Folkhälsomyndighetens rekommendationer för skärmtid

gulakatten

Trådstartare
Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör och ser på det. Hur gör ni med skärmtid i familjen? Hur gamla är era barn? Om era barn haft mer skärmtid än rekommendationerna, kommer ni att överväga att dra ner på det?
 
Min är nyfödd så han har ingen skärmtid alls.
Men hur räknas skärmtid? Ren nöjes surfing eller även för jobb/läxor?
Används inte paddor väldigt mycket i skolan nu för tiden istället för block/penna?
Tänker att skärmbilden används upp redan i skolan och sen ska det göras läxor även dem digitalt.

Blir svårare och svårare att hålla ner skärmtid när allt digitaliseras, idag kan man knappt göra något utan mobilen🙄
 
Min är nyfödd så han har ingen skärmtid alls.
Men hur räknas skärmtid? Ren nöjes surfing eller även för jobb/läxor?
Används inte paddor väldigt mycket i skolan nu för tiden istället för block/penna?
Tänker att skärmbilden används upp redan i skolan och sen ska det göras läxor även dem digitalt.

Blir svårare och svårare att hålla ner skärmtid när allt digitaliseras, idag kan man knappt göra något utan mobilen🙄

Skolverket har kommit med nya råd om skärmtid även i skolmiljö. Där de tex avråder från all skärmanvändning tom åk 2. Och också tillägger att skärmbilden borde vara mindre även upp i högstadiet och tillgång till fysiska läroböcker och skrivning för hand skall prioriteras
 
Min är nyfödd så han har ingen skärmtid alls.
Men hur räknas skärmtid? Ren nöjes surfing eller även för jobb/läxor?
Används inte paddor väldigt mycket i skolan nu för tiden istället för block/penna?
Tänker att skärmbilden används upp redan i skolan och sen ska det göras läxor även dem digitalt.

Blir svårare och svårare att hålla ner skärmtid när allt digitaliseras, idag kan man knappt göra något utan mobilen🙄
Läs gärna på hemsidan, de reder ut det väldigt tydligt!
 
Skolverket har kommit med nya råd om skärmtid även i skolmiljö. Där de tex avråder från all skärmanvändning tom åk 2. Och också tillägger att skärmbilden borde vara mindre även upp i högstadiet och tillgång till fysiska läroböcker och skrivning för hand skall prioriteras
Detta är ju toppen!
 
Skolverket har kommit med nya råd om skärmtid även i skolmiljö. Där de tex avråder från all skärmanvändning tom åk 2. Och också tillägger att skärmbilden borde vara mindre även upp i högstadiet och tillgång till fysiska läroböcker och skrivning för hand skall prioriteras
Jättebra verkligen!!
 
Jag tycker det är superbra med de nya rekommendationerna, särskilt att de då kombineras med att det ska vara mindre skärm i skola/förskola.
Mina barn är snart fyra år, vi har vissa dagar mer skärmtid än andra och mer än rekommendationerna men oftast ligger vi nog på en timme. De brukar se på teve på morgonen när de går upp, ungefär 20 minuter innan förskolan och sen på sen eftermiddag kanske 30 minuter medan mat tillagas. Vi försöker alltid vara ute efter förskolan för kommer vi hem direkt vill de med en gång sätta sig vid teven och det är svårare att locka dem med annat. Det är väl kanske lite lathet också, det krävs mycket mer av mig för att underhålla dem inomhus när de är trötta efter förskolan.

Det vi inte är så bra på är att sitta med dem vid teven, jag gör det på helgmorgnar men annars ägnar jag alltid den tiden åt att laga mat eller göra i ordning mig själv.
De ser bara på barnprogram på svt play, vi har ingen surfplatta eller liknande.
De började dock se på teve innan två år, tror de var runt 1,5 kanske.
Sen ser de mer på teve på helger än på vardagar, men vi försöker ändå aktivt hålla nere tiden så länge de inte är sjuka.
 
Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör och ser på det. Hur gör ni med skärmtid i familjen? Hur gamla är era barn? Om era barn haft mer skärmtid än rekommendationerna, kommer ni att överväga att dra ner på det?
Vi har inga tydliga riktlinjer hemma hos oss förutom att det alltid får tittas 30 min efter middagen. Vissa dagar kan det blir betydligt mer och andra mindre. Jag tänker att det viktigaste är att skärmen inte blir istället för lek, rörelse och utevistelse. Men vi har också ett barn som gärna avbryter skärmande om något roligare händer, vet andra barn som blir helt rabiata vid för mycket skärmtid, och då är det ju viktigare att ha tydliga rutiner.
 
Alltså, jag loggar min egen skärmtid med ett "tak" på två timmar per dygn. Klarar att hålla det under den gränsen kanske var tredje till fjärde dag. Nu förstår jag att detta vänder sig till barn och att det är vi vuxna som får styra. Men när jag som vuxen knappt klarar tvåtimmarsgränsen så känns det som att jag har ett stort jobb framför mig med att bromsa barnet som fyller två i januari.

Lite rörigt kanske men jag tror att ni förstår hur jag menar. Barn gör ju som vuxna gör.
 
Fram till dottern fyllde 13 år hade hon spärrtid på sin telefon. Vardagar tre timmar och telefonen låst 21.30-6.
Kunde styra vissa appar till att alltid vara godkända, till exempel Skånetrafikens app, eller sätta enskilda spärrtider.
Funkade helt okej.

Jag klarar mig helt okej och snittet sänks också av att jag under arbetstid inte får ha med mig en telefon. Har numera tjänstetelefon men den används endast för samtal och enstaka sms.
Arbetstid använder jag dock datorn en del men skol-/arbetsrelaterat räknas bort.
 
Jag är väldigt restriktiv med skärm. Jag har en dotter på 4,5 år som alltid haft oerhört svårt att sysselsätta sig själv. Jag tänker att skärm inte främjar de förmågorna. Jag själv har samma läggning och när smartphones mm började komma så har det konkurrerat ut all min läsning (som jag älskade förut!) och tydligt försämrat min förmåga till upmmärksamhet, uthållighet osv. Skärmen ger mig snabba kickar och stimulans på ett sätt som blir beroendeframkallande för mig. Jag är ganska övertygad om att min dotter är likadant lagd då hon helt och hållet har min personlighet.

Här hemma ser vi på fredags- och lördagsfilm. Så vi tittar på TV ungefär 1-1,5 timma två dagar i veckan. Vi tittar ofta tillsammans men inte alltid, ibland passar vi fld på att göra annat. Vi kanske skulle resonerat annorlunda kring skärmtiden om vi haft fler barn och vi fld var överbelastade till tusen och därför behövde erbjuda mer skärmtid för att inte gå under och kunna "fortsätta vara bra föräldrar" (vi har inget socialt nätverk som avlastar).

Däremot skulle jag säga att det är ganska mycket skärmtid på förskolan... Tv, polyglutt (böcker), ritprogram, slå på bilder på storskärm som barnen kan rita av på papper mm. Jag välkomnar verkligen de nya riktlinjerna till förksoleverksamheten också, samtidigt som jag så väl förstår pedagogerna som får kämpa med alldeles för stora barngrupper med för lite resurser. Och skärmvana barn.
 
Har tre barn som är 9, snart 7 och snart 3.

De två äldsta tillhör spannet 6-12 år som var max 1-2 timmar per dag. Det skulle jag säga stämmer rätt bra överens med deras skärmanvändande som ett genomsnitt. De har ingen uttalad maxtid per dag eller liknande. Det blir nog lite mindre än rek på vardagarna och lite mer på helgerna. De vaknar innan oss på helgerna och får då titta på tv/ipad. På ipad tittar de på netflix eller av oss nerladdade spel. De har inte tillgång till någon form av sociala medier och tittar inte på Youtube. Ingen av dem spelar online med kompisar eller liknande. Inte så att vi inte tillåter det utan det har aldrig efterfrågats eller varit aktuellt.
När de är sjuka eller vid längre bilresor kan det bli mer.

Den yngsta är den knepigaste. Det är en HELT annan grej att lyckas hålla rekommendationer (oavsett ämne) för små barn när det finns äldre syskon med helt andra behov och vanor. Han håller sig definitivt inom rekommendationen max en timme om man tänker skärmtid avsedd för honom. Men ibland så "halkar" han med på de äldres. Så var det innan han fyllde två år också. Det var sällan som vi lät honom använda skärm enbart för honom då men absolut att han också kollade på tv-programmet som syskonen kollade på ibland. Men han tappade ju å andra sidan fokus rätt fort.

Våra barn (eller ja de två äldsta än så länge iaf) är väldigt fysiskt aktiva, idrottar mycket, leker mycket ute och gillar båda två också att läsa böcker (🙏). Så länge det är så kommer vi nog inte vara jättebrydda i om skärmtiden blir lite längre än rekommendationerna. Men om det börjar bli så att det är skärmen som är intresset och det enda som lockar, då kommer vi nog att börja styra upp det mer.

Sämst i familjen i sammanhanget är nog definitivt jag och min man ;)
 
Det vi inte är så bra på är att sitta med dem vid teven, jag gör det på helgmorgnar men annars ägnar jag alltid den tiden åt att laga mat eller göra i ordning mig själv.
De ser bara på barnprogram på svt play, vi har ingen surfplatta eller liknande.
De började dock se på teve innan två år, tror de var runt 1,5 kanske.
Sen ser de mer på teve på helger än på vardagar, men vi försöker ändå aktivt hålla nere tiden så länge de inte är sjuka.

Det är nog mitt bästa tips, att inte skaffa ipad eller motsvarande. Var så mycket lättare innan dess!

Vi köpte vår ipad när äldsta barnet var 7 och hamnade på sjukhus. Den där ipaden är väl kanske bra men vilken dragningskraft. Vi har iaf hållt oss till att vi har 1 ipad (och tre barn). Så när de få ha ipaden tex när vi åker bil så är det timer på och så flyttar skärmen mellan barnen. Funkar än så länge iaf 😅
 
Våra barn tittar alldeles för mycket på tv, enligt rekommendationerna. Vilket jag vet.
Men, det fungerar även för oss.
Försöker hela tiden aktivt minska skärmtiden, på sommaren är den minimal men mot höst/vinter vet jag det blir mer.
Våra barn är 6 och snart 4.
 
Vi har två barn snart 3 och 5,5 år.

De kollar på tv på morgonen innan förskolan, blir ca 1 timme.
Efter förskolan ca 45 min. Så vi överskrider tiden tyvärr.

Jag skulle verkligen vilja ta bort skärmtid, framförallt på morgonen. Våra barn vaknar ca 05.30 och vi lämnar dom 7.00 på förskolan. Tv:en gör på ett sätt att vi kan duscha, äta frukost göra oss i ordning. Men handlar väl bara om att bryta mönstret och stå ut med tjatet ett tag.
 
Det är nog mitt bästa tips, att inte skaffa ipad eller motsvarande. Var så mycket lättare innan dess!

Vi köpte vår ipad när äldsta barnet var 7 och hamnade på sjukhus. Den där ipaden är väl kanske bra men vilken dragningskraft. Vi har iaf hållt oss till att vi har 1 ipad (och tre barn). Så när de få ha ipaden tex när vi åker bil så är det timer på och så flyttar skärmen mellan barnen. Funkar än så länge iaf 😅
Jag tänker också det, vi har funderat på det till och från när vi varit iväg men alltid landat i att det bara kommer resultera i fler konflikter och mer skärmtid. Det skjuter vi på så länge det är möjligt.
 
Vi har inga tydliga riktlinjer hemma hos oss förutom att det alltid får tittas 30 min efter middagen. Vissa dagar kan det blir betydligt mer och andra mindre. Jag tänker att det viktigaste är att skärmen inte blir istället för lek, rörelse och utevistelse. Men vi har också ett barn som gärna avbryter skärmande om något roligare händer, vet andra barn som blir helt rabiata vid för mycket skärmtid, och då är det ju viktigare att ha tydliga rutiner.
Men däremot har vi ett absolut nej till tex skärm vid matbordet, den kan åka med någon enstaka gång på restaurang då hon får titta efter maten, om vi vuxna vill sitta kvar och vuxenprata. Och har vi kompisar här försöker vi avleda från skärm, då kan de ju leka istället.. en av dotterns kompisar frågade första gången hon var här om vi inte hade någon tv efter typ 10 min🙈. De hade inte tråkigt utan verkade ha jättekul. Men jag tror också barn måste lära sig att ha tråkigt, jag kan märka på vårat barn att hon liksom inte klarar av det spontant utan frågar ofta efter skärmen men kan sen komm på alla möjliga lekar om man säger nej. Sånt som jag lekte själv som barn, kan liksom inte minnas att jag hade tråkigt så ofta.
 
Vi verkar ha klarat oss rätt bra från skärmberoende hos barnen (5 och snart 2 år). Vardagar tittar de på tv när vi lagar mat på kvällen, max 20-30 minuter i de flesta fall. Men ofta är de ute och leker istället nu när det är varmt ute. Lillasyster sitter med och tittar ibland vilket inte är enligt rekommendationerna men ofta tröttnar hon och gör annat.

På helgen blir det ofta tv en stund på morgonen också då då kan det bli upp mot 1,5 h totalt om de tittar innan maten på kvällen också. Men rör på sig gör de verkligen så jag är inte direkt orolig över det.

Vi har en padda som eg. är min mans men den används inte ens en gång i veckan när storasyster spelat bamsespel. Däremot märks det att hon gärna tjatar om den när hon använt den oftare.

Vi använder aldrig skärm vid matbordet men däremot i bilen vid längre resor får de titta om de är vakna. Det händer att vi kollar på något litet videoklipp på telefonen ibland men då är vi alltid med. Nu var det dock länge sedan.
 
Mina barn har mer skärmtid än rekommenderat och nej jag kommer inte överväga att dra ner mer än vad jag redan gjort. Idag använder de sina skärmar till att bland annat spela med kompisar efter skolan vilket underlättar det sociala men samtidigt också att de hinner "leka" på en vardag. Jag som är själv med fyra barn varann vecka har inte möjlighet att köra till/från kompisar, laga mat, göra läxor osv på en vardag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 069
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 273
Senast: Marita73
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 615
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp