För gammal krafft säck.

Arabis

Trådstartare
Hej!

Vad har hänt med fodret i en oöppnad krafftsäck, som blivit ett par månader för gammal?
Kan man ge av det ändå?

Sv: För gammal krafft säck.

Hej!

Vad har hänt med fodret i en oöppnad krafftsäck, som blivit ett par månader för gammal?
Kan man ge av det ändå?

Garantin är satt för att skydda tillverkaren från arga köpare som säger att vitaminer inte finns eller fodret/maten tappat hygienisk kvalitet.

Jag har jobbat i matlabb på humansidan och där hade vi sparat på saker med "bäst före" som plockades fram månader och ibland år efter utgånget datum och de var hur fina som helst. Gäller torrvaror, som man ju vågar påstå att kraftfoder är.

I alla fall, jag skulle fodra med det om det inte möglat. Luktar det som det ska så behöver du inte oroa dig för att förgifta hästen. Kan hända att det inte finns så mycket vitaminer i fodret. Kan hända! En kraftsäck, beroende på hur mycket man ger, räcker inte speciellt länge så jag hade inte ens brytt mig om att skaffa in extra vitaminer för den skull.

Har den bara stått torrt är det ingen fara. Vitaminerna är det som kan försvinna.
// Linda

Tror nog det ska gå bra. Om fodret förvarats helt torrt och så. Och inte ser eller luktar konstigt förstås!

Garantin är väl bara för att innehållet ska stämma. Så länge det inte har blivit blött lr liknande tror jag inte det ska vara något problem.

* KL*

Säcken är öppnad & innehållet verkade hur fint som helst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka