Fönster och ventilationstrumma

J

Jozzi

Hejsan,

Har sökt, men hittar inte svar på min fråga.
Sitter och funderar om man kan få detta godkänt som ventilation i stallet. Självdrag.

Vill sätta in en trumma i taket som låter den dåliga luften komma ut. Sedan tänkte jag om man får använda sig av fönsterna så att ny luft får komma in.

Hoppas ni förstår hur jag menar. Var snurrigt detta..
Har en ritning, dålig, på stallet och fönsterna om plaseringen spelar någon roll.

Takhöjden är ca 250, Hela stallet är ca 85kvadrat.
Finns 5st fönster som man kan ställa in hur mkt det ska vara öppna.
Det är 3 st dörrar.

//Jozzi

Sv: Fönster och ventilationstrumma

Jag har fått godkänd ventliation, har trumma för självdrag.
Det som är viktigt är att denna är nog stor (min har diameter 450mm tror jag) och att den är nog lång (min är 6 meter) för att få bästa skorstenseffekten, samt att man har nog många ventiler för inkommande luft.
Det optimala är att ha trumman mitt i stallet och sedan ha ett tilluftshål ovanför varje box (gärna en som man kan reglera öppningen på) Då ha hästarna hela tiden frisk luft i sina boxar.

Att bara använda fönsterna tror jag inte godänns, är det dåligt väder måste kanske några/alla stänas och då är du utan ventilation.

Nor***st har fina inlufts"lådor" som är öppnings/stängningsbara så att man kan reglera luftflödet.

Okej, tackar! Nu vet jag lite bättre iaf :)

Har kikat lite på sånna där lådor. Hitta en som jag funderar lite på med siffrona.

Den har kapacitet: 1450 m³/t (vid 10 Pa)

Såg på nätet att man räknar 300m3/h per häst(500 kg)

Säg att jag har 7 hästar på 500kg/st = 2100m3/h

Då måste jag köpa två lådor? För då ska den klara av 2900m3/t

Räknar jag rätt? Känns lite lite med två lådor eller?

//Jozzi

Självdrag är att föredra, faktiskt.
Jag har nyligen lämnat in förprövning till länsstyrelsen och då läste jag i deras papper att självdrag är bättre, givetvis måste trumman vara tillräckligt hög.

Vi har trumma och självdrag, med ventiler på väggarna. Trummans öppning går att reglera i storlek, förutom ventiler finns fönster och dörrar att öppna för ökad tilluft.

Det är godkänt av kommunens Miljö och Hälsa samt av LF för "Säker gård". Aldrig förprövat, vi har bara tre boxar.

Hejsan,

Okej. Trumma i taket som släpper ut dålig luft och "lådor" som tar in luft har jag tänkt att sätta in, men hur räknar man ut så man får rätt? Så att trumman ex inte är för smal och för kort?

//Jozzi

Den boken har jag redan beställt. Fanns ingen på bibblan att låna.. men det tar lite tid innan boken vill dyka upp i lådan utanför huset och jag har lite svårt att vänta :)

//Jozzi

Jag kommer ju inte i håg hur vi räknade. Vi har dock en 50*70 stor trumma, som går upp en hyfsad bit ovanför nocken. Det har funkat för våra två hästar utan trubbels.

Okej lungt! Tackar för hjälpen iaf :)

NU fick jag en väldigt trevlig bok i brevlådan! Ska se om det går att klura ut lite mått osv. :D

//Jozzi

Ring till länsstyrelsen. Dom som har hand om förprövningar av stall där kan hjälpa dig. I alla fall var dom väldigt hjälpsamma här.:bow:

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Anläggning Äntligen dags att börja fundera på att inreda vårt mini-stall på 6x7 m.🙂 Det är alltså en befintlig byggnad.Utrymmet där 2 st hästar ska...
Svar
12
· Visningar
1 908
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt