För gammal för att para?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare caballera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 691
C

caballera

Jag äger en 8 årig malinoistik med mycket eftertraktade avelslinjer och ett fantastiskt psyke. Hon är korad med superresultat, tävlad i spår, lydnad och skydds med förra ägaren. Röntgad UA. Gammaldags brukstyp i modellen.

Hon har haft en kull tidigare men nu när hon börjar bli äldre vill jag ha en yngre hund också och undrar därför om ni tycker att hon är för gammal för att ta en sista kull på?
Enligt veterinären är hon i mycket bra kondition, helt frisk och sund. Hon beter sig på alla sätt och vis som en betydligt yngre hund än hennes ålder.

Vad tycker ni? För sent eller inte?

Sv: För gammal för att para?

Utan att vara så enorm hundkunnig men ganska djurkunnig i allmänhet skulle jag säga att visst kan du para om hon är frisk och kry, men förvänta dig inte att hon blir dräktig med en första parning så sent i livet.

Jag tycker att du ska rådgöra med vet och kanske uppfödaren till din hund eller någon annan uppfödare av malinois eller liknande ras.

Jag som själv har Malinois undrar såklart vad det är för eftertraktade linjer?

Båda föräldrarna är välmeriterade och importerade. Själv kan jag mycket lite om hundavel tyvärr men vill para med en renrasig hane av samma ras.

Kan HON tillföra aveln något? Eller är det bara för valparnas skull du vill ta kull?

Prata med din uppfödare och rådgör. Om hon säger kör så kan hon ju hjälpa till att hitta en lämplig hane.

Personligen skulle jag inte para en så pass gammal tik. Då tycker jag att hon skulle få slippa det. Men det är jag ;) och är inte så hemma på hundavel heller.

Dom rekomendarar tro jag är max 6år på en tik..och speciellt tik som aldrig haft valpar för.. Man ksa väl vetrinär besikta dom med innan isf?

Om det var man tik skulle jag inte göra det. Men det är min egna åsik för jag skulle anse att hon var för gammal.

Dom rekomendarar tro jag är max 6år på en tik..och speciellt tik som aldrig haft valpar för.. Man ksa väl vetrinär besikta dom med innan isf?

Om det var man tik skulle jag inte göra det. Men det är min egna åsik för jag skulle anse att hon var för gammal.

Tiken har ju redan haft en kull, som yngre..

Ts:

Om tiken verkligen har något att tillföra, som "saknas" i hundarna nu och hon är fräsch, frisk etc. så skulle jag nog para, men vara mycket noggrann i valet av hane.

Eftersom hon är över 7 år, så skall hon veterinärbesiktas innan parning och då vara ua på alla punkter. Detta intyg skall sedan skickas in tillsammans med valparnas registreringsansökan till skk.

Känns klart riskabelt! Men är bavelsvärdet extremt bra kanske det kan vara värt att ta risken. När fick hon sin förra kull?
PL

Kruxet är att det är enormt svårt att bedömma om en fräsch tik i hög ålder verkligen är ok att ta en kull på.
PL

Det vanligaste är dåliga värkar men risken för blödningar o ämnsesomsättningsstörningar ökar också.
PL

Och jag undrar fortfarande vad det är för eftertraktad stam.

Tjatmoster ;)
TS har ju inte skrivit mer sen du frågade sist.

Men jag förstår också om hon inte svarar. För det har man ju lärt sig här att om man inte ger rätt svar, då blir det ett himla ramaskri :)

Liknande trådar

Hundhälsa minina har tacklat av den här vintern. inte så att hon blivit riktigt dålig, men vissa dagar verkar hon inte må så bra. det händer att...
Svar
14
· Visningar
6 405
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 347
Senast: Gnist
·
P
Övr. Hund Min "lillasyster", en 10-årig weimaranertik, har de sista månaderna magrat av ordentligt. Hon hade vid vet.kontroll igår gått ned 8 kg...
Svar
1
· Visningar
2 466
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka