För hårt underlag i ridhus?

Sv: För hårt underlag i ridhus?

jag föredrar verkligen hårt framför mjukt alla gånger.
mjukt underlag väldigt bra att ha om man vill få skador i benen :P

min hovslagare märkte meddersamma hur ömma en ridskolas hästar blivit efter att de fått lite mjukare underlag.

mjukt underlag gör så att senan som går ner mot hoven sträcks för mycket.
strålbenshälta uppkommer månfga gånger av att man rider på för mjukt underlag har jag förtsått..

men , lagom är ju alltid bäst :)

Ok.. Men ett underlag som är hårt, sviktar det mer för hästen än för människan som är aningen lättare?

Haha.. ja tänk om man hade tre ridhus med olika underlag att tillgå! :love:

Om underlaget är rubberground så är det så här: Under sanden så lägger man typ bitar av gamla bildäck och sen lägger man ett profiber underlag. Som är en sorts sand med filtbitar i. Det ska inte bli stumt om det är rubberground. Tvärtom mycket svikt!

Senast ändrad:

Håller med om att ett mjukt underlag ofta skadar mer/snabbare än ett hårt. I krokarna där jag bor så pratas det om "dressyrunderlag" och "hoppunderlag". Ngt jag inte begriper ett skvatt om! :confused:
Av vilken anledning så behöver hästar på lätt och msv nivå olika underlag beroende på om de hoppar eller går dressyr?
Kommer vi upp på svår klass, då har de ju samma! Tex i Scandinavium och Globen.

Det som dressyrryttarna här kallar "dressyrunderlag" är i mina ögon som att rida dressyr på volt på en sandstrand eller i djupsnö, vilket jag anser skadligt att göra varje dag i långa pass. Nu har jag inte tillgång till sandstrand, men väl ofta djupsnö (ungefär knähöjd på min häst) som jag gärna rider i. Men då är det lättridning eller lätt sits som gäller, och jag travar mkt lite och galoppassen är bara runt några minuter/gång, sedan lika länge skritt.

Har också erfarenhet av alldeles för hårt underlag (dåligt skött, harvades knappt aldrig), vilket jag inte heller rider dagligen och/eller långa pass på. Upplever som ngn annan sa att hästen blir stum i gången och går och spänner sig.
Likaså om jag rider på hård grusväg sommartid i annat än skritt, då rider jag inte mitt i hjulspåren, anser det för hårt till trav och galopp.

Underlag är svårt! Men det jag lärt mig är som ngn annan sa, variation av underlag för hästen är det ultimata!

Liknande trådar

L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 210
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 114
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 953
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 205
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka