Fölövervakning, bra och dåliga prylar.

TwiggyM

Trådstartare
Som rubriken säger. Vad anänder ni för fölövervakning och hur trivs ni? Har ni provat något som var riktigt dåligt eller riktigt bra? Hur tidigt börjar ni vaka över ston som skall föla?

Sv: Fölövervakning, bra och dåliga prylar.

Har kört den gammaldagsa modellen att gå ut o smyga på hästarna varannan timme, när jag trott att det börjat närma sig. Vilket man alltid tror ett par veckor för tidigt= väldigt trött tillslut. Dessutom så undrar hästarna om de ska få mat varje gång för man kan inte smyga p dem...
Fick låna ett sto med ingående kamera, modell äldre, men det var bra. Kunde ligga i sängen o kolla varje timme istället. Har nu köpt en kamera trådlös, som också funkar i mörker, så den skall jag koppla in snart.
Har vaktat på en häst en gång som uppenbart skulle föla, men hon knep igen tills vi lämnade stallet och gick ut. Då la hon sig. Andra har inga problem med att man är med, så det är ju väldigt individuellt.
Men nån tillsyn är ju bra ifall, ifall..
Vad gäller nar man skall börja, så är det som sagt alltid så för mig att jag tror att det är på g, för tidigt.

Använder Mjölktestet och Kameran till TV:n i huset .

Mia

Jo tack. Förra året klämde ena stoet ut ungen två veckor för sent om vi började ju inte vaka på beräknat datum. :D

Jo jag har också kört "gåuttill stalletjämt" metoden men med fler ston käönns det som ett evighetsprojekt...vill helst ha någon typ av kamera så man kan kolla dem inifrån. Också för att ge stona en känsla av att de är för sig själva.

Vi har alla hästar larmade,med larm som går till mobiltelefon. Fungerar jättebra och man slipper springa ut istallet i tid och otid... Vi går alltid kvällsrundan och kollar till sista gången vid 23.

Min hund!
Kameraövervakning.
Eget tittande i stallet.

Min hund är jättebra på att markera om fostervattnet har gått. Jag behöver bara gå ut på trappan med honom för att kunna se om det är på gång i stallet.
Kamera i boxarna vi har två olika system ett med kabel och ett trådlöst.

Vi har en monitor kopplad till en kamera som det är ljud på. Vi sover i fikarummet i stallet och alla ljud hörs därinne och man ser skärmen. Slipper springa i stallet och störa.
Funkar jättebra. Vi har nu vakat en vecka *gäsp* för damen behagar gå över tiden...

*kl*

Springa ut i stallet hela tiden är väldigt uttröttande för kroppen. Jag var väldigt trött på jobb efter två veckors vak trots att vi var tre stycken som turades om att gå ut var tjugonde minut. Vid nästa fölning lånade vi en birth alarm men det känns som att jag inte litar riktigt på den. Där jag har jobbat använder vi oss av fotoceller som är kopplade till en larmcentral som ringer så fort stoet lägger sig ner och vi har även en kamera kopplad till tvn i huset. Det är det ultimata. Skall installera en webbkamera hemma i boxen nästa år när mina två ska få. Man slipper iaf springa ut, kan bara slå en glänt på tvn mellan varven.

Jag kopplade in min nya kamera igår. Det är en trådlös kamera med monitor från ClasOhlsson för ca 1000kr. Det ska vara lysdioder så att man ser i mörker men det blev ingen höjdarbild när det var släckt i stallet. Det är ljud på men det brusar så mycket hela tiden så det går inte ha på. När det är ljust i stallet så är det riktigt bra bild, men det är nog inte så bra räckvidd. Det står att det ska vara 25m utan hinder men jag hade lite svårt att ställa in bra bild utan störningar på bara ca 5m och en vägg.

Jag ska ställa husvagnen utanför stallet när det är dags för vakning och jag tror att denna kameran ska va helt okej för mig.

Vår kostade 700 kr för en monitor med en kamera som sänder trådlöst med ljud. Fungerar riktigt bra men då har vi bara en vägg emellan, vet inte hur det skulle vara med betong osv.

Köpte en kamera med sladd på Clas Olsson som funkar perfekt med både ljud o ljus även i mörker. 400:- med 25 m sladd. direktkopplad till tv´n i vardagsrummet :)

Köpte en kamera med sladd på Clas Olsson som funkar perfekt med både ljud o ljus även i mörker. 400:- med 25 m sladd. direktkopplad till tv´n i vardagsrummet :)

Bra att höra att den fungerar, har den liggande hemma och ska till stallet & koppla in den imorron =)

//Diana

*kl*
Mitt hus ligger ca:50m från stallet med fri sikt. Finns det någon för det?

Intressant. Hur reagerar din hund på fölningar? Mina var med om sin första förra våren och reagerade mycket starkare än jag väntat mig.

*puttar till lite*

Har en sladdlös kamera från "karlsson och company" som kopplas till teven , perfekt att kunna ligga och titta på tv och sedan växla över och kolla på hästen. dock är den lite kinkig med mörker och vill ha en liten lampa vid boxen tänd.

Här en bild från min tv som är kopplad till Clas Olsson kameran i stallet.
Inga lampor tända i stallet o klockan är ca 00,30...rätt bra kvalitet!!

Köpte min trådlösa på CO. Kostade 1295 tror jag det var. Räcker 100 m utan väggar. Har själv ca 50 meter med lite timmerväggar, och då fick jag flytta recievern lite föratt det skulle funka. Får istället dra en förlängning mellan recievern till tvn för att slippa en vägg till. Men en förlängningssladd till den kabeln kostar nån hundring, så det går nog bra. Verkar vara liknande bild som nån visade på nätet.Skall va ljud ocskå men det brukar inte vara så intressant att höra på alla stalljud när man skall sova. Tramp, fnysningar mm. Inte när man är lättväckt ialla fall...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: gulakatten
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II