Folktro, järnring mot oknytt?

moli

Trådstartare
Från min morfars dödsbo har min familj en liten järnring som han hittat i sin trädgård för länge sedan. Han har skrivit en lapp om att det är en "Älvring" som skall skydda mot oknytt. Jag har ett svagt minne av att ha sett en sådan på tv, och att man skall se igenom den för att skydda sig mot något specifikt, kanske huldran? Är det någon som känner igen det jag beskriver och kan säga vad det egentligen heter. Älvring tror jag inte stämmer. Jag har inte lyckats googla fram något vettigt, och det vore kul att veta vad det är.

Den är ca 3-4cm i diameter, kanske 1cm tjock och har avrundade kanter och ett hål i mitten som är ca 0,5cm i diameter.

Jag känner igen det du beskriver och har också sett det någonstans. Kan det vara filmen "Vägvisaren"?

Jag känner igen det du beskriver och har också sett det någonstans. Kan det vara filmen "Vägvisaren"?
Inte sett! Jag tror snarare att det kan ha varit i Ebbe Schöns serie om folktro som jag såg en sådan. Men kanske ska se filmen och se om det ger någon ledtråd.

Spännande! Järn anses väl i folktron skydda mot allsköns oknytt, men jag har inte hört nåt om ringar. En intressant parallell är att ringar av mässing har en viktig plats i den samiska tron, som skydd främst för kvinnor vid björnjakten. Sägner berättar att när jägaren kom hem, fick kvinnorna bara titta på honom med ett öga, genom ringen, för att den skyddade mot björnens farliga krafter. Andra historier är mer invecklade men ringens roll alltid densamma, att skydda kvinnor och barn.

Stål och järn användes för att skydda hus mot onda makter.

Kontakta museum med passande inriktning? människor som kan mycket om folktro hittar du även bland religionsvetare så det kan vara en idé att kontakta universitet också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka