - eller fel.

Men det SKULLE ju vara svartvitt, du lade kriterierna för svaren :D

ang. heta eller lata hästar så tycker jag att just därför, (föredrar hästar med lite liv och gnista), så funkar isåfall i en svartvit värld, ett tillbakadraget tempo bättre. Finns inga som bättre kan rusa på i sjuttio UTAN att för den skull ha framåtbjudning, så väl som en het häst. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 223
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 398
Senast: moiran
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur