För att få en stilla skänkel.

A

Aeternum

Jag har lite flaxig skänkel vid hoppning och jag känner att det stör nya hästen då jag hoppar lite högre.
Hur tränar jag bort detta?
Fick tipset om att sätta fast stigbygeln i sadelgjorden med en sporrem så att jag inte kan röra benen bakåt.
Men hjälper det? Vad händer då jag tar bort remmen sen?
Eller är det en bra grej för att få en uppfattning om hur det SKA kännas?

Sv: För att få en stilla skänkel.

Tramp i stigbyglarna, hela tiden. Tänk på vart du har fötterna och hur de rör sig i språnget, så förstår du hur du ska reglera dem sen.

Jag har försökt. Men det går inte, jag har fullt sjå att ta mig över hindren eftersom att hästen är lite.. hrm.. vimsig och stojig vid hoppning.
Det har ändå blivit lite bättre nu sen jag började rida med shortchaps.

Vet att vi har några specialgjorda saker som man använder för att sätta fast stigbygeln, den ska lösas ut vid hastigt ryck, men det känns ändå inte bra, risk för att alltid behöva dem.

Ja det är ju det, men jag tänkte att bara prova någon gång för att känna hur det SKA kännas och sen sträva efter det.

Hr själv aldrig haft problem med just skänkeln, men vet att det funkat för många att fästa stigbygeln i sadelgjorden. Gör ju att du får in rätt känsla när du hoppar eftersom skänkeln hamnar där den ska! Men i långa loppet är det nog bara att försöka trampa ner hälen ordentligt och känna att du hittar balansen i stigbygeln och inte i knäna, vilket brukar vara det största problemet om man har dåligt skänkelläge.

detta hjälpte mig.

ta dina hoppläder och korta dom med 6 hål, så det blir mycket kortare. sedan när du rider fram eller under passet kan du variera med att sitta ner och stå osv.
-sitt en, stå två, sitt en, stå två osv. istället för att rida uppner som vanligt.
även i galopp ska du göra det, rida lätt och stå en längre bit. dels bra för benen och sedan tvingas du att ha ett stort stöd i byglarna för att inte tappa balansen.
detta kan vara en bra balansövning, så om du kanske gör detta med bommar eller mindre hinder för att verkligen få det när du är i språnget också!

det är iallafall det jag kan komma på!

Fast så gör jag redan.
Går en hoppspecialgrupp och vi har alltid 3-4hål kortare läder än normala hoppläder för att vi ska hitta styrka och balans.

Träna mage- och rygg utanför ridningen och om det funkar på den hästen så hoppa utan stigbyglar när det är övningar som tillåter det (under framridningen kanske t ex?)

Det är alltid bra att man tar tag i sådana problem men tänk ändå på att inte göra avkall på effektiviteten! Se på världseliten, där är inte alla stilryttare men de rider effektivt och utan att störa hästen.

Lycka till:)

Jag tror inte på att det där "remtricket" när man sätter fast stigbygeln, är särskillt bra (eller ofarligt). Känns som att man bara tvingar skänkeln rätt, istället för att jobba upp en äkta stabilitet istället. Öva på att ha mycket vikt och tramp i stigbyglarna istället, och att ha en stark och stabil sits för övrigt. Det hjälpte mig när jag var flaxig med skänkeln och alltid drog den för långt bak osv. Men jag tror inte på tvång..

Jag har också det problemet :crazy:
Min häst hoppar så stort så jag hamnar ur balans och skänkeln åker bak och jag flyger fram i landingen :smirk:
Men att hoppa tex studs utan stigbyglar är jättebra :)

Jag kan ju säga som så att jag hoppar INTE utan stigbyglar på den hästen.
hade det varit en annan häst så visst, men INTE på honom.

Rid lätt utan stigbyglar, bra för att träna att få en stilla och stadig och stark skänkel.

du kan få låna min häst....hehe hon hoppar helikopter språng emellanåt så jag har lärt mig att trmapa ner ordentligt för att behålla mitt liv :D

ne men jag skulle tro att det har att göra med muskler och balans.

precis som ngn annan skrev trampa ner korta läder rid ut i en timme och stå i fältsits snacka mjölksyra men du får de musklerna

hoppa mkt studs och serier när du bara hjälper hästen in o sen kan koncentrera dig på dig själv. Och sen träna träna träna, tänk på de så fort du sitter på hästen, de é styrka o "rutin" som gör att de till slut sitter i ryggmärgen.
Ofta när man rider o koncentrerar sig mer på sig själv går hästen bättre också för man "överjobbar" den inte :)

Men som sagt, varje gång du sitter till häst va självkritisk oavsett vad du gör. Du är din egen bästa lärare ;)

Tkr själv att de som hjälpt mig mest är att rida mkt unghästar, då har man inget val om man vill sitta kvar ;)

Hoppa utan stigbyglar!!! Detta är mycket smart då man måste Starkt knäslut och då ramlar man typ av om man flaxar :idea::D:banana:

Fortfarande.. jag hoppar inte utan stigbyglar...

Du får helt enkelt räta upp dig mer innan hinderat och känna att du kommer lite i "bakvikt". Om du har martingal så in med ena fingret och räta upp dig. Lutar du dig framåt innan hindret så kommer din skänkel automatiskt bak.

Du kanske borde gå ner och hoppa lite lägre hinder för att korrigera din sits och skänkel. Hoppa i en höjd du känner dig 100% säker, där du knappt behöver tänka. Tänk på din skänkel hela tiden och din sits. Öka höjden sakta, och för varje höjd ska din skänkel fungera.

Sen är det bara till att träna träna träna. Höj inte innan du "klarar" höjden!

Det som hjälpt mig överlägset bäst är mycken träning i lätt sits i trav.
Har man inte skänkeln korrekt så går det inte att hålla balansen utan att luta sig i tyglarna.
Även travhoppning i lätt sits är super för balansen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 043
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar