För 50 år sen...

F

fossig

Jag och en kompis pratade lite går, om foder...

Förut, typ för 50 år sedan, arbetade hästar i skogen (jaja det finns dom som gör det idag oxå..) 8 timmar om dagen, fodret man gav dom; hö och ev. havre.
Idag motionerar vi våra hästar ca en timme, sen går de i hagen eller står i ett stall.

Varför har vi idag en sådan "foder-hysteri", tillskott hit och tillskott dit? :confused:
Var kommer det ifrån? Att vi har sämre grovfoder nuförtiden?? :confused:

Ingen kritik ang. foder från min sida, jag bara funderar/undrar/fattar inte.....

Sv: För 50 år sen...

Det kan ju bero på att vi idag forskar mer på hästen som presterande varelse, än vad man gjorde för 50 år sedan. Dvs att veterinärmedicinen gjort en hel del framsteg. Jag har t ex träffat på många "gamla hästkarlar" som undrat vad min häst har på benen, när jag ridit med strykkappor... När jag då förklarat vad det är och vilken funktion de har, tycker de att det ju verkar vara en smart grej... :smirk:

Njae, även för 50 år sedan gav man "proteintillskott" i alla fall till unghästarna de år som grovfodret inte räckte till. Proteintillskott i form av kålrötter och ärter till exempel.

Angående övriga tillskott hit och dit så beror det kanske delvis på ökad forskning och kunskap om vissa beståndsdelar - men i stort tror jag det beror på att allt handlar om pengar idag....

sen så fick ju "skogshästarna" betydligt mer havre än vad vi ger våra hästar idag..
läste en hel hög med böcker, om skogshästar, i vintras.. och där gav dom hästarna 20liter havre två-tre gånger om dagen.. lite beroende på arbetsbelastning och kyla..

alltså 1liter väger väl ca 500gram.. så dessa hästar fick 20-30kg havre OM DAGEN. plus hö. men hästarna fick förhållandevis lite hö, pga att förvaringsmöjligheterna var dåliga i skogskojorna..
om hästarna skulle vila tog man bort all havre, annars fick hästen korsförlamning.
men jobbade gjorde dom ju! så det kan ju inte ha varit helt förödande för hästarna..dom drog ju trots allt många ton timmer om dagen hela vintrarna...

Höet förr i tiden var mest ängshö och bestod av massor av olika grässorter och örter. Idag tas det mesta hö från odlad vall och består kanske som mest av 3 olika sorters gräs. Hästarna förr fick ett grovfoder som innehöll mycket "nyttigheter".

kålrötter och ärtor - intressant :)

Menar du att det handlar om pengar för konsumenten, att vi ska ha råd att köpa ditten å datten tll våra fålar? Eller att vi köper vissa foder för att de är billigare, och på så sätt måste komplettera med ytterligare ett foder?

Eller så kompletterar vi för att vi inte vet bättre, och för att vi inte har den blekaste aning om vad vi köpt för hö ...

Förr i tiden så talades det också om "måndagssjuka", som väl är ett annat ord för korsförlamningssymptom. Hästarna vilade oftast på söndagen men med kraftfodergivorna så fungerade det inte riktigt bra jämt.

Menar bara att idag handlar mycket om konsumtion, av allt möjligt. Det enda vi duger till är att göra av med pengar.... :p
Finns det möjlighet att tjäna pengar på en produkt, så dyker den också upp på marknaden. Typ alla ledpreparat till hästar... Det finns massvis av hästar med ledproblem, således kan man tjäna pengar på att få fram ett preparat som sägs ska vara bra för lederna. Sedan är det förstås diskutabelt om dessa preparat egentligen gör något till eller från.

Aha okej då fattar jag vad du menar.. :)
Det är så sant så sant det du säger..

Jag tror som en annan trådskrivare att det fanns mycket mer örter och mineraler i höt då. Vi vet ju att marken har blivit mycket fattigare på mineraler. Sedan så hade dom ju inte hästarna ute på vintern på det sätt vi har idag utan att man sparade marken på det viset.
Mycket är ju konstlat idag och förstört med konstgödning tror jag iaf.

De gav alltså 20 kg havre och 10 kg hö om ens det? Hur viktigt tror du det är att höt har höga värden då? Havren innehåller rejält med både energi och protein.

Emmahpemma skrev:
sen så fick ju "skogshästarna" betydligt mer havre än vad vi ger våra hästar idag..
läste en hel hög med böcker, om skogshästar, i vintras.. och där gav dom hästarna 20liter havre två-tre gånger om dagen.. lite beroende på arbetsbelastning och kyla..

alltså 1liter väger väl ca 500gram.. så dessa hästar fick 20-30kg havre OM DAGEN.

Tror att det är ett litet räknefel här....20 liter havre är ca 10kg havre om den väger ca 500g/liter. Alltså åt de 10kg havre/dag :d

Sock skrev:
Emmahpemma skrev:

alltså 1liter väger väl ca 500gram.. så dessa hästar fick 20-30kg havre OM DAGEN.

Tror att det är ett litet räknefel här....20 liter havre är ca 10kg havre om den väger ca 500g/liter. Alltså åt de 10kg havre/dag :d

och 10 kg 2-3 gånger per dag blir 20-30 kg :idea:
(antar att det var så Emmahpemma räknade)

Har jag förstått det rätt att hästar är gjorda för att äta större delen av dygnet eftersom deras magar är byggda på, att det "droppar magsyra" hela tiden hos en häst? Inte som hos en människa där magsyran" bara droppar när vi äter? :confused: :confused:

Japp, hästen är gjord för att äta större delen av dygnets timmar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 799
Senast: Björk
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 723
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024