Fölvisning 08 (skåne)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Love_energy
  • Startdatum Startdatum
L

Love_energy

Hej!:)
Försökt att söka efter liknade länkar, men är inte så haj på datorer..

Hur ska man gå tillväga när man vill visa upp sitt föl?
Fölet i fråga är:
e.Cathageno 1064
u. Agena xx
ue. Be my chief xx

Stoet är inte visat alls.

Tack på förhand!:D

20832801.jpg

Sv: Fölvisning 08 (skåne)

Här kan du läsa om vad som gäller för ASVH föl vilket ditt är.
http://www.asvh.se/unghast/fol.htm
Om du sedan klickar på Bedömningsplatser 2008 till höger på sidan får du de ställen som har visningar så du kan välja de som blir bäst för dig.

Man leder först sto + föl i skritt, travar sedan stoet vid hand, då är det valfritt att släppa fölet, men de flesta släpper, sedan galopp löst både sto + föl. Sist på fölbedömningen är uppställningen och kritiken ges.
Ska stoet stambokföras så kan man göra det pappersvägen om hon är visad på treårstest eller kvaliteten. Om inte så ska stoet skrittas och travas vid hand, fölet hålls då. Stoet ska sedan ställas upp, om båda visas brukar man ge kritiken till båda sist då de står uppställda. Läs mer om stambokföring av sto här http://www.asvh.se/ston/stambok.htm och om fölbedömning här http://www.asvh.se/unghast/fol.htm

Såg nu att Masse hann före.

Vi bor utanför Hässleholm i Skåne. Jag undrar om vi är med i Nordöstras Hästvänner eller Nordvästras hästvänner, när det gäller att anmäla sig till fölvisning.

Tillhör man någon speciell eller är det välfritt?

Jag frågar för att morsan tror vi tillhör nordöstra, men dem datumen passar inte oss alls, utan nordvästras passar mkt bättre, vilket är en vecka innan.

Tacksam för svar:)

Det är valfritt. Man behöver inte vara medlem heller, men hos vissa kan få förmåner som medlem. Som exempel lite lägre avgift, men det varierar från olika klubbar.

Jag har en liten fråga... :angel:

Har en avkomma efter en ej godkänd hingst i sverige, allstå har han egentligen grå papper. Men avkomman plus stoet är reggade i hingstens hemland och därför har jag nu gröna papper på avkomman.

Är han då beviljad att gå på "vanliga" fölmönstringen för hbl?

Tacksam för svar:bow:

Jag är inte medlem i någon klubb utan jag åker till den klubben som passar mig bäst, både vad gäller datum, körsträcka och domare :angel:

I år passar dock 3 stycken av visningarna mig ganska ypperligt så jag får väl singla slant :)

Har den gröna papper får den visas som alla andra med gröna papper.

Tack för svaret!

Men hur "bevisar" jag att han är berättigad till detta då?
Han har ju inga papper än, passet kommer ju först oftast då dom är 1 efter id handlingarna gjorts.

Han reggas och visas i det tyska avelsförbundet först i september när dommarna kommer hit..
Och innan dess har jag ju "ingenting" på honom...:eek:

Du har med andra ord inte gröna papper på fölet ännu. Vilket innebär att den bara kan visas på samma vilkor som andra hästar med gråpapper d v s "utom tävlan i mån av plats".
Så då är han att räkna som en "icke grön" fölunge tills hans tyska papper kommit och har kan få sina "gröna" svenska registrering. Med andra ord är han inte visningsbar fullt ut innan han är registrerad och tilläggsregistrerad. Det är ju det som är nackdelen med att använda bakvägen som är till för livmodersimporter. Det är samma sak med stoet innan hon fått sin svenska tilläggsregistrering är hon inte stamboksföringsbar i Sverige.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag planerar att betäcka ett hispanoarab-sto med en PRE hingst. Detta är min och stoets allra första gång och jag skulle gärna...
Svar
2
· Visningar
1 654
Senast: Alina
·
Fälttävlan Och nej, nu menar jag inte stockholmare, utan föl födda 08! ;) Vi var ju en hel drös som tillverkade blivande OS-stjärnor förra våren...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 951
Senast: Mitrolle
·
L
Övr. Grenar Hej! Det börjar dra ihop sig om vilken fullblodshingst man ska välja, då det ska avlas för galoppsporten. Jag tänkte utnyttja er...
2
Svar
31
· Visningar
2 857
Senast: Larsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka