videnlis

Trådstartare
e de nån anna som e fölsjuk?
skulle så vilja betäcka mitt sto..men det går bara inte ännu..
måste lära mej mera och vinna på lotto..

hur funderar ni med detta att betäcka ert sto?
mitt sto e helt vanligt, (världens sötaste förståss) men har ett blup på just under 100, hon har 3 föl från förut..hingstar alla..hon e en bra mamma osv...

och nångång i livet vill jag föda upp ett föl..men inte ännu dock..
hur väljer ni hingst( vad ser ni mest på?) och om ni oxo har en "medelmåtta" så betäcker ni stoet utan att tycka att stoet borde kanske vara bättre..
jag har visserligen i tanken att behålla fölet om/när det skulle komma..

jag får drömma på.

Sv: fölsjuk

Föl är ljuvligt! Men det innebär också mycket arbete. Tycker det är trevligt att du skriver att du måste lära dig mer först, för många glömmer tyvärr bort den biten. Betäcker sitt sto utan vidare eftertanke och har varken vana eller kunskap sedan när det krävs.

Sedan har man ett ansvar i valet av att betäcka eller ej också tycker jag. Om jag betäcker ett sto så gör jag det för att jag tycker att hon har goda egenskaper som jag vill föra vidare, så jag resonerar länge och väl innan jag fattar ett beslut. I valet av hingst så vill jag "komplettera" mitt sto, jag väljer alltså inte den populäraste hingsten det året, utan en hingst som passar till stoet.
För att komma fram till vilken brukar jag höra mig för vad hingststationen tror, vad mina erfarna vänner säger osv. Jag ser alltså alltid till att göra noggrann research innan jag bestämmer mig. Man ska aldrig vara rädd för att fråga, inga frågor är för dumma och fler synvinklar och tips än sina egna är alltid bra :)

Jag är oxå fölsjuk! Och har så varit i flera år... Men ännsålänge har jag styrkan att vänta på rätt tillfälle -om ett sådant finns.

Jag har oxå ett helt vanligt sto, hon har dessutom rätt kass stamtavla -men hon själv är rätt så fin! Hon har fått omdömen uppåt 7:or på både tölt och skritt av mina kompisar som är domare. På tävling går det väl inte strålande ännu men det handlar ju om träning. På avelsbedömningskurs fick hon som treåring 7.74 o det tycker inte jag är fy skam för en helt ovårdad "vildhäst". Blupen ligger på 84 tror jag :angel:

Men jag är övertygad om jag väljer en hingst som passar henne så kommer fölet inte att bli en skam för islandshästvärlden.

Mitt stora problem är att jag inte kommer kunna sälja fölet -vilket betyder att jag behöver mera mark för att ha plats för en häst till när det väl är dags. Dessutom är jag livrädd att riskera hennes liv- hennes egen mamma dog i somras i "fölsäng" lixom fölet hon födde. :cry:

Här är min lilla docka för 7år sedan!
kvmormor_54187635.jpg

Ett föl efter henne skulle bli tredje generationen i vår familj :)

Jodå, jag är "fölsjuk" till och från. Skulle vara så roligt med ett föl men vet att det kostar pengar och det kan innebära risk både för stoet och fölet.
Sen kan jag inte tänka mej lämna bort henne till hingsten, jag vet, jag är konstig, men hon är ju MIN prinsessa och jag kan bara inte vara utan henne.

Skulle jag mot förmodan betäcka henne så skulle jag inte kunna sälja fölet och jag har inte plats för en häst till. Och sen ska man ha tid oxå framöver med att rida in och sen hålla igång 2 hästar.

Så nej, det blir bara en tanke från mej. Jag har inget omdöme om henne och vet inte hennes blup, hennes stammtavla är inga kända hingstar på men för mej är hon den finaste av alla fina...

Är oxå fölsjuk ibland och har hingst där jag står uppstallad men är en lovande unghingst som lockar mer om allt går bra. Han har de egenskaper jag söker i en hingst till mitt sto. Har bara hittat ett "fel" och han är isabell :D. Men ekonomin att ha fler hästar finns inte och på ett sätt är det tur för frågan är hur många hästar det blivit till.

På tävling blir man nog ännu mer fölsjuk när hingstar som Isar, Viglundur, Veigar och många fler är på plats. Vi skojar och säger vi ska köra med -oups hur hamna mitt sto hos din hingst :angel:

Åhh fölsjuk är man alltid, varje vår när alla föl kommer så blir man sjuk av längtan=)

Jag har som planer om allt går som det ska att bestäcka mitt sto nästa sommar så hon fölar våren 2012=)

Skit i Blupen utan gå på en hingst som kompleterar upp sitt sto och där ditt sto kompleterar upp hingsten.

tack för svaren!
ja,nångång...sen när man som sagt tagit reda på mera,o är man nångång kan ha hästen hemma,sen kanske..tur är ju att hon har fölat tidigare, så det finns lite flera år förren det blir panik med åldern(hon blir 11 i år)

hingstar har ni lyckostar i sverige i minut o parti, här i finland finns det inte så många..men nån ska väl passa mitt sto oxo! hon har inte tävlat eller ens visats upp på riktigt,bara i en utställning som var avsedd för blivande domare,så dom fick öva..hon kommer heller inte att kunna visas upp,då hennes hovbensbrott som föl,gör att man inte kan träna så mycket som det skulle behövas..tror jag åtminstone.
jag tror inte hon har några större fel..men tjock e hon, o lättfödd som en kackerlacka..:D så det e svårt att få bukt på kilona,just iochmed att man inte kan träna så mycket.

inte världens bästa bild..men söt e hon!

*kl*
Om man vill skaffa ett föl efter sitt sto ska man göra det med avsikten att behålla det för några år framåt. Varför ska man annars skaffa föl? Berika omvärlden med något man inte själv vill ha?

Senast ändrad av en moderator:

Jag är också föl sjuk! "Tyvärr" så äger jag en vallack ..
Men skulle jag betäcka ett sto så skulle jag först titta på hingstens bedömning, se vad som kan komplitera min häst. Har min ex. svårt för tölten så skulle jag välja en hingst med bra och lätt för tölten, sen skulle jag tänka på lynnet också, jag vill inte ha någon "lynnig" avkomma. Sen skulle jag faktiskt välja en 1A-klass hingst med bra stamtavla, känns som om det är större chans att avkomman blir bra om fler i släkten är bra :P

Och hur är du så säker på det?
Vill du bombsäkert ta över någon annans 5 månadersföl som visar sej vara dåligt skapad för att få ett värdigt liv som häst?

Vad är det som säger att jag inte skulle ta ansvar för ett föl? Det känns som en märkligt förutfattad mening och konstigt resonemang.

Vad är det som säger att jag inte skulle ta ansvar för ett föl? Det känns som en märkligt förutfattad mening och konstigt resonemang.

Det skrev jag inte. ;) Däremot verkar du vilja ta hand om alla andras föl också att döma av dina glada tillrop. Det verkar vara så många som tror att man skaffar ett föl, gullar med det några månader och sedan säljer man det lätt för en bra peng till ett bra ställe oavsett hur fölet blir.

min avsikt med ett föl,skulle absolut vara att behålla det.

en bra hingst skulle jag oxo välja.

hur "ärver" sej passen på föl..om både mor o far e 5 gångare, blir fölet då automatiskt 5 gångare? och om stoet är 5 gångare, och man hellre skulle vilja ha en 4 gångare( fölet alltså) ,ska man då betäcka med 4 gångare..eller har det inte så stor betydelse???
ursäkta dum fråga.

Det viktiga är att titta på varje gångart hos hästen/hästarna. Vad är bra - vad är dåligt. Titta på andra avkommor, jämför. Vad ser ut att vara gemensamt för dom osv. Fundera på hur just ditt föl skulle kunna se ut. Gillar du det du ser? Hur tror du fölet kommer att bli temperamentsmässigt? Hur är föräldrarna?

jaa, det e mycket att tänka på..
gå in på finlands islandshästförening (googla sihy) o se på hingatarna..dom har nog inte foton tror jag..men ni ser,det är inte många som finns att välja på..faller nån er i smaken?
det kom en ny ,men den är inte visad i finland ännu..

Så kan man ju inte tänka.. då skulle det ju inte finnas några uppfödare alls som lever på att föda upp djur.

Jag har inga planer på att köpa föl, men skulle jag göra det skulle jag köpa föl som är minst lika bra som våra egna.

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 624
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka