Fönster med störst fönsteryta.

FadeAway

Trådstartare
Jag ska byta fönster och vet inte vilken tillverkare jag ska ta. Det gäller endast två fönster men här finns många skräckexempel på enorma karmar och avsevärd mindre fönsteryta. Det gäller sidohängda träfönster och inget annat är aktuellt. :)
 
Det där är jättesvårt! Nya förnster har nästan alltid grövre karmar än gamla, dels för att de inte görs av lika bra trä, dels för att det krävs mer karm med tyngre/fler glas. Man kan hitta tunnare karmar om man letar efter fönster som är avsedda för renovering av gamla hus. Nackdelen är att de ofta är har delade karmar (man måste putsa mellan) och kanske inte klarar de strängare energikraven (tvåglas). Tror att det fanns någon tillverkare i Hälsingland som gör sådana fönster. Fönster till fritidshus som är två-glas kan också ha tunnare karmar, men är ju inget alternativ i bostad.
När vi bytte blev skillnaden mycket större än vi insett, högre energiklass innebar också mörkare glas (märks mest så här års, kan vara positivt på sommaren).
Vill man ha kvar samma glasyta så är nog alternativet - tyvärr - att ta ut större hål och välja en större storlek på fönster, om det är möjligt. Man kan öka fönsterytan bara nedåt om det underlättar. Fönster går idag ofta lite längre ner på väggen än äldre standard. Ett tips vi fick av en arkitekt och använde i en del rum.
 
Karm är den del på fönstret som sitter fast i huset, antingen murat in eller med skruv/spik. Bågen på fönstret är delen som går att öppna. Jag misstänker att ni förväxlat namnen :)
 
Jag ska byta fönster och vet inte vilken tillverkare jag ska ta. Det gäller endast två fönster men här finns många skräckexempel på enorma karmar och avsevärd mindre fönsteryta. Det gäller sidohängda träfönster och inget annat är aktuellt. :)
Allmogefönster och Snickarglädje är två ställen som tillverkar fönster enligt gammalt hantverk. Vet dock inte om de har på lager eller tillverkar efter beställning.
 
Allmogefönster och Snickarglädje är två ställen som tillverkar fönster enligt gammalt hantverk. Vet dock inte om de har på lager eller tillverkar efter beställning.
Både och faktiskt, det är inte dyrare att få dom måttbeställda. Jag ville ha en fönsterdörr i exakt samma utförande som den tidigare, med knasiga mått och som var från -50-talet, och det var inga problem :up: (allmogefönster)
 
Både och faktiskt, det är inte dyrare att få dom måttbeställda. Jag ville ha en fönsterdörr i exakt samma utförande som den tidigare, med knasiga mått och som var från -50-talet, och det var inga problem :up: (allmogefönster)
Nä jag vet,(om priset alltså) tänkte mest om ts ville ha det snabbt eftersom hantverkare inte var ett alternativ :)
 
Nä jag vet,(om priset alltså) tänkte mest om ts ville ha det snabbt eftersom hantverkare inte var ett alternativ :)

Alltså jag kommer behöva måttbeställa fönster men det är stor skillnad på att måttbeställa och be en hantverkare tillverka ett fönster från grunden. Misstänker att det är en rejäl prisskillnad. Nya elitfönster kostar t.ex strax över 4000kr.
Ingen snickarglädje här det är källarfönster i betong. Något problem med kvalitativ retro kärnvirke är de inte heller utan det är fönster från sent 60-tal som ska ersättas.
 
Karm är den del på fönstret som sitter fast i huset, antingen murat in eller med skruv/spik. Bågen på fönstret är delen som går att öppna. Jag misstänker att ni förväxlat namnen :)

Jag har inte förväxlat namn. Jag har smäckra karmar idag. Grannarnas karmar är inte smäckra. De är klumpiga både karmar och bågar. Tyvärr. Jag vill inte beställa något som är snyggt på bild och sedan ser ut som skräp när det anländer.
 
Jag har inte förväxlat namn. Jag har smäckra karmar idag. Grannarnas karmar är inte smäckra. De är klumpiga både karmar och bågar. Tyvärr. Jag vill inte beställa något som är snyggt på bild och sedan ser ut som skräp när det anländer.
Finns det inte mått på tillverkarnas hemsidor alt. att de mejlar måtten till dig?
 
Jag har inte förväxlat namn. Jag har smäckra karmar idag. Grannarnas karmar är inte smäckra. De är klumpiga både karmar och bågar. Tyvärr. Jag vill inte beställa något som är snyggt på bild och sedan ser ut som skräp när det anländer.
Men ser du karmarna? De brukar ju till stor del döljas av foder?
 
Tillverkarnas sidor förtäljer inget tyvärr.
Jag hade i så fall valt ut de tillverkare jag tyckte verkade bäst och bett dem mejla ritning med exakta mått. Det måste de kunna göra. De fönster jag köpt har varit av typen allmogefönster och problemet var det omvända, karmarna var tunnare än original från trettiotalet även om det inte var så mycket att det förändrade intrycket.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
378
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 769
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 844
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp