för fuktiga hovar

A

Arbogamarre

En vän har en häst som har aldeles för fuktiga hovar, han tappar skor hela tiden.
Någon som har ett eller flera bra tips på hur man kan göra dem mer stabila?
Jag vet inte vad det beror på och inte hästägaren heller, har bara teorier....
Snälla ge råd, alla råd även små är bra!!

nej, jag har tyvärr ingen erfarenhet av hovar som är trasiga pga att de är fuktiga.. Menar du att de liksom smular sönder sig eller?
Man brukar väl ge Biotin till hästar med dåliga hovar, vet inte om det kan hjälpa i det här fallet..
Ingen som kan detta bättre än jag som kan ge lite tips?

Hästägaren har beskrivit (hon bor inte i min stad) att de är mjuka på något sätt...
Jag hade denna hästen för ett halv år sen hos mig, och när han kom till mig ett år tidigare var hovarna också trasiga, fast då torra.
Då använde jag biotin och försökte rida och träna i olika underlag, varierat liksom så hovarna fick stimulans.
Nu står han på bädd ( hos mig på spån) och ridvägarna är ganska hårda...
Det kan ju vara bädden som är boven, eller foder och jag har aldrig varit med om att hovarna blir för fuktiga utan har mer erfarenhet vad gäller torra hovar....
Men det låter ju inte alls bra... :(
Jag förstår att det är svårt att ge rå¨d när man inte ser hovarna men ibland kan någon ju ha varit med om något liknande. Men biotin kanske kan hjälpa mot fuktiga hovar också?!

Har hon ingen hovslagare som kan komma med råd och tips? Tjära är ju uttorkande, men det kanske inte är vad som behövs i det här fallet. Jag tycker hon ska ta ett ordentlig snack med en duktig hovslagare som får se hovarna.

Problemet är att hovslagaren hon har verkar inte tycka detta är ett problem, hästen är ofta hovöm också vilket hovlagaren förbiser. Jag skulle byta om jag var hon, men är ju inte det...
Hovslagaren kommer dessutom inte dit på över en vecka...
Vet inte hur svårt det är att få tag på hovslagare i storstäderna men denne verkar inte ha så mycket tid för att verkligen undersöka hästens hovproblem...

Jag har också hört att tjära ska vara bra, ska tipsa om det!
Hästen kommer till mig snart igen och då ska jag konsultera med min hovslagare som är toppen!!! :love:

Har ni någon aning om på vilket sett hovarna kan påverkas om hästen inte mår bra för övrigt?

Jag tror inte hon vill lägga ut kort och så...
Jag frågar dessa frågor för att jag vill kunna hjälpa hästen om det går medans den är kvar hos henne och sen när han kommer hem till mig igen :)

Hejsan.. Har du häst?? kanske kan fråga din hovslagare.. nån hovslagare borde hon kunna hitta att rådfråga.. Tjära har ju uttorkande effekter (finns speciell hovtjära, ta inte vanlig.. =P) , men inte säker på att det hjälper.. annat alternativ kanske är att fråga vet. ?? Vet inte riktigt, men det är vad jag skulle ha gjort.. :)

Kram/Jossan

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka