S

saffran2

När jag pratade med BM idag så sa hon att det viktiga var att äta folsyra under befruktningen.. och inte under själva graviditeten.. ska jag inte börja med det nu då? :confused:

Sv: Folsyra

Folsyra hjälper cellerna att dela sig och sånt (har du inte sett reklamen för en hudkräm som innehåller folsyra för man ska få nya fräscha hudceller?) Jag tycker även du ska äta det under graviditeten och amningen då folsyra dessutom stimulerar produktionen av mjölk.

så det är inte "för sent" för att börja med det nu då?

Nej absolut inte, här kan du läsa mer

Det din BM menade med att det är viktigt att äta folsyra redan innan man blir gravid har att göra med:
Folsyra är ett mycket viktigt näringsämne, särskilt för kvinnor i fertil ålder som kan råka eller planerar att bli gravida. Mycket tidigt under graviditeten (dag 22) sluts ett skyddande rör kring ryggmärgen. Vid brist på folsyra i moderns kropp kan fel i den här slutningsprocessen uppstå och resultera i svåra missbildningar så kallade neuralrörsdefekter, där fostret kan få hål i ryggen rakt in i ryggmärgen, alternativt kan hjärnan växa vid sidan av huvudet.

Jag åt inte folsyra när jag blev gravid, det är bäst att göra det men jag planerade inte att bli gravid så jag åt inte. Jag började iaf direkt när jag plussade och åt en tablett varje dag första tre månaderna. Enligt min barnmorska så är det dom tre första månaderna som är viktigast, sen spelar det inte så stor roll för fostret men det skadar inte att fortsätta.

Nej absolut inte, här kan du läsa mer

Vid brist på folsyra i moderns kropp kan fel i den här slutningsprocessen uppstå och resultera i svåra missbildningar så kallade neuralrörsdefekter, där fostret kan få hål i ryggen rakt in i ryggmärgen, alternativt kan hjärnan växa vid sidan av huvudet.

Nu får jag lite ångest.

Har glömt vissa dagar. Lite slarvig då jag inte har plussat......

Sen har jag ännu en korkad fråga.
Kan folsyran påverka brösten?

Mensen ska komma nu runt den 25:e, men brösten har ömmat och svällt sedan förra veckan. Dom brukar inte bete sig så här, så långt före mensen.
Får man biverkningar av folsyran tills man vant sig, som typ annan medicin kan göra?

vad kostar en burk på apoteket? hur länge räcker en burk?

Nu får jag lite ångest.

Har glömt vissa dagar. Lite slarvig då jag inte har plussat......

Sen har jag ännu en korkad fråga.
Kan folsyran påverka brösten?

Mensen ska komma nu runt den 25:e, men brösten har ömmat och svällt sedan förra veckan. Dom brukar inte bete sig så här, så långt före mensen.
Får man biverkningar av folsyran tills man vant sig, som typ annan medicin kan göra?

Precis så betedde sig mina när jag blev gravid :angel: Plus att de växte :o

(Alltså från ÄL till mensen, när jag plussade då så insåg jag att det var därför tuttarna betett sig ;) )

Det är en karta med 30 stycken, och jag betalade 109 kr.
Grattis till dig SAffran och lycka till! :banana:

tack så jätte mycket.. det känns fortfarande overkligt att jag har plussat..hihi
har kollat flera ggr på testet. men det bara lyser ett stort pluss:D

Precis så betedde sig mina när jag blev gravid :angel: Plus att de växte :o

(Alltså från ÄL till mensen, när jag plussade då så insåg jag att det var därför tuttarna betett sig ;) )

Hej Mitten!
Å så roligt, men jag är stensäker på att det är mensen som skummar sig, för jag känner en liten märklig känsla i nedre magregionen, som typ när man ska ha sin mens, så mensen lurar.
Tycker bara att det är konstigt att brösten ska ömma så- och så länge denna gången!
Men man får uppskatta den ena gången i månaden då det känns som att man har bröst :D

Så efter mensen, ska jag försöka hålla koll på dagar osv..

Jag trodde bara, att det kanske kunde vara en bi-efekt av Folsyran..?!

den folsyra jag sett på Apoteket var på burk.. en ljusblå burk, var det den du hade?
är tabletterna små? (har smalt svalj och problem att svälja större piller än Ipren)

Jag minns inte, tror de var i storlek med p-piller.

(Sen är inte jag rätt person att fråga, ger du mig 4 stora tabletter så ska du nog se att jag kan svälja dem, utan vatten, samtidigt!)

(där dök det upp ett skämt i mitt huvud om att du är bra på att svälja men det ska jag inte säga) :p

ok, det var ju bra att de är små så det ska nog gå, annars är jag rätt van vid att behöva finfördela allt.

Du ska bara veta hur korkad jag var när jag valde en banan till mellis på jobbet och alla mina kollegor är killar :o

jag visionerar i huvudet.. :D

själv jobbar man med mest tjejer.. förutom chefen som kallar en hans Gryn, men det är ju bara gulligt ;)

Däremot hälten av killarna i innebandyherrlaget gillar att fråga om man är bra på att rida eftersom man jobbar i stall:p

killar har bra fantasi. När det gäller grejer under bältet!

Om du vill börja med folsyran efter att du plussat är det inga problem.

Vi är nog många här i världen som inte ätit folsyra och fått friska och "normala" barn iaf! Jag är SÅÅÅ slarvig när det gäller piller av alla de slag, så jag har aldrig tagit något förutom järntabletter under mina nu fyra gravivditeter. Kan säkert vara något undermedvetet då jag hatar att svälja tabletter, tar knappt en ipren pga detta... Järntabletterna tog jag väl 2 i veckan ca... Och Hb:t hämtade sig av sig själv framåt v 28-30 sådär så det var heller ingen kris.

Försök du att komma ihåg dem, de skadar ju inte, de är ju ett "gott tillskott"!

:)

Hej Mitten!
Å så roligt, men jag är stensäker på att det är mensen som skummar sig, för jag känner en liten märklig känsla i nedre magregionen, som typ när man ska ha sin mens, så mensen lurar.
Tycker bara att det är konstigt att brösten ska ömma så- och så länge denna gången!
Men man får uppskatta den ena gången i månaden då det känns som att man har bröst :D

Så efter mensen, ska jag försöka hålla koll på dagar osv..

Jag trodde bara, att det kanske kunde vara en bi-efekt av Folsyran..?!

Hehe gotcha :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
785
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 694
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
472
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
651
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18