För försiktig

annaklara

Trådstartare
Hallå, jag har ett litet problem. I stort sett all ridning, men främst i dressyren rider jag alldeles för försiktigt. Jag vill inte ta för mycket i hästen, är rädd att det ska göra ont. Alla tränare jag ridit för påpekar detta, men hur jag än försöker kan jag inte komma ifrån det. Jag rider med glappande tyglar, vågar inte driva honom ordentligt. Allt resulterar i halvtaskiga ridpass, galoppfattningarna springer han in i, skänkelvikningarna flyter han ut i, allt på grund av mig :cry:
Jag får nästan lite dåligt samvete över att han inte får visa sina goda sidor när jag rider honom.

Vad jag söker är alltså övningar eller liknande för hjälpa mig att våga rida ordentligt.
Det hela blev luddigt men jag hoppas ni förstår.

Sv: För försiktig

Du måste lära dig att våga rida och ha kontakt med hästen!!
Tänk såhär, om du inte rider ordentligt leder det till att hästen går i en felaktig form, belastar frambenen och kan få skador och problem i framtiden!
Hästen får inte ont av att du håller ordentlig kontakt med munnen. Man kan vara mjuk och stadig samtidigt.
Du verkar vara väldigt försiktig så i ditt fall behöver du inte oroa dig att du skall göra hästen illa!!
Värre är det om man sitter och sågar i munnen och piskar med spöet samtigt...

Våga rida till lite så ska du se att du kommer få en "lyckligare och lydigare häst" (haha känns om vi pratar om hundar nu)

Fast du kan iaf trösta dig med att (i mina ögon) är det bättre att en tränare vill att man ska tuffa till sig än att dom tycker att man rider för tufft. ;)

Du kan även tänka så med de glappande tyglarna, att för hästen är det bekvämare med ett mjukt stöd hela tiden än tygelglapp. Jag har också haft det problemet med att jag var försiktigt men när jag började gymnasiet fick jag helt enkelt lära mig tuffa till mig lite.

När det gäller tygelkontakten kan du ju be en kompis om hjälp för att få lite känsla. Om du krokar i pekfingrarna i bettringarna (är häst) och kompisen håller tyglarna (är ryttare) så kan du känna hur det känns (teoretiskt) för hästen. Be henne/honom att glappa, ge lite kontakt, mer kontakt, mycket kontakt, såga o s v och gör en bedömning. Byt sedan och känn samma sak som ryttare. Kanske kan det få dig att bli lite mer bestämd/konsekvent.

Som ngn skrev innan, en dålig form osv ger skador. Det kanske känns snällt för stunden men i längden bidrar det bara till att hästen får ont (troligtvis i kotorna). Min häst har av tidigare ryttare ridits väldigt slappt men i det här fallet för att dom var rädda för henne och inte vågade. Det har tagit mig tre år av behandlingar i kotor och rygg för att få henne frisk. Då reds hon så från att hon var 4 till att hon var 7. Dessutom tycker hästar om "tydliga besked" dvs de vill följa ngn som bestämmer. Det är inte samma sak som att vara hård mot hästen men är du tydlig i dina hjälper känner sig hästen trygg, en häst som inte rids med kontakt i munnen och med stöttande skänklar blir osäker och otrygg. Lita på dina instruktörer och våga lite mer. Och var glad att du blir tillsagtd att vara tuffare och inte snällare, du har i alla fall en schysst inställning till hästen"

jag är lite som dig, men har blivit bättre. jag kan nästan garantera att med den inställning så kommer du aldrig rida så tufft att det skulle skada hästen. man får ta det i små steg, en sak i taget. kanske börja med att försöka med sträckta tyglar? sen kommer allt mer eftersom:)

Jag hade samma problem i yngre dagar. Ville helst ta i hästen så lite som möjligt. Sedan i tonåren fick jag världens underbaraste tränare som introducerade mig ett helt nytt tankesätt!
Tänk på att du rider med balansen i sitsen, använd vikthjälperna, vaderna och behåll en mjuk kontakt med munnen.

Tänk på att det är mycket skönare för hästen att ha en ryttare som rider med mjuk kontakt istället för en glappande hand. :)
Sen så skadar det hästen mer att ikke gå i form än att gå i form.

Hallå, jag har ett litet problem. I stort sett all ridning, men främst i dressyren rider jag alldeles för försiktigt. Jag vill inte ta för mycket i hästen, är rädd att det ska göra ont. Alla tränare jag ridit för påpekar detta, men hur jag än försöker kan jag inte komma ifrån det. Jag rider med glappande tyglar, vågar inte driva honom ordentligt. Allt resulterar i halvtaskiga ridpass, galoppfattningarna springer han in i, skänkelvikningarna flyter han ut i, allt på grund av mig :cry:
Jag får nästan lite dåligt samvete över att han inte får visa sina goda sidor när jag rider honom.

Vad jag söker är alltså övningar eller liknande för hjälpa mig att våga rida ordentligt.
Det hela blev luddigt men jag hoppas ni förstår.

Försök att tänka att varje gång du inte tar igenom en hjälp som du ger hästen, är det som om din ridlärare bara säger halva meningar till dig och inte berättar slutet.

Hmm, hur lätt hade blivit om ridläraren stått och sagt:
-Rid mer med ..... .......!!!
-Vad sa du? säger du.
-Rid mer med ..... .......!!!
Och så fortsätter det....

Istället för att ridläraren direkt sagt:
-Rid mer med höger skänkel!!!
Vilket blir mycket lättare att förstå ;)

/Camilla

Precis som andra redan har skrivit är det inte snällt mot hästen med glappande tyglar, en del hästar kan till och med få munproblem och bli oroliga i munnen för att det är så obehagligt. Om du vill vara snäll så ha en sträckt tygel och tänk som att du håller två pinnar som du styr med, då kommer dina händer att tänka framåt och hästen trivs. Handen får inte gå bakåt, det gillar inte hästen. Man kan hålla tyglar på olika sätt längden är inte det avgörande, men glapp tycker INTE hästen om.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V