Fölvisning

gylle

Trådstartare
Hur funkar det egentligen brukar man verkligen trav med fölen i grimskaft, tycker jag har hört av alla att de bara visar skritt i grimskaft och sedan släpper fölen och travar med mamman ? I reglementet står att man skall visa fölet i trav i grimskaft och att man bara släpper för galoppen. Hur brukar det egentligen vara ?
Har nämligen snabbt insett att det inte blir lätt att visa unge herrn i trav i grimskaft, han tycker det är helkonstigt när människan springer och ger då järnet iväg så särskilt många travsteg blir det inte av det. Så vad gäller måste jag grilla trav med människa eller kan jag lugnt lita på att jag får släppa honom inför det ?

Sv: Fölvisning

När jag var på fölvisning, vilket i och för sig är 4 år sedan, så saker och ting kanske har ändrats, så hölls stoet och föl i grimskaft vid skritt, enbart stoet i grimskaft vid trav och både sto och föl lösa i galopp. Men jag kanske är ute och cyklar i det här fallet

På fölmönstringarna brukar vi få välja om vi vill släppa i traven eller inte, så jag väljer alltid att släppa.
Men på championaten (om man går vidare dit) är det "kopplat" föl som gäller, i alla fall de jag varit på. Inte kul i galoppen, pust! :eek:

Man brukar få släppa fölet när det ska travas, men ibland kan de vilja se fölet igen sen när man skrittat efter alla gångarter och då får man springa lite med den kopplad.

På fölmönstringarna brukar vi få välja om vi vill släppa i traven eller inte, så jag väljer alltid att släppa.
Men på championaten (om man går vidare dit) är det "kopplat" föl som gäller, i alla fall de jag varit på. Inte kul i galoppen, pust! :eek:

:eek: och genast kände jag att jag nog ringer han jag använt när Joy visats :angel: fick en stark lust att göra det bara efter att läst anvisningarna där det står att visaren bör kunna springa med stoet flera varv, jag blev trött bara av att läsa det ;)

Med championatet menar du riks då eller bara de regionala championaten ? För tydligen så hålls det inget regionalt fölchampionat här :confused: står det i proppen.

Kom på ytterligare en sak i ämnet, stoet skall stambokföras, tittar de på hennes trav på samma gång eller skall hon visas separat i trav sedan ?

Det är nog lite olika, vi hade tränat väldigt flitigt när mitt sto skulle stamboksföras men domarna var nöjda med det de såg när hon sprang lös. Så vi hade sprungit här hemma helt i onödan :D.
Du får kanske vara beredd på att behöva springa. Fölvisningarna brukar inte vara så allvarliga tillställningar och de allra flesta släpper fölen när det är dags att visa upp traven, man får bestämma själv.

Vi var på fölvisning förra året och då släpptes fölet när vi skulle visa traven. Ledas i skritt, trava brevid mamma och sedan full galopp brevid mamma :D

Kom på ytterligare en sak i ämnet, stoet skall stambokföras, tittar de på hennes trav på samma gång eller skall hon visas separat i trav sedan ?

Hos oss visas stona ytterligare vid hand efter fölungen är bedömd. Men det kan säkert vara olika beroende på domare.

Fölen visas lösa i trav & galopp.

Här springer man med stoet separat efter att de kollat på fölet. Så då brukar ju fölungen vilja hänga på om man inte har en jättecool sak som kan stå kvar i ett hörn.

Vi fick visa stoet separat efter fölet bedömts.
Ett problem att visa fölet i trav när det springer löst är att de sällan travar till någon reda. Det blir i regel galopp för hela slanten. Så vill man får fram traven kanske lite träning kopplad är ett tips. Men jag vet inte hur det är på olika ställen. Jag har bara visat ett föl där de ville se kopplad skritt och trav men lös galopp.

Vi fick visa stoet separat efter fölet bedömts.
Ett problem att visa fölet i trav när det springer löst är att de sällan travar till någon reda. Det blir i regel galopp för hela slanten. Så vill man får fram traven kanske lite träning kopplad är ett tips. Men jag vet inte hur det är på olika ställen. Jag har bara visat ett föl där de ville se kopplad skritt och trav men lös galopp.

Jag tycker precis tvärtom! Vill man se ngn vettig trav så är det lös som gäller och utan grimma som hänger nere på nacken och irriterar. Jag har nästan aldrig sett en fölunge trava vettigt i grimskaft.

Min filosofi är att träna så lite som möjligt (ibland bara en gång) och sedan ha fölen på lång lina i skritt och på den där obligatoriska långsidan i trav vid championat. Jag springer alltså en bra bit bakom fölet på höger sida så fölet kan springa vid sidan av sin mamma och utom sparkavstånd.

Jag tycker att de vältränade fölen sällan visar det där lilla extra för de är för vana. Mina är på hugget och tycker att allt är lite spännande och läskigt och visar oftast upp sig mkt bättre. Men det är ju jag det...
Jag skulle aldrig slösa bort en minut av den korta tiden för att springa med fölet vid hand. På de visningar jag har varit brukar de fråga om man vill släppa eller springa vid hand när man kommer till traven.

När vi har visat är det trav i grimskaft, till att börja med i alla fall. Går det inte så släpper man och ser om det går bättre. Har också erfarenhet av att är dem lösa galopperar dem bara. Men alla är ju individer. Jag tror dem flesta domare försöker fixa det på det bästa sättet för fölet. Får prova sig fram helt enkelt. Del flesta domarna har överseende med föl så du ska nog se att det fixar sig på nåt sätt :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Svarar som jag gör varje år i de här trådarna: lägg krutet och träningen på att springa bra med stoet!! Alldeles för få kan det, för många lunkar, drar i tygeln mm. Jämn takt, ganska raskt och utan avbrott varvet runt , byt bara visare om nr 1 inte orkar, då travar fölen också! Gäller att hitta rätt tempo med stoet. Fölet ska (som Jarrah skriver) tycka att det är lite spännande, lite läskigt, bäst att följa mamma fint vid sidan och göra precis som hon. Använd piskförare som motar ut fölet på banan om det behövs.
Om fölet öht ska trava i grimskaft brukar det vara för att domaren vill se det rakt framifrån/bakifrån för att bedöma korrektheten i rörelserna, endast en kort bit. Enligt reglementet för SWB (läs det....) ska fölen släppas i traven.

:bow:

Springer man rätt med stoet och har koll på fölet så kan man i del flesta fall visa fölungen i rätt gångart. De flesta jag sett springer för fort och då galopperar fölungen...

Svarar som jag gör varje år i de här trådarna: lägg krutet och träningen på att springa bra med stoet!! Alldeles för få kan det, för många lunkar, drar i tygeln mm. Jämn takt, ganska raskt och utan avbrott varvet runt , byt bara visare om nr 1 inte orkar, då travar fölen också! Gäller att hitta rätt tempo med stoet. Fölet ska (som Jarrah skriver) tycka att det är lite spännande, lite läskigt, bäst att följa mamma fint vid sidan och göra precis som hon. Använd piskförare som motar ut fölet på banan om det behövs.
Om fölet öht ska trava i grimskaft brukar det vara för att domaren vill se det rakt framifrån/bakifrån för att bedöma korrektheten i rörelserna, endast en kort bit. Enligt reglementet för SWB (läs det....) ska fölen släppas i traven.

I fölbedömningsreglementet står ordagrant.

Visning av sto och föl vid hand i skritt och trav efter domarens anvisning.

Det var just i reglementet jag läste att även traven skall visas för hand, var helt säker på att denna visades lös innan jag läste det.

Förra året visade jag min kille och stamboksförde mamman, och då visade man klart fölet först, skritt vid hand, i traven sprang jag med mamman i grimskaft och lillen lös, och sen lösa i galopp. Sen uppställd och sen var han klar. Då sprang jag med mamman som på vilken visning som helst. Uppställning, skritt, trav, uppställning. :)

:bow:

Springer man rätt med stoet och har koll på fölet så kan man i del flesta fall visa fölungen i rätt gångart. De flesta jag sett springer för fort och då galopperar fölungen...

Exakt! Det gäller att smyga igång märren och sedan hålla ett lagom tempo så att fölungen travar på vid sidan. Medhjälparen kan sedan ropa till föraren av stoet om denne ska öka el minska tempot.
Blir man trött så kan man turas om att springa, bara att byta som vid stafett...

Tack för tipset med att få stoet i rätt tempo för fölet! Ska ut och träna lite.

Ja det va så domaren sa att vi skulle göra. Trav vid hand också. Men sen kollade de på traven när hon va lös också eftersom hon faktiskt travade efter en stunds galopperande.

Till ni som säger att alla föl travar om man springer i rätt tempo har nog inte stött på dem studsande varianterna av föl...

Men jag håller absolut med att det är det lättaste sättet, att dem får trava fria. Bara dem gör det :p

Som jag sa innan så brukar dem flesta domarna försöka göra det bästa för fölet. Ibland kan det ju hända att man får helt enkelt försöka ta dem vid igen efter galoppen om dem inte travar fria. Fått springa av sig lite och kanske kan visa upp en trav vid hand :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 318
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 301
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka