För fem minuter sedan...

N

nybakad__

...gjorde jag ett gravtest och det visade positivt typ innan jag ens kissat klart!!

Ringde genast min sambo och berättade, som självklart blev överlycklig! Lika glad är jag, men mycket osäker och förvirrad. Detta var väldigt oväntat, även om vi är mycket glada över det.

MEN vad händer nu då, när tar man kontakt med mödravården etc.? Jag är helt ny inom detta område och jag verkligen ingenting.

Och direkt kommer osäkerheten över mig - har vi råd (vilket är en så himla tråkig fråga.....). Vi jobbar bägge två. Dock har vi relativt stora omkostnader redan, som vi självklart kommer dra ner på. Jag har ett par hästar, letar medryttare men hittar ingen. Nu känns det ännu mer viktigt att finna någon, men som sagt det är inte så lätt..
Vi har två bilar, dock avbetalda, vilket är skönt.

Hur gör jag med träningen på gymmet - styrketränar och konditionstränar typ 6 ggr/vecka sammanlagt och rider ca 5 ggr/vecka allt som allt. Är det bara att "köra på" så länge det känns bra i kroppen?
Hade tänkt sola solarium ikväll, men det är inte bra att göra när man är gravid va?

Shit, många frågor och funderingar.. Vill hålla mig anonym än så länge, så ifall någon vet vem jag är så snälla håll det för er själva ;)

Sv: För fem minuter sedan...

grattis:):bump::bump:
mvc brukar ha inskrivning runt v.10 men du kan redan nu ringa o fråga sånt som du undrar över.
styrketräning ska väl inte vara det bästa, men att hålla igång så länge det känns bra brukar vara ok.
ekonomin löser sig alltid på något sätt, jag pluggar min man driver eget men det går:)
grattis ännu en gång:)... nu vill ja med ha en bebis till.... fusk....:D men får allt ta o vänta.

Grattis!!
:D

Du kan ringa MVC direkt om du vill och boka in en tid för inskrivning. Där kan du också fråga om det du undrar över gällande träningen. Att hålla kroppen i trim är bara bra även när man är gravid! Dock ska man ju själv känna efter om vad som känns bra/okej. Jag har för mig att situps t ex är något man kanske ska var lite mer försiktig med efter en viss vecka. Att göra övningar för insida lår och dylikt kan också vara lite tokigt när väl fogarna börjar luckras upp har jag för mig. Men; det där kan du fråga på MVC och säkert hitta fakta om på webben på olika sidor.

Solarium är nog inte mer farligt under grav än annars. För det är ju inte tvärnyttigt direkt... ;)

Har råd; ja, det kan bara ni själva avgöra. Men utifrån det du skriver så kan jag inte tänka mig att ni skulle ha "mindre råd" än vad andra har. Ni har ju arbete båda två. Hästar och bilar KAN säljas om det skulle behövas. En liten bebis kostar dock inte så mycket; de saker som behövs kan ofta köpas begagnat (och sen brukar man få mycket presenter också).

Tack för ditt svar, även tack till tinissen för ditt!

Har fortfarande inte hämtat mig från "chocken" utan sitter här med gravtestet bredvid mig och ler, hahahaha.....!

Skönt att jag kan fortsätta träna. Tränar ju så mycket så det hade känts konstigt att inte kunna får göra det =) Ska ringa MVC här i dagarna och ta reda på mer. Kan de kolla hur långt man är gången där, alltså mer exakt? Gör de det direkt?

Något på matfronten man också ska tänka på så länge?

livsmedelsverket har listor på mat som bör undvikas under graviditeten.
ja på ett ungefär, +/-2 veckor, räkna från din sista mens första dag så får du fram på ett ungefär hur långt gången du är.:)

livsmedelsverket har listor på mat som bör undvikas under graviditeten.
ja på ett ungefär, +/-2 veckor, räkna från din sista mens första dag så får du fram på ett ungefär hur långt gången du är.:)

Hrm... Ja, då ska man ha koll på när man hade sin senaste mens också...... :cool: :angel:

Grattis!

