För/emot raspning?

Sv: För/emot raspning?

Om hästen har hakar taggar mm som stör skall det förstås justeras. Vilken typ av verktyg man använder är upp till den som gör jobbet, en vettig uppsättning raspar är lika bra som en elektrisk slipmaskin men jobbigare.
Att bara dra en ledad rasp några gånger över garnityret utan vettig undersökning är ingen tandvård, därmed inte sagt att den ledade rapen inte har sin funktion att fylla.
PL

Fråga en hästtandläkare!!

Läste en mycket bra artikel av Tobbe (den bäste!?!?!) i en av sveriges största hästtidningar. Där ansåg han att raspning är inget som måste göras regelbundet. Om en häst behöver raspas är det för att något lett till att det blivit fel, bett, utfodring etc.

/marijaa

Jag tycker personligen att han överdrev i den artikeln o det stämmer inte riktigt med vad jag hörde honom säga på en kurs för några år sen.
Vi måste inse, o ta konsekvenserna av, att vi inte har vildhästar som bara får grovfoder o adrig har ett bett i munnen.
PL

Vad jag skulle vilja fråga ang raspning är: När bör man kolla tänderna?
Om man inte märker några problem när de tuggar osv bör man kolla ändå?
Jag har en vallack på 21 år ,jag känner att jag skulle vilja ha hans tänder kontrollerade men har inte sett att han skulle ha några problem,bör jag ändå låta de kollas upp med tanke på åldern?Är veterinärer bra vad det gäller tänder och raspning?

Jag anser att utgångspunkten bör vara en koll varje år sen kan man justera uppåt eller neråt beroende på tandstatus. Veterinärer har blandade kunskaper o intresse när det gäller tänder de har dock en överlägsen kunskapsgrund att stå på när det gäller att skaffa mer kunskaper om tänder om man jämför med de som gått en kurs på 3-4 veckor i USA, mindre risk att göra vansinnigheter o dessutom går det att få rättning vid felbehandling. Vidare är de de enda som får ge lugnande o dra tänder.
PL

Okej, då kan jag ta ut och kolla hans tänder och ändå veta att veterinärerna gör vad som behövs o utan slarv.Jag har nämligen hört att veterinärer inte är så bra på att raspa etc o en del har blivit arga för att man ringer ut dom utan anledning.

Nog finns det veterinärer som inte har utrustning o intresse för att göra ett bra jobb på hästtänder.
PL

Enligt mej själv raspar man om det behövs annars låter man bli.
Finns ingen som helst anledning att raspa om inte behovet av det finns!

Min häst kollas en gång i halvåret(har hakar), stallkompisen räcker med en gång om året, ytterligare en annan räcker med en koll vartannat år, bara för att checka av, den hästen har mkt bra tänder och raspning var helt onödigt sist. (alla vi är hos samma TL och detta enligt hans rekomendationer)
Det är helt enkelt upp till varje individ vad som behövs göras och hur ofta man kan beöva kolla tänderna.

Vi kollar våra hästars tänder varje år, veterinären som kollar dem är jätteduktig och vet massor om just hästens mun och tänder. Är där inga problem låter hon det vara, finns det hakar eller vassa åsar raspar hon bort dem/åtgärdar dem på lämpligt sätt.
Raspar inte alls om det inte behövs, eftersom våra hästar är så pass gamla (19 och 20 år) och deras tänder slutat "växa" nu.

Naturligtvis ska raspning tillämpas om det behövs. Jag menade inget annat. Men det verkar som om vissa (iallafall som jag pratat personligen med) tyvärr tror att raspning är något som MÅSTE göras regelbundet för att hästen ska fungera. Så är det ju inte.
Däremot tycker jag att man ska undersöka tänderna regelbundet.

Man kan ju jämföra med människan, ska vi behöva borra bara för att vi går till tandläkaren trots att vi inte har några hål...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 408
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Relationer Efter att jag gifte mig har folk grattat och kommit med några relationsråd, har varit kul att höra från dem som varit gifta länge tycker...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 632
Senast: Sel
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 004
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka