Följa John i hagen?

G

gulp01

Kan någon förklara för mig följande beteende.Jag har en landshäst och ett gotlandsruss i hagen 11 och 13 år ston båda två. Islänníngen ha jag haft drygt ett år och russet i ca 3 månader. Russet är hög i rang och basade tidigare över många russ. Det var mycket bråk i början mellan hästarna men nu är de "sams". Men mycket ofta i hagen går islandshästen först och russet efter henne med mulen nästan inni baken på henne. Russet följer konstant efter. Vad är det ,är det russet som ska hålla kontroll på islandsstoet , eller???Kan det vara stressand för henne att alltid ha någon som kontrollerar henne. Jag tycker hon har gått ner i vikt.,Är det någon av er som också sett detta beteende hos hästar så ge mig gärna ett svar.

/Gunilla

Sv: Följa John i hagen?

Jag förstår inte vad du är orolig för ????
Hästar går efter varandra, russet tycker