Folk som kommer fast att de inte får

R

Ridi

Ni som har egen gård med stall, ridbana, ridhus etc. som ni bara har för privat bruk har ni fått förfrågan av annat hästfolk att t.ex. få komma och rida på er ridbana? Jag har alltid varit väldigt noga med att inte ta in inhyrningar, ej hyra ut ridbanan för jag vet att får folk "fäste" hemma hos en så är det svårt att bli av med dem plus att jag gillar att köra mitt eget race och trivs med det. Grannen hyr tillika ut boxar, ridbana och ridhus så jag har alltid skickat folk dig.

Dum som jag var lät jag en tjej, som frågade om hon fick komma och rida på min ridbanan, använda den. Jag sa 1-2 ggr per vecka och endast vid överenskommelse. Nu helt plötsligt är hon här varje dag, drar hit tränare, kompisar, hästägare etc. Springer in och ut ur mitt stall och använder diverse saker. Häromdagen kände jag att jag kokade efter diverse incidenter och verkligen hade fått nog. Får varken betalt eller hjälp med hinderflyttning vid sladdning etc, men vill inte ha betalt så att de känner att de har rättigheter. Hur blir man av med denna person, gillar både henne och hennes familj men kanske inte riktigt så mycket att jag vill ha dem här varje dag. Vill ha min ridbana som jag hade det innan, helt för mig själv. Hur gör man detta på ett snyggt sätt.

Sv: Folk som kommer fast att de inte får

Har nybyggd ridbana som används av mig och min syster. Med jämna mellanrum kommer också grannarna som tränar hoppning... Vi har sagt ja till de att det är OK, men när vi vill rida där ska vi få göra det. När vi kom hem från semestern, var hela långsidan full av dunkar, ruttna bommar, och hinkar, som de tränat studshoppning med... De kom och hämtade det ett par dagar efteråt.

Tror att det bästa du kan göra är att prata med tjejen och helt enkelt förklara hur det ligger till...

sätt ett lås på grinden till ridbanan..

Lås är ju en bra idé men jag ville ju förklara så att det inte uppstår osämja, men det är ju dom som har slutat respektera vad jag sa i början på sommaren. Det är precis därför jag inte tillåtit någon annan för då kan man vara kompisar utan att det uppstår sådana här irriterande situationer. Svårt för jag gillar inte konfrontationer.

Ni som har egen gård med stall, ridbana, ridhus etc. som ni bara har för privat bruk har ni fått förfrågan av annat hästfolk att t.ex. få komma och rida på er ridbana? Jag har alltid varit väldigt noga med att inte ta in inhyrningar, ej hyra ut ridbanan för jag vet att får folk "fäste" hemma hos en så är det svårt att bli av med dem plus att jag gillar att köra mitt eget race och trivs med det. Grannen hyr tillika ut boxar, ridbana och ridhus så jag har alltid skickat folk dig.

Dum som jag var lät jag en tjej, som frågade om hon fick komma och rida på min ridbanan, använda den. Jag sa 1-2 ggr per vecka och endast vid överenskommelse. Nu helt plötsligt är hon här varje dag, drar hit tränare, kompisar, hästägare etc. Springer in och ut ur mitt stall och använder diverse saker. Häromdagen kände jag att jag kokade efter diverse incidenter och verkligen hade fått nog. Får varken betalt eller hjälp med hinderflyttning vid sladdning etc, men vill inte ha betalt så att de känner att de har rättigheter. Hur blir man av med denna person, gillar både henne och hennes familj men kanske inte riktigt så mycket att jag vill ha dem här varje dag. Vill ha min ridbana som jag hade det innan, helt för mig själv. Hur gör man detta på ett snyggt sätt.

Säg att hon inte höll avtalet så du vill inte ha henne där mer.Punkt.

I början av sommaren frågade de om de fick använda den nu under sommarlovet men nu till vintern vill de ha hästen i närheten och räknar kallt med att använda min bana fast att de inte har frågat mig. Efter sommaren vill jag inte ha dem här över huvudtaget och borde egentligen säga det innan de flyttar hit hästen. Försöker styra dem till att hitta stall med ridhus etc. så att jag slipper verka elak för att jag inte vill ha dem här. Hade ju varit bra om situationen löst sig utan att jag hade behövt säga något. Problemet är att många inte ser en ridbana som något likvärdigt med som dom har på sin tomt utan en ridbana ska vara allmän egendom. Tänk om jag skulle låna deras swimming pool en dag och sen dyka upp varje dag när det är varmt med kompisar etc. Tror inte att de hade gillat det.

Du måste nog prata med henne även om det känns obehagligt. Säg precis som det är. Gör gärna liknelsen med poolen för att förstärka vad du mener. Ni måste ju inte bli osams för det.

Det är nog tyvärr bara att ta katten i svansen och prata med dem..

Som sagt, det är bara att prata med henne.

De kanske kan betala för sig och följa dina regler, som att alltid plocka undan hindermaterial.

Förslag: Säg att det snart är dags att lägga på nytt ytskikt, och att du hädanefter inte har råd att ha fler än du själv som rider, för det är kostsamt att slita på en bana. (och det är sant dessutom).
Ledsen, men jag har inte råd!
(låt dig inte pratas omkull med löfte om ekonomiskt bidrag och praktisk hjälp med ridbanan).
Utan så var det bara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 231
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar