Föltråd 2009

Sv: Föltråd 2009

Efter att ha kämpat i sex timmar sedan igår kväll med en felställning, så var vi tvugna att avliva mitt älskade sto. Fölungen fick vi aldrig ut. Jag är så fruktansvärt ledsen. Hon hade den största platsen i mitt hjärta och det var hennes första föl. Jag såg fram emot det så oerhört mycket. Nu känns allt bara så fruktansvärt tomt. Det här var mitt största bakslag någonsin.

:cry: :cry: :cry: :cry:

oj,gud så hemskt kan inte tänka mig hur jobbigt det är har inte varit med om sådant själv men jag kan tänka mig att det känns som ens hjärta går i tusenbitar när man verkligen älskar sina djur så händer sådant..

Beklagar verkligen. Det är så oerhört tragiskt och ledsamt när sånt händer. :cry:

Jag har själv varit med om det två gånger och det är bland det värsta man kan vara med om.

Tröstkram

:cry::cry::cry: Usch, vågar verkligen inte tänka på om det skulle hända min tjej något...

Tack alla! :bow:
Just nu känns det helt meningslöst att fortsätta med hästar. Framför allt då detta var den häst som betydde mest för mig.

Till er som är oroliga för era hästar: Så här i efterhand fick jag av stuteriet som jag använder mig av (hon var dock hemma hos oss och skulle föla) höra att om detta händer (ett felläge som inte går att rätta till), så är det bäst att man avlivar märren och försöker få ut fölungen genom något slags kejsarsnitt. Denna fölunge levde i fyra timmar medan vi försökte att få ut den, så hade vi tagit bort märren tidigare hade vi kanske kunnat rädda den. En märr som råkar ut för detta har oftast liten chans att överleva pga att livmodern blir förstörd eller att den får livmoderframfall. Veterinären sa efteråt att hon bara hade 10% chans att överleva.

Det kan vara bra att veta att om det skulle hända, så kan det vara bäst att försöka rädda livet på fölet och inte märren. Hade jag vetat det tidigare hade jag gjort det, då märren led något fruktansvärt och jag knappt orkade se henne lida så.

Kan ju va bra att veta.. jag tänker mest så att bar adet inte händer mitt sto nått hon e prio 1 typ för fölet har man ju inte hunnit knyta nå band till på samma sätt..
Min Karisma e ju min bebis liksom känns det som, visst det e bättre att sitta där med ett litet föl än att inte ha nått kvar alls...

Förstår hur hemskt det måste vara..
Du har inte fler hästar än ditt sto som gick bort?
I så fall måste det ju kännas riktigt tomt .. :cry::cry:

Jo, jag har fler hästar. Men det är väldigt, väldigt tungt ändå. Det här var min absoluta ögonsten. Hon var bara sju år också och det var första gången hon skulle föla.

Förlorade en fölunge i januari också när en annan märr kastade, så det här året har verkligen inte börjat bra.

Jag vill inte vara okänslig..

Men får man fråga vad de var för felläge?

Oj, vad jobbigt.
Jag har ju varit med om en del svåra fellägen här med tidigare år, fast med den stora skillnaden att det varit inackorderade hästar som jag inte haft några större känslomässiga band till.

Vad var det för felläge?

För övrigt, om nån mer kunnig har lust så kan listan uppdateras med att The Toad fick stoföl 31/3 e. Couch Doctor.

Den satt som en hund. Båda frambenen var bakåtvikta. Det brukar i och för sig inte vara något större problem och vi fick det ena benet åt rätt håll, men det andra var helt hopplöst. Problemet var att märren var så fruktansvärt trång och det fanns liksom ingen plats att manövrera benet. Dessutom var det nästan omöjligt att nå ner till kotan trots att veterinären hade armen inne ända upp till axeln. Vi provade att lägga om ett rep också, men det gick inte heller. Vi fick aldrig ner det till kotan.

Då förstår jag att ni fick slita. :crazy: Det är ju grymt trångt att lägesändra föl normalt, och jag får alltid ont i armarna snabbt av allt tryck.
Levde fölet till att börja med, så att varianten med kejsarsnitt hade kunnat fungera?

Ja, den levde i hela fyra timmar medan vi höll på. Det är så hemskt för jag förstod ju att märren inte skulle klara sig och jag bad om att få låta henne somna in, men veterinären sa bara "ett till försök, ett till försök" i flera timmar. :cry: :cry: :cry:

På så vis är det ju bättre om fölet är dött, för då kan man direkt börja stycka ut fölet.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att man tidigt låter avliva fölet, för att på så vis kunna stycka ut det, och därmed rädda stoet.

Eller det kanske inte ens är lämpligt att avliva ett föl, som ligger kvar i modern?

Fölet dog av sig självt efter fyra timmar. Det blev nog för stora påfrestningar tror jag. Veterinären försökte då dela på den, men det var omöjligt. Först efter en timme lyckades han få runt vajern, men sedan gick den av och efter det var den lönlöst.

Måste endå lyfta på hatten åt dig Indyhope som kämpade på så tapert många häst ägare hade blivit så ledsna när de insåg att det va kört att dom hade satt sig ner och gråtit och gett upp :bow::bow:

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
2
Svar
23
· Visningar
1 310
Senast: Enya
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar