Sv: Fölnamn. Hjälp sökes!
Oj gisses, ja då får jag väl försöka printa ner.
På morgonen så hade stoet vita vaxproppar,lunchtid var dom ännu strörre. Lät henne vara ute till kl 16 det var soligt och fint ute men plockade in henne strax efter 16 tiden med tankte på att hon stod och kikade mot huset. När jag tog av täcket var hon svettig på båda sidor om magen och vid manken.
Boxvandrade och man såg tydliga värkar/förvärkar. Sedan stod hon och vilade.Plockade in min vallack i stallet och la barnen för natten.
Klockan 20:40 så la hon sej ner och rullade några gånger och fortsatte boxvandra.
Jag och gubben satt och kollade på tv om fuskbyggen samtidigt som vi kikade på övervakningsmonitorn.Hon åt inget speciellt av varken middags eller kvällshöt.Började boxvandra igen.
Precis när den nyköpa nappfalskan sterilerats färdigt 21:23 gick vattnet och vi missade inte det,härligt! Spang och plockade på mej handdukar,medel till navelstumpen,kamera,extra batterier i fickan. Hann inte ens få på mej mina älskade raggsockar.
Väl ute i stallet så tog det inte många minuter innan den vita säcken syndes i bak. Då började mitt hjärta att skena, bultade som bara den och tog ett tag innan det blev normalt. Stoet la sej ner några gånger och boxvandrades dess i mellan. Hon andades tungt och tyckte det var lite jobbigt. Låg ner och man såg hur vätskan rann inne i fosterhinnesäcken som kommit ut. En av framhovarna kom ut rätt långt. Då började jag ana att hoven kom upp och ner. Sprang och hämta telefon,fölbok och ringde hingstägaren. Hon la sej ner och rullade lite och benet åkte in.Sedan kom båda framhovarna kom ut ca 30cm och sedan mulen med tungan ute. Vet ej om hoven någonsin var upp och ner eller om jag bara såg i syne.
Hon la sej dumt till men jag fick upp henne. Då la hon sej ännu dummare till och då gick det inte att flytta henen. Med rumpen mot väggen så skrapades fölis hovar på väggen, då gick jag in och klämde halm mellan hov och vägg så när hon krystade så höll sej halmen därimellan och funkade
Kort därefter så kom kroppen ut förutom bakbenen.Fostersäcken gick sönder lite men lilla mulen låg i massor av vätska så jag drog isär hinnan över huvud och bakåt. La upp lilla mulen så att all vätska rann ur. Då hörde jag att hingstägaren med sambo kom samtidigt så kom min gubbe ut från huset. Fölets ben låg mellan stoets bakben och huvudet på stoets översta bakben så jag fick gå in och lägga det så lämpligt det gick i det trånga utrymmet. Stoet var trött medans fölet var allt piggare. Började röra på sej och gled ur sin mamma. Den låg och sparkade med frambenen hihi. Sedan så gick navelsträngen av efter 10 minuter? Och fölet åla sej framåt till stoets huvud. Till slut reste sej stoet och plupp så åkte moderkakan ut
Det gick inte få tag på stoet trots försök med krafftfoder. Tanken var att tvätta navelstumpen och kolla kön men det var ingen ide. Det var hennes föl och ingen fick gå in så det så!
Vi gick ut från stallet för att låta dom ha lugn och ro. Tror fölet kom runt 22 tiden.
Klockan 00 så har den fösökt dia men det funkade inte så fi gick ut för att försöka hjälpamen vad vi än gjorde så tog den inget tag och spenen. Stoet hade inga problem att vi var där inne nu. Jag mjölkade ur 1,5dl och fölis fick det i nappflaska sedan la den sej ner.Fixade navelstumpen. Gubben gick och la sej men jag kunde inte somna för jag satt inne och kikade på övervakningen och hur fölet än försökte så gick det inte att dia. klockan 01 så knallade jag ut till stallet igen och nu fick jag äntligen fölet att ta tag om spenen så jag lämnade dem för natten och somnade med ett leende på läpparna. På morgonen så funkade diandet bra.
Stoet dricker och äter hö bra men hon får inte i sej all krafftfoder. Fölet mkt piggt,nyfiken.