Folkilsken ridskolehäst!

Sv: Folkilsken ridskolehäst!

Som fd ridskolechef kan jag säga att jag inte skulle vilja vara den ansvariga på anläggningen, efter att en häst, som det är känt att den är aggresiv, har skadat en elev.

:bow:

Precis min tanke...

Jag tror ju att ridskolechefen känner till problemet i stort. Men om vi elever inte anmäler "tillbud" - då händer ju inget. Hästens problem verkar ha tilltagit under de senaste månaderna.

Tack för feed back!

Jag tycker nog att om hästen hugger mot folk helt oprovocerat så passar den inte på en ridskola och då är det väl bättre att någon säger till om att han ska bort innan det händer något riktigt allvarligt?? Hur bra en häst än är när man rider så funkar det inte om ingen kan hantera den.

Tack - nu börjar ett beslut ta form här...

Om jag agerar, så är det inte för min egen skull... Jag kom just hem från min 8:e lektion på denna häst, så nu slipper jag att hantera honom de närmaste terminerna. :angel:

JAg tycker at det ar normalt, ridskolehastar brukar vara folkilskna, vilket ar valldigt forstaligt med tanke pa vilket liv de lever.

Låter sorgligt om du har rätt. :(

Jag känner inte igen det från min egen ridskola, förstås... Lite egenheter förekommer såklart bland hästarna (och ryttarna... :angel: ), men de flesta hästarna har gnistan och farten kvar - kanske inte "typiska ridskolehästar", då?

:bow:

Tycker inte heller om den automatiska kopplingen

Ridskolehäst = felhanterad = folkilsken = trög = slutkörd

Din ridskolas policy för hästhållning låter ju som "min". Alltså finns det bra ridskolor! :idea:

Du har ratt, men skillnaden ar att tavlingshastar som lever ett sadant liv som du beskriver de rids och tranas av erfarna manniskor och hastskotarna har hastskottsel som yrke, sa de vet tillrackligt om hastar for att inte tillata dom att bli folkilskna pa samma satt som en ridskolehast som umgas med amatorer hela tiden (eleverna) och lar sig snabbt hur h*n kan behandla manniskor.

Dessutom ar det stor skillnad pa ridskolor och ridskolor, bor just nu i portugal och jag var i en stor ridskola i porto for ett tag sedan, jag gick genom stallgangen och fick flera ganger hoppa undan fran agressiva hastmular som hogg efter mig, och jag har aldrig upplevet sa manga aggresiva hastar pa samma stalle.

Men vi satt en stund och tittade pa lektionerna och det jag kan saga var att de larde ut hastplageri pa hog niva. Vilket jag tycker forklarar hastarnas beteende.:mad:

medans jag har ridigt och jobbat pa trevliga ridskolor dara hastarna ar nallebjornar :love:
Hantering, ridning, miljo satter stora spar.

Du har ratt, men skillnaden ar att tavlingshastar som lever ett sadant liv som du beskriver de rids och tranas av erfarna manniskor och hastskotarna har hastskottsel som yrke, sa de vet tillrackligt om hastar for att inte tillata dom att bli folkilskna pa samma satt som en ridskolehast som umgas med amatorer hela tiden (eleverna) och lar sig snabbt hur h*n kan behandla manniskor.

Du har såklart en poäng i det du säger men då återkommer vi ju till att man inte kan skylla på vilket liv hästen har utan på hur människor beter sig mot hästarna. Sen tycker inte jag att alla tävlingsmänniskor är så bra som man kan tro. Ibland när vi har tävlingar så kommer det alltid någon vars häst hela tiden sparkar inne i transporten, en viss skäck som alltid tävlar på våra ClearRoundtävlingar sparkar på allt som kommer i närheten och ryttaren bara säger att hon är sådan av naturen. Ibland ser jag hur ryttaren måste bli ledd fram till banorna för att de inte kan hantera hästen utanför banan och efteråt är det någon skötare som tar hand om hästen istället för ryttaren/ägaren.

Jag undrar också varför det inte finns utbildade, ansvariga i ridskolestallen hela tiden som säger ifrån på en gång om en häst skulle börja få för sig en massa saker. Det gör ju all skillnad i världen om hästen får en ordentlig "tillsägelse" när den gör något... Dessutom tycker jag man ska lära eleverna att om en häst nafsar så ska de säga ifrån. Våra elever får inte ge hästarna godis utan om de vill ge hästarna något så ger vi som är ansvariga för hästarna det tillsammans med kvällskraften så att det blir mindre "godisaktigt" för hästarna. Och inga av våra hästar nafsar på eleverna efter godis längre...

Det är klart att många ridskolehästar har det bra!

På ridskolan som jag köpte min häst ifrån tog de väl hand om sina hästar och de fick vara ute mycket i enorma hagar.

Men alla hästar passar inte att ha många olika människor som hanterar dem utan blir otrygga med att inte veta exakt vad som ska hända och vilka kravs som ställs på dem. Min häst är en typisk enmanshäst som idag är trygg och harmonisk. Andra ridskolehästar som säljs blir uttråkade av att inte ha liv och rörelse omkring sig och kan nästan bli deprimerade när de får byta liv.

Hur skulle ni ha reagerat om en häst på ridskolan hugger och hotar med att sparkas?

Hästen i fråga är direkt farlig vid hantering. De senaste månaderna har han huggit minst tre personer (inkl mig). Med tanke på att jag bara är i stallet en gång/vecka, så har han troligtvis skadat betydligt fler... :crazy:

Hästen är trevlig och välutbildad att rida. Men vad händer om en häst-ovan person går in till honom i boxen? Det kan sluta med katastrof, känner jag. Visst kan ridskolehästar ha lite ovanor, men detta är extremt...

Jag funderar på att ta upp detta med ridskolans styrelse. Samtidigt vill jag inte vara den, som "skickar" hästen... :(

Men en "varnings-lapp" på boxdörren borde man väl kunna kräva?

Hjälp mig att tänka, please!

Jag tycker ridskolan bör sälja denna häst. Det verkar uppenbart att den inte trivs. Är den trevlig att det bättre rida så borde den få det bättre hos en privatperson. Tills dess så är väl varningsskyltar helt i sin ordning.

Jag anser att det absolut kan finnas såna hästar på en ridskola. Men då ska det vara för hästens skull. Oavsätt vart en sån här häst hamnar så ska ägaren ha syfte att hjälpa den, för ett sånt här beteende grundar i ett problem. Nu tycker jag att ridskolor är nog ngn utav de sämsta hästhanterarna man kan hitta i många fall men det gäller inte alla.

Vi fick in en riktigt folkilsken häst hos oss. En häst som man i början inte kunde gå nära boxen utan att hon hotades. Detta informerades alla om genast, samt att man hade en skylt på boxen och hon fick stå i ett litet stall (4 boxar) med de andra storhästarna som de lite äldre red i regel. Denna häst fick inte heller någon annan än ridläraren sadla då det krävde uppbindning från två håll och ganska mycket vana - riktigt rabiat vid sadling.

Denna häst fick inte alla hantera, många ville heller inte. Det var väl eg bara jag som älskade den hästen.

Det slutade med att den här hästen hanterades på ett bra sätt - hon blev aldrig slagen, illa behandlad eller skriken åt av någon, då det bara var jag, en till och ridläraren som fick hantera henne vid sadling mm. Innan hon dog var hon en helt annat häst som jag kunde sadla och hantera helt lös i boxen utan hot eller bråk.

Det var mycket givande både för hästen och för oss elever. Hästen mådde bättre och vi fick se hur man hanterade en häst som var svår att lita på. Hur man skulle bete sig i en så osäker hästs närvaro. Dessutom var det en bekantskap för mig som jag aldrig glömmer.

Lägger till att vi även hade en ponny som kunde vara lite ilsken ibland men inte värre än att hon sa till när man vart för stojjig, hårdhänt eller liknande. Den hästen var också en lördom för många då man vande sig vid att hästar också har åsikter, att man inte kan behandla dem hur som helst och hur man ska bete sig kring dem. Att man inte blir överrumplad, förolämpad och börjar slå på dem, för det var absolut inte tillåtet.

Men som sagt det ska inte vara så att hästarna beter sig illa pga av att de mår dåligt och det ska vara under kontrollerade former. Man ska heller inte vara tvingad att hantera en häst som man inte vill hantera.

Jag anser att på en ridskola ska man lära sig häst under kontrollerade former. Detta med att man slåt på hästarna pga stress och brist på tid då det hela handlar om att få ut den i ridhuset så fort som möjligt är helt oacceptabelt men tyvärr så som det ser ut på många ställen. På en sån ridskola bör man INTE ha hand om hästar med beteendeproblem. Det är bla. pga av dessa ridskolor som vi har ett så dåligt beteende mot våra hästar på många ställen idag. Man lär eleverna att bete sig på ett felakrigt sätt och skapar ännu mer problem hos hästen som mår dåligt av att inte få hjälp. För på en ridskola tar man sig sällan tid åt att hjälps djuren. Där handlar det om att lära ut ridning, ingenting annat, för många. Och det tycker jag är fel.

Varför ha sådana hästar på ridskola? Den kanske skulle må bättre av att säljas till en person som sköter/rider den!

Vi hade en sådan häst på ridskolan när jag arbeta där, ingen mer än skötaren samt de som skulle rida fick gå in, men han var rena drömmen att rida. /Linda

En varningslapp, eller liknande: "Jag vill vara ifred" -lapp, är det minsta man kan begära.
Men det verkar som hästen kanske inte trivs där den är nu, som folk sagt tidigare i tråden.
Tycker du skall ta upp detta ed styrelsen endå.
Det är ju för hästens bästa, om h*n inte trivs, så kanske han ska flytta till ett nytt lungt ställe.

Varför ha sådana hästar på ridskola? Den kanske skulle må bättre av att säljas till en person som sköter/rider den!

Håller med dig precis därvid... En häst som är "farlig" i stallet kan ju vara det av olika anledningar som till exempel att den helt enkelt inte trivs på just det stället eller så är det helt enkelt så att den måste "ridas till" av någon som kan ägna mer tid åt den hästen.

En ridskola har ju inte bara till uppgift att lära ut ridning utan även hästhantering, skötsel, sadling och allt vad det innebär med hästar. Dessutom är det ju så att kan man inte ha ansvariga vuxna i stallet som ser till att hästarna inte blir "farliga" från första början kan man inte heller ha någon som kollar att ingen elev springer in till de här hästarna och jag i min mening tycker inte att det finns några anledningar till att ha en bråkig och farlig häst på en ridskola.

På min arbetsplats har vi skickat hem en shettis eftersom han kunde hota med att sparka om ridläraren gick emot honom, för att kanske hjälpa eleven som satt på eller liknande. Annars gick han som en klocka. Men han hotade två-tre gånger och då var det bara adjöss med honom helt enkelt. Likadant var det med en fjording som började sparka mot en av de nya hästarna som hon hatade. Kunde tränga upp honom i hörnet och sparka skiten ur honom rent ut sagt... Hon fick också åka på en gång, på bekostnad av att vi då även blev av med stallets bästa ponny eftersom ägaren inte ville ta hem bara en av dem. :( Nu måste vi eventuellt skicka hem stallets gentleman eftersom barnen är rädda för att rida honom (Han är en D-ponny som går jättehögt med huvudet om man kortar tyglarna så de tycker han är för stor och läskig även om han aldrig gör en fluga förnär) Får se om barnen lugnar ner sig lite innan vi säkert skickar iväg honom. Såna uppoffringar får man göra för att det ska vara säkert i stallet för eleverna och även andra som vistas där.

Tack för alla bra svar! :bow:

Ni har absolut hjälpt mig i mina tankegångar. Buke är härligt! :)

"Nelya - Nu viker jag av en en liten, liten bit ifrån ämnet ett tag..."

Håller helt och hållet med i det inlägget :)
Okej, oftas brukar nog alla "våra" hästar/ponnysar gå 1-2 timmar per dag på lektion. Men visst har ibland nån häst lite då och då ledigt en dag. Men dom står i a f ute 7-8 h/per dag, vissa som är orena/halta ell dylikt får nog stå så länge ute som det är möjligt med dom privata, så det blir då ungefär från kl.9 på morgonen till 7 på kvällen ;)
Och på söndagar går dom ute från ca. 9 till 7 på kvällen.

Men som du säger, det finns tävlingshästar som rids hårt och har sällan slappa dagar, och vissa tävlingshästar får int ens gå på sommarbete - eller när man nu än ha på sommarn och vara en s.k. vild häst ;D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka