För hårt underlag i ridhus?

loobah

Trådstartare
Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden, men om den ligger fel så får moderator gärna flytta på den.

I ridhuset där "mitt" stall köper ridhuskort ifrån så är underlaget väldigt hårt. Det är av något konstigt material också, som har packat sig på så sätt att man kan gå/springa och ja allt utan problem (vilket inte brukar vara möjligt). När man sitter av så känner man stötarna..

Är detta skadligt för hästarna? jag märker STOR skillnad om man jämför med volten. Och hästarna är mycket stelare i ridhuset osv.

Någon som har varit med om det samma, och kanske har något att säga om HUR skadligt det är? eller om det iöverhuvudtaget är skadligt alls..?

:crazy:

Sv: För hårt underlag i ridhus?

hårt stumt underlag är aldrig bra.
hårt/fast sviktande underlag är bra/bättre.

hur ofta harvas det i ridhuset? kanske bör göras oftare?

kl* kan det vara typ paddex-botten? Det kan väl sätta sig och bli rätt stumt om det inte harvas upp till lämpligt djup då och då? eller är det jag som hört fel? har nämligen ingen egen erfarenhet av det underlaget..

Dock tycker jag att en del ridhus och paddockar har alldeles för tungt och djupt underlag. Det sliter mer än man tror på senor och ligament. Det ska liksom inte vara som att pulsa fram i saharaöknen med djup sand. Fast och bra men med lätt svikt ska det vara!

Senast ändrad:

Jag vet inte hur ofta det harvas faktiskt. När det precis har blivit harvat är det jättebra. Men annars inte!

Har mailat "stallchefen" och frågat om underlaget, för jag är ju rädd att det sliter på pållan ju.

Just nu brukar jag rida där ca 2 ggr i veckan, men ibland blir det tre. Ska jag skära ner detta och rida ute på volten om det inte blir bättre? där är det ju fryst men med ca 1 dm snö, men enligt mig ett bättre underlag.

kl* kan det vara typ paddex-botten? Det kan väl sätta sig och bli rätt stumt om det inte harvas upp till lämpligt djup då och då? eller är det jag som hört fel? har nämligen ingen egen erfarenhet av det underlaget..

Dock tycker jag att en del ridhus och paddockar har alldeles för tungt och djupt underlag. Det sliter mer än man tror på senor och ligament. Det ska liksom inte vara som att pulsa fram i saharaöknen med djup sand. Fast och bra men med lätt svikt ska det vara!

Det är mycket möjligt. Ska kolla om jag hittar en bild där man ser underlaget på! :idea:

Bild089.jpg

Såhär ser underlaget ut, sett från lite längre håll.
IGNORERA mig och polle tack! :o

Förlåt för att bilden är så stor... :D

Senast ändrad:

Hm.. ridhusbotten är lite suddig. svårt att säga vad det är. Det kan väl vara paddex, men det ser lite väl brunt ut. kan ju vara ljuset. Eller är nån vanlig sandblandning eller mer torvaktigt? Ni kanske harvar för grunt, eller så behövs det helt enkelt en ny påfyllning strö. Fråga dem som är ansvariga. De borde ju vilja höra synpunkter så de vet vad som skulle kunna förbättras.

Hm.. ridhusbotten är lite suddig. svårt att säga vad det är. Det kan väl vara paddex, men det ser lite väl brunt ut. kan ju vara ljuset. Eller är nån vanlig sandblandning eller mer torvaktigt? Ni kanske harvar för grunt, eller så behövs det helt enkelt en ny påfyllning strö. Fråga dem som är ansvariga. De borde ju vilja höra synpunkter så de vet vad som skulle kunna förbättras.

Det är mkt mörkare på bilden. Det är Jätteljust IRL. Då är det nog Paddex. Men det ska inte vara hårt eller? Det var någon som sa att stötdämpningarna togs upp ändå, men jag är osäker..:o

Känner du att det är helt stumt när du stampar så är det kanske det. Här kan du läsa hur företaget själv tycker banan ska skötas: http://www.merox.se/index.pl/underh
Det verkar som de inte vill att man ska harva för ofta, men säger också att om det aldrig görs blir banan för hård. Prata med dem som sköter ridhuset så får du höra hur de gör.

Idag stävar man efter hårda underlag då det visar sig att hästarnas ben tål det bättre, de får inte lika lätt hovledsinflammationer och inte heller kotledsinflammationer. Däremot är dte viktigt att det inte är stumt, det ska vara svikt i underlaget.

Man ska inte rida på sandstrands-liknande underlag! Djup sand är döden för benen!

underlaget i ridhuset heter tydligen rubber ground.

någon som vet något om detta underlag?

Paddex är mer grått.
Rider på det där lera o filtbitssnuttar som heter :confused:

De har lagt in för lite av det o det dundrar om hästarna.
Lermaterial måste hållas lite fuktiga om det ska vara svikt.

Min stora häst går inte alls lika bra där som på vanligt spån/ sand- underlag.

Ja verkligen! jättefint är det. Förutom underlaget dåra.

Ingen som har någon erfarenhet av rubber ground?

Paddex är mer grått.
Rider på det där lera o filtbitssnuttar som heter :confused:

De har lagt in för lite av det o det dundrar om hästarna.
Lermaterial måste hållas lite fuktiga om det ska vara svikt.

Min stora häst går inte alls lika bra där som på vanligt spån/ sand- underlag.

Precis! här dundrar det också om hästarna i galoppen! Jag vet faktiskt inte om de fyller på eller vattnar detta underlag. Men på höst/vår/sommar så är det bra! Och precis när det las in så var det helt fantastiskt.

En tjej i stallet sa att Jan Brink har samma underlag i ridhuset. Och att de flesta med detta underlag är mycket nöjda..

Idag stävar man efter hårda underlag då det visar sig att hästarnas ben tål det bättre, de får inte lika lätt hovledsinflammationer och inte heller kotledsinflammationer. Däremot är dte viktigt att det inte är stumt, det ska vara svikt i underlaget.

Man ska inte rida på sandstrands-liknande underlag! Djup sand är döden för benen!

Precis!!
Hårt är mycket bättre än för mjukt. När du rider på mjukt underlag har du svårt att känna om hästen blir trött och inte längre sviktar i steget. En häst som känns stötig att rida på hårdare underlag är troligtvis spänd. Oberäknerliga och mjuka underlag är det större risk för vrickningar och feltramp.
Men om det är hårt och jättestumt skulle jag kanske inte hoppa på det?

Men om det är hårt och jättestumt skulle jag kanske inte hoppa på det?

Det är sant. Men som sagt, det är olika beroende på om det är harvat eller fryst i marken. Precis efter att det har blivit harvat är det bra. Men inte dagen efter.

Men, det var faktiskt hårt när vi hoppade också. Fast vi bestämde oss för att göra det iallafall. Kanske dumt.. men det är just därför jag undrar om det sliter?

Sedan, så finns det teorier om att vi människor tycker att underlaget är hårt. Medan det faktiskt inte är så för hästarna som väger så mycket mer? Någon teori om detta påstående?

Ja de väger mer men jag har svårt att tänka mig att det blir sådan skillnad. Jag tänker snarare tvärt om. jag kan springa järnet på asfalt dag ut och dag in eftersom jag har dämpange joggingskor. (får kanske ändå utslitna knän efter en tid..) medan hästen jag slagit på järnskor på får mycket mer stötar som fortplantas genom kroppens leder. Sedan vet inte jag hur detta påverkar i längden. Vet att man kan stärka hästen mycket genom kontrollerad träning på hårt underlag.

Nu åter till din bana: Fast underlag sliter nog mycket mindre på sikt än sahara-modellen som många har idag på sina banor. Be någon som kan detta komma och kolla undelaget om du är orolig.

Jo. Jag har ju mailat ägaren till stallet och frågat men hon har inte svarat ännu. Hoppas iallafall att det blir bättre nu när det inte är fryst i marken längre!

Liknande trådar

L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 210
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 114
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 953
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 205
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning