Följsam sits i galopp

Fossing

Trådstartare
Har under sommaren ridit en del barbacka och det har verkligen gjort under för min balans, hästens lyhördhet för säteshjälper och hur han går fram till handen. Jag har i skritt och trav lärt mig hur jag "släpper upp" hans rygg och inte hämmar hans rörelser alltför mycket, och då blir han glad och avslappnad och går i en trevlig form. Han är ganska springig och har orolig mun, så det underlättar mycket för mig att kunna bromsa med sätet och han lyssnar jättebra! Jag är verkligen med honom i rörelserna.
I skritt och trav då. I galoppen är det hej kom och hjälp mig (känns det som). Och det beror enbart på mig, jag kan liksom inte komma på hur jag ska göra för att inte störa honom. Jag slutar liksom sitta "i" honom som jag gör i traven, och det känns som jag bara skvalpar runt ovanpå, spänner mig och då blir han spänd och ökar galoppen och tappar formen och då blir han ännu svårare att sitta på.
Han funkar ok i galoppen med sadel, men det känns som att den maskerar ganska mycket mina fel.
Några tips för hur man ska tänka?

Sv: Följsam sits i galopp

En sak du kan göra för att sitta bättre (i alla gångarter) är att ta upp armen rakt upp, med raka fingrar och tummen bakåt (hoppas du förstår min beskrivning...). Varför man blir mer balanserad vet jag inte men det blir man iaf.

:rofl: De andra i stallet skulle nog tycka jag var ännu mer knäpp då.. Tänk, där galopperar jag runt bland välmatchade tävlingsekipage, barbacka utan nosgrimma och i gympaskor, på min lilla tjocka ponny, med armen rakt upp i vädret :rofl: :rofl:

Förlåt, det var nog ett bra tips, men jag fick en så rolig bild i huvudet :D Kanske värt att prova?

Jag hade nästan samma problem innan (har ridit i 3 år på ridskola) Jag kunde bara inte sitta ner och stilla i galoppen, tills jag började driva hästen i varje språng, utan att den gick fortare (hålla lite i munnen). Då kunde jag slappna av och bara sitta :) hoppas att det funkar!

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 804
Senast: Freazer
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama