Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låt en hantverkare bygga utifrån den modell du har idag?
Rätt. Jag tänkte båge även om jag skrev karm, och gissar att det var det som @FadeAway avsåg.Karm är den del på fönstret som sitter fast i huset, antingen murat in eller med skruv/spik. Bågen på fönstret är delen som går att öppna. Jag misstänker att ni förväxlat namnen
Allmogefönster och Snickarglädje är två ställen som tillverkar fönster enligt gammalt hantverk. Vet dock inte om de har på lager eller tillverkar efter beställning.Jag ska byta fönster och vet inte vilken tillverkare jag ska ta. Det gäller endast två fönster men här finns många skräckexempel på enorma karmar och avsevärd mindre fönsteryta. Det gäller sidohängda träfönster och inget annat är aktuellt.
Både och faktiskt, det är inte dyrare att få dom måttbeställda. Jag ville ha en fönsterdörr i exakt samma utförande som den tidigare, med knasiga mått och som var från -50-talet, och det var inga problem (allmogefönster)Allmogefönster och Snickarglädje är två ställen som tillverkar fönster enligt gammalt hantverk. Vet dock inte om de har på lager eller tillverkar efter beställning.
Nä jag vet,(om priset alltså) tänkte mest om ts ville ha det snabbt eftersom hantverkare inte var ett alternativBåde och faktiskt, det är inte dyrare att få dom måttbeställda. Jag ville ha en fönsterdörr i exakt samma utförande som den tidigare, med knasiga mått och som var från -50-talet, och det var inga problem (allmogefönster)
Nä jag vet,(om priset alltså) tänkte mest om ts ville ha det snabbt eftersom hantverkare inte var ett alternativ
Karm är den del på fönstret som sitter fast i huset, antingen murat in eller med skruv/spik. Bågen på fönstret är delen som går att öppna. Jag misstänker att ni förväxlat namnen
Finns det inte mått på tillverkarnas hemsidor alt. att de mejlar måtten till dig?Jag har inte förväxlat namn. Jag har smäckra karmar idag. Grannarnas karmar är inte smäckra. De är klumpiga både karmar och bågar. Tyvärr. Jag vill inte beställa något som är snyggt på bild och sedan ser ut som skräp när det anländer.
Finns det inte mått på tillverkarnas hemsidor alt. att de mejlar måtten till dig?
Men ser du karmarna? De brukar ju till stor del döljas av foder?Jag har inte förväxlat namn. Jag har smäckra karmar idag. Grannarnas karmar är inte smäckra. De är klumpiga både karmar och bågar. Tyvärr. Jag vill inte beställa något som är snyggt på bild och sedan ser ut som skräp när det anländer.
Men ser du karmarna? De brukar ju till stor del döljas av foder?
ok. Ett sätt för att öka glasytan är att välja fasta fönster där det inte måste vara öppningsbartDet är källarfönster så inga foder.
Jag har inte foder på övriga heller (tegelhus)
Jag hade i så fall valt ut de tillverkare jag tyckte verkade bäst och bett dem mejla ritning med exakta mått. Det måste de kunna göra. De fönster jag köpt har varit av typen allmogefönster och problemet var det omvända, karmarna var tunnare än original från trettiotalet även om det inte var så mycket att det förändrade intrycket.Tillverkarnas sidor förtäljer inget tyvärr.