Har du ingen koll alls på när du hade din senaste mens så kan de säkert göra en gyn undersökning och/eller tidigt ultraljud för att konstatera hur långt gången du är. Ring din MVC i morgon vet ja! Jag ringde direkt och fick komma på inskrivning redan i v 6, tyckte jag var toppenbra.

Träningen har du fått bra tips om redan. Träna på så länge du känner att det känns okej, men var uppmärksam på om du får ont i fogarna för om man bara kör på utan att bry sig om det så blir det oftast värre och kan tillslut bli bestående! Du ska alltså vara uppmärksam på om du får ont under eller efter träningspassen =) Likadant är det med ridningen, rid på tills du känner att det inte fungerar mer (av fysiska eller psykiska anledningar). Jag red som vanligt tills jag trillade av min unghäst i v 25 eller något sådant och då kände jag bara att "nä, jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag skadade vårt barn bara för att jag ville fortsätta rida", och höll mig till lite lugnare skritturer på stabil och säker häst.

Magen kan du nog träna ett tag till, men sen när magmusklerna börjar dela på sig för att göra plats för den växande livmodern ska man inte göra situps eller liknande magövningar. Det kan nämligen göra att magmusklerna inte drar ihop sig ordentligt efter förlossningen.

Grattis igen! Du har världens häftigaste resa framför dig!

//Julia

Grattis!

Har du ingen koll alls på när du hade din senaste mens så kan de säkert göra en gyn undersökning och/eller tidigt ultraljud för att konstatera hur långt gången du är. Ring din MVC i morgon vet ja! Jag ringde direkt och fick komma på inskrivning redan i v 6, tyckte jag var toppenbra.

Träningen har du fått bra tips om redan. Träna på så länge du känner att det känns okej, men var uppmärksam på om du får ont i fogarna för om man bara kör på utan att bry sig om det så blir det oftast värre och kan tillslut bli bestående! Du ska alltså vara uppmärksam på om du får ont under eller efter träningspassen =) Likadant är det med ridningen, rid på tills du känner att det inte fungerar mer (av fysiska eller psykiska anledningar). Jag red som vanligt tills jag trillade av min unghäst i v 25 eller något sådant och då kände jag bara att "nä, jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag skadade vårt barn bara för att jag ville fortsätta rida", och höll mig till lite lugnare skritturer på stabil och säker häst.

Magen kan du nog träna ett tag till, men sen när magmusklerna börjar dela på sig för att göra plats för den växande livmodern ska man inte göra situps eller liknande magövningar. Det kan nämligen göra att magmusklerna inte drar ihop sig ordentligt efter förlossningen.

Grattis igen! Du har världens häftigaste resa framför dig!

//Julia

Tänkte jag skulle ringa dit imorgon faktiskt. Lika bra =)

Just det där med ridningen har jag också funderat lite på. Min stora är tolv år. Lugn och trevlig, men med jämna mellanrum låter sin "humor" spela in och får lite damp.. Den lilla är bara två och där är det enbart markarbete som gäller. Dock är hon mycket snäll och trevlig. tror det kommer fungera mycket bra att motionera dessa två under en bra bit in i graviditeten. Ska höra med en annan tjej om hon vill hjälpa mig senare med lite hårdare pass på den stora så han får lite mer än bara min ridning.

Förresten, hur vet man att magmusklerna börjar dela på sig?

tack så mycket för gratulationen, ska bli fantastiskt!!

de känner du om du spänner dem, eller gör en början på en situp de blir som ett mellanrum mellan musklerna:) de känns väl!

Ahaa okej, då ska jag väl inte kunna missa det :D

Gjorde förresten ett grav-test till nu i morse. Mest för skojs skull eftersom jag igår köpte två. Även detta visade positivt !!

Grattis, jag plussade igår kväll, och i morse då. Kunde ju inte vara säker på att det första visade rätt då strecket var lite svagt.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 482
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 777
Senast: Snö
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 055
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka