fölunge som smiter

nightcrawler

Trådstartare
vi har en liten fölis i stallet som inte verkar ha någon respekt för tråden. hon har tagit sig ut flera gånger och dragit med sig morsan sin. vad gör man med denna lilla morrhoppa? strömen verkar inte gå runt när snön ligger. det är ett bra agregat annars. men hon demolerar snart hagen och det jobbiga är att hon tar olika ställen varje gång.

Sv: fölunge som smiter

Respekten bottnar i att hon inte lärt sig elstaket ordentligt. När det är gjort, räcker vanligtvis även ett staket med svag vinterel.

Försök så här. Kan du fresta henne att gå mot staketet på ett ställe, så vattna och/eller salta snön där så att jordningen blir så bra som möjligt. Efter 1-3 snytingar brukar dom akta sig för staketet i fortsättningen.

LIA

Min gubbe har också gått ut några gånger.
När han var liten drog mamma med honom genom tråden o ut på vägen. Då var det Gör mycke blinningar. Jag skulle ta in dom men han inte med i svängarna.
Sedan bytte vi hage.Då gick han ur ensam. mamma på insidan och han på utsidan. Laga tråd.
Köpte nytt agrigat. Han gick ändå ut. Fick tillomed ränder i huden efter tråden.
Vi tog ut mamma en dag i från hagen . Han bara några meter med henne. Då stog ändå en vid grinden och passede på honom. Han stack bara rakt igenom tråden. Stutsade lite med bakbenen för där satt trådarna. Då var han pin svett efter åt.
Vet inte hur jag skall få honom att fatta attdet gör ont. Han hänger över tråden om någon kommer till hagen.
Den store gubben snart 3 blir ut jagad av stot. Han hoppar över staketet och springer igenom för att gå in i hagen igen.
Det har gått så mycket tråd nu. hopplöst.

Jag skulle försöka att göra en mindre hage med många trådar så han verkligen nuddar några om han försöker smita och så sätt på stömmen rejält. För det är ju bättre att han lär sig en gång för alla att tråden får man inte röra. Vi hade en fölunge som stod o tuggade på tråden, dåååålig ström. Men när vi upptäckte det satte vi nya trådar och på med bra ström. Hon lärde sig efter första smällen!:crazy:

Den som blir utjagad ska ju inte behöva gå med det stoet, det är klart han sticker om han inte har plats att gå undan för henne.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar