• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _Je_n_ny_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 002
J

_Je_n_ny_

Min häst var beräknad till den 17 April. Men det har ännu inte kommit ngt föl. Hur lång tid är normalt?? O kan fölat vara dött??

Sv: Fölning

Det händer att ston går över tiden en månad utan problem så jag tror inte att du behöver oroa dig att något är fel. /AFF

Det finns föl som fötts friska på dygn 375 så du behöver inte vara orolig ännu!

hejsan... mitt sto var själv beräknat till den 17 april och hon födde inte förrän den 26 april. Är det hennes första föl?
Men som det sto i ett annat inlägg de kan gå ver tiden med en hel månad utan problem. Men om du känner dig osäker så kan du ju alltid ringa en veterinär o rådfråga. Finns metoder som "sätter igång" fölningar

Sätta igång fölningar gör man bara i undantagsfall. Ofta blir det komplikationer vid igångsättning. Fölet ligger kanske inte i rätt läge och när man väl sätter igång går det fort och då kan det gå tokigt.
Fölet kommer när det är dags. Så länge stoet mår bra är det inget att oroa sig för.

Jag hade samma problem för några år sedan när mitt halvblodsto gick över tiden i 22 dygn blev jätteorolig och tog ut vetrinär, då när veterinären var där la hon sig ner och fölade mitt på dagen, stoet var 18 år och första fölet, och allt gick bra.

River var beräknad till den 8 mars men föla inte förren den 29 mars, och ut kom ett friskt litet sto föl.

Jag hade ett sto som gick 42 dygn över tiden. Fölnigen gick bra men fölungen va svag och ganska liten men piggade fort på sig. Antagligen behövde han den extra tiden i magen. Stoet var 23 år och hade tidigare fått tolv föl och fölat inom den normala ramen.

Lycka till, allt kommer säker att gå bra.

Fullblodstoet gick över 15 1/2 dag men natten mellan lördag o söndag kom en stor kille ut:love: o det var stoets 9:e föl stoet är 15 år.

Nervöst, medryttarhästen var beräknad den 6;e men än har det inte kommit ut ngt föl :cool: bara att vänta och se, antar jag? :D -spänning, späning, spänning-

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: Rosett
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka