För gammal?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Litenblondie
  • Startdatum Startdatum
L

Litenblondie

När är ett sto egentligen för gammal för att betäckas om man inte vet säkert om hon haft föl tidigare?

Har ett C-ponnysto som jag ville ha föl på tidigare, men det blev aldrig av. Hon var 15 år redan när hon kom, har inga papper och vi har ingen aning ifall hon haft föl tidigare i sitt liv. Min förhoppning var att få ett föl över 148. (Stoet är ungefär 140)... Idag är hon 21 år.

Är hon för gammal? Det känns väldigt riskfyllt...

Sv: För gammal?

Jag hade inte betäckt ett så gammalt sto som inte haft föl förut. Det känns som om man riskerar stoet för mycket. Avelsston, som gått i avel i många år, brukar ju betäckas till ett par år efter 20 om de är fräscha, men det är stor skillnad mot ett sto som inte haft för tidigare.

Dessutom är det stor risk att det ändå blir ett ponnyföl, t o m om du betäcker med en hbl.
- hingst då stoet är så pass liete och dessutom gammalt.

Köp en fin fölunge av rätt ras i stället :)!

Sv: För gammal?

Jag hade inte heller tagit föl efter en så gammal häst, då man ej vet om hon haft föl tidigare. Men går det ej att se om stoet haft föl tidigare genom någon gynundersökning. :idea: Har ej funderat på om det är möjligt tidigare!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka