För HÖG kvot för en unghäst?

Kassiopeja

Trådstartare
Har en arabåring (valack) som jag nu ska ta hem från lösdriften och stalla in över vintern. Har letat bra foder till honom (inte helt lätt i år!) och har nu fått tag i ett silage som har en kvot på 11.

Min fråga blir därför - kan kvoten bli FÖR HÖG för en unghäst med tanke på tillväxttakt och hållbarhet?

Hittills har han växt i en långsam och stadig takt, inte ens särskilt mycket före med bakdelen. Perfekt med andra ord och jag vill gärna att det förblir så!

Sv: För HÖG kvot för en unghäst?

Puttar upp. NÅN måste ju kunna svara på frågan? :confused:

..och om det inte finns några tillväxt- eller hållbarhetsproblem med en hög kvot på grovfodret, kan det bli problem för MAGEN hos hästen istället?

En tanke: Ensilage som slås mycket tidigt i vallens utveckling kan ge mycket höga kvoter. Eftersom alla verkar fixerade vid kvoten (protein/energi) så glömmer man bort fiberinnehåll.

De högst personliga funderingar jag har kring vallfoder är att det ska hinna utvecklas så att de ger tillräcklig fibermängd för att hästens mage ska må bra men inte så "träigt" att smakligheten försämras. Av en händelse så sammanfaller det ofta med "lagom" kvot.

En tanke: Ensilage som slås mycket tidigt i vallens utveckling kan ge mycket höga kvoter. Eftersom alla verkar fixerade vid kvoten (protein/energi) så glömmer man bort fiberinnehåll.

De högst personliga funderingar jag har kring vallfoder är att det ska hinna utvecklas så att de ger tillräcklig fibermängd för att hästens mage ska må bra men inte så "träigt" att smakligheten försämras. Av en händelse så sammanfaller det ofta med "lagom" kvot.
Kan man då kompensera det som jag tolkar att du menar är för låg fibermängd i ett silage med för hög kvot genom att ge foderhalm också? (och sen be en bön att hästen inte bara struntar i foderhalmen förstås...)

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 604
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 731
H
Foder & Strö Har en unghäst på 13 månader - och ett skit hö. Han går på lösdrift med 3 andra åringar och de har fri tillgång på grovfoder. Jag har...
Svar
15
· Visningar
1 631
Senast: Hawaii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V