För gammal för att börja?

Carand

Trådstartare
*Ursäktar på förhand om det redan finns en liknande tråd men jag hittade ingen..*

E man för gammal för att börja med fälttävlan om man e 22? Det känns ju liksom som om alla har hållt på sen de hade b-ponny i princip..:d

Jag har alltid varit lite feg men känner mig lite modigare nu o e såå sugen på o börja, det ser så kul ut!!

Lite frågor:

Måste man alltid rida dressyr- o banhoppningsmoment på fälttävlans tävlingar (stavas det så..:o )? Tycker inte så mycket om varken dressyr eller hopp tävlingar men fälttävlan skulle va sköj..=)

Finns det många ställen att åka o träna på runt om i Sverige?

Tacksam för alla svar!!

Sv: För gammal för att börja?

Det är aldrig för sent att börja! KOlla på Paula Törnqvist :devil:

Ska du tävla fälttävlan så måste du göra alla momenten ja, du måste dessutom ha 'godkänt' dressyr och hoppning för att överhuvudtaget få rida terrängen.

Vill du bara rida terrängen är det inte fälttävlan, utan terränghoppning, inte sådär jättevanligt att det finns men vissa klubbar har klubbtävlingar i just terränghoppning.

Det finns rätt många ställen att åka och träna på ja, kurser och läger och även 'enstaka' träningar. Börja med en sådan och se vad du tycker helt enkelt =)

Jag började rida debutant och lätt när jag var 24 sen med en annan häst debuterade jag msvB när jag var 31 , Msv A när jag var 32 och Svår klass när jag var 35 och svår klass internationellt när jag var 38 åren mellan jag var 35 och 38 gick jag tillbaka och red ** en hel del och även många internationella ** innan jag red *** igen men då började jag med internationella *** då det knappt finns några i Sverige. Jag var anmäld att debutera svår klass när jag var 33 iof men då fick min häst en hovbensfraktur på våren och sen skadade jag mig och lite sådant så det blev förskjutet.

Senast ändrad:

Man är sällan för gammal om man inte är gammal i kroppen i övrigt om du förstår vad jag menar. FT kräver ju en del fysik.

Jag är 23 och har inte debuterat mer än 70 cm Hunting ännu p.g.a att jag inte haft någon häst som klarat att gå en debutant sedan jag fick avliva min förra häst.

Men jag hoppas att min unghäst och jag ska kunna ut och rida lite fälttävlan nu framöver.

nu finns det väl "enkla" fälttävlanstävlingar på vissa platser, där man bara behöver rida fälttävlansdelen och inte hopp o dressyr, de är det väl meningen att man ska rida vid ett annat tävlingstillfälle, men det måste man väl inte... jag tror att flyinge har haft sådant.

nu finns det väl "enkla" fälttävlanstävlingar på vissa platser, där man bara behöver rida fälttävlansdelen och inte hopp o dressyr, de är det väl meningen att man ska rida vid ett annat tävlingstillfälle, men det måste man väl inte... jag tror att flyinge har haft sådant.

Förenklad fälttävlan ja, fast det är väl extremt ovanligt än så länge?

--

Om tävlingsformen förenklad fälttävlan:

Tre olika arrangörer - tre tävlingar
Förenklad terrängtävling innebär att man tävlar enbart terrängmomentet vid tävlingstillfället, och lägger ihop det resultatet med resultat från hopp och dressyrtävlingar från andra tävlingsplatser. Man tävlar på tre olika platser vid olika tidpunkter och lägger ihop de lyckade resultaten för att kvala upp i högre klass. Alla resultat under år 2007 kan tillgodoräknas.

På den förenklade terrängtävlingen får alla ryttare en blankett - ett kvalificeringskort som används för att notera resultaten. Två godkända terrängritter, två dressyrresultat och två hoppresultat fylls i på samma blankett som underlag till kvalresultat upp i Lätt Klass.

Syftet med förenklad tävling är att ge möjlighet för utveckling av unga hästar/ponnyer och ryttare i fälttävlan, genom att underlätta arrangemanget tror och hoppas man på fler tävlingsarrangemang inom fälttävlan.

På detta sätt kan många ryttare också få möjlihet att prova på terrängen utan att behöva rida banhoppning och dressyr samma dag då detta kan kännas maffigt.

REGLER

Samma regler som för debutant/0.90

För häst/ponny och ryttare krävs licens för lägst lokaltävling samt Grönt kort och Fälttävlansmärke

Samma säkerhetsregler gäller som för debutanttävlingar

Terrängritten - debutant/ 0,90 m kan räknas som kval tillsammans med:

LC / 1 m hoppning och uppåt

Dressyr LC och uppåt

För vem?

Tävlingen är öppen för alla som har grönt kort, fälttävlansmärket samt ryttarlicens.

(www.stallnilslund.se)

Då e nog terrängritt det rätta för mig då..=P

Tack så mycket för alla svar!!

Annars kansake du ska prova hunting? Det är blandad banhoppning/terräng (banhoppningshindren är utplacerade på terrängbanan) - det är lite vanligare än terränghoppning, och så slipper du dressyrenoch en liten del av hoppningen :) Lycka till!

Nu kan jag andas ut:) känner precis som trådskaparen att alla har varit med sen första ponnyn. Jag är bara 17 men det börjar ju redan kännas sent..haha. Är inte helt obekant med grenen(jobbat på tävlingar både som skötare/hinderdommare samt tränat lite) men nu har jag en häst som är nåt seriöst att satsa på och så har det inte varit innan:)

Hmmm, för sent är det knappast. Själv är jag 35 och började i fjol, började tävla hoppning så sent som för några år sedan. Tycker faktiskt att du skall prova fälttävlan för att få helheten, jag var inte heller mycket för dressyren innan men har till och med startat några "rena" dressyrtävlingar nu. Så stick iväg och ta FT-kortet, du kommer inte att ångra dig! :bump:

Då e nog terrängritt det rätta för mig då..=P

Tack så mycket för alla svar!!

Du kan ju fundera på hunting också!
Först lite banhoppning ca 7 hinder och sedan ett 10-tal terränghinder direkt. Idealtid. Mantorp brukar ha!

Du kommer att behöva ett fälttävlansmärke oavsett om du väljer hunting eller terrängtävling.

Man är aldrig för gammal, vi hade en dam som vid 68 års ålder tyckte att hon skulle föörkovra sig och startade cnc*, hon kom på 13 plats av 45 starter!
22 äär väl ingen ålder :idea:
Lycka till!

Johan Lundin (rider i landslaget) började rida när han var 20, då gjorde han lumpen på K1 och hade bara åkt runt på ponnyridning några gånger innan :D

Det som jag tycker är allra bäst med FT är att man oavsett ålder kan tävla tillsammans och ha kul. På en debutant/Lätt klass tävling hittar man ju allt ifrån uppåtgående stjärnor till den äldre herren som är ute med sin häst och BARA har roligt...visst det kan man hitta på hopptävlingar med och kanske dressyr men jag tycker det är vanligare på FT att man hittar ALLA kategorier av folk och hästar.:banana:

är man i lagom åler när man är 13?:smirk:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Dressyr Tja. Ska nu börja tävla storhäst, regionalt, i dressyr. Visst är det ok att ha mörka ridbyxor? Hur är det med kavaj? Är det ok att ta en...
Svar
11
· Visningar
1 980
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar