Folk snor!

L

lilla_myran

Jag har ett eget stall hemma och under tiden som jag går i skolan i en annan ort så bor jag där under veckorna, det betyder att jag har en häst med mig. Jag står då i ett stall på en anläggning en bit från skolan(skolan har inget eget stall utan vi hyr oss in i andra stall och får rida dem hästarna, superbra!). :rofl:

Men iaf så står jag i ett av stallen som finns på anläggninge, finns 6 uppdelade både mindre och större stallar. MEN alla delar på utrymmet där vi har vårat hö, eftersom var och en köper in eget hö.

Problemet är att jag inte alltid har hästen där, ibland kan det dröjja 2månader men betalar hyran ändå för att ha min stallplats. och undet iden som jag inte är där så försvinner det hö, har lapp där det står att "Rör ej, stölder har påträffats". men det verkar inte hindra denna personen/personerna fårn att ta ändå...:mad::
Och det var VÄLDIGT dyrt hö, med höga värden(analys), visst spelar ingen roll vad det är för hö, men känns tråkigt att det bara försvinner under tiden man inte är där, för brukar kolla till det om ajg har vägarna förbi.

MEN VAD SKA JAG GÖRA?
Förslag tack! det är ju MIN hästs mat dom snor...:cool:

Sv: Folk snor!

Ingen som vet hur man kan åtgärda problemet???

Köp bara hö som går åt så länge som du är där. Lämna inte mer än vad som känns okej (för mig i ditt läge, högst en dagsranson).
Har du en pålitlig vän istallet kan du ju be henne se efter höet åt dig.
Lås in höet.

Annars är det inte så mycket att göra, det kan vara mycket svårt att få reda på vem det är (eller vilka) och kan man inte lösa stölder på det viset får man göra det svårare för tjuven att stjäla helt enkelt.

Inte en bra ide att börja anklaga de andra, men om det är den sortens stall kan du ju samla till ett litet möte och förklara att det är fel att stjäla (!) och att du blir ledsen.
Men frågan är om det fungerar, stjäl man upprepade gånger av en annan människa struntar de nog i om man pratar med dem.
Då fungerar bara att skrämmas med polis eller något, men så länge du inte vet vem det är fungerar inte det heller.

Det där är dessvärre väldigt vanligt i många större stall.

Finns det någon stallansvarig du kan prata med som kanske kan ta tag i problemet.
Om någon stal från andra i mitt stall hade jag slängt ut dom och polisanmält.
Inte för att jag tror att polisen skulle lägga något krut på att reda ut några försvunna höbalar men i alla fall.

Ha inte överdrivet mycket hö kvar när du åker, och det du har kvar lägger du in i boxen du hyr och låser denna med kedja + hänglås.

dom som har ridskoleverksamhet har också satt upp lapp där det står att stölder anmäls till polisen, men vet inte om det hjälpt. men kan ju prova att skriva likadan lapp...det är ju bara det att det låter lite konstigt eftersom självrisken är på 1500 eller nåt.:crazy:

jag har inte så jättemkt hö, men man märker det tydligare när det försvinner om man har lite hö än om det är mkt.

då måste jag ta ner alla balar och släpa dem en jättelång bit till min box, eftersom stallarna är så utspridda:(

Det finns en som är stallansvarig för två stall, och två andra som är ansvarig för dem andra stallarna.
eftersom jag står i dem stallarna som är kallhyra och dem handra är hel/halvpansion...men får helt enkelt ta upp det...men ville se om nån hade lösning som kan tönkas vara bra först...:smirk:

Stölder förekommer i stallar av alla dess slag.
Det enda man kan skydda sig med är att låsa in saker, försöka prata med ägaren, byta stall eller helt enkelt stå ut.
I ditt fall kanske prta med stallägaren om detta, så att den samlar till möte med de andra. Men annars så håller jag med om att bara ha framme så mycket som går åt när du är där. Köper du mer så förvara det någonstans eller i ett utrymme dit bara du har nyckel. Sedan även hitta en pålitlig vän som kan hjälpa dig!

Jag hade problem med stölder av mineraler. Detta var på den "gamla goda tiden" när mineralerna var i ganska avlånga smala pappsäckar....

Jag skrev helt sonika på en lapp som jag placerade i botten på mineralsäcken: Person XX - ge fan i att sno mina mineraler..

Så en dag kom denna XX person tågande, måttligt f-bannad in till mig i klubbrummet med denna lapp i högsta hugg.. XX skrek något i stil med: jag snor väl för f-n inga mineraler..... Öh..... Hon kom sedan på att det var väl inte så smart att ha "beviset" i handen.. Ridå....:devil:

:bow::bow::bow:

Fasiken vad bra! Snacka om paff hon lär ha blivit när hon kom på att hon var avslöjad! :rofl:

Till ts,om du har höbalar kvar när du åker hem,räkna och sätt upp en lapp med datum och x antal höbalar! Tex 1/4,23 balar,då vet den som snor att du har koll på alla dina balar och kanske blir lite skraj,alt sök efter en övervakningskamera och sätt upp,kan lika gärna vara gratis och helt paj,avskräcker förhoppningsvis tjuven iallafall!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 025
Senast: Vitsippan
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 553
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 066
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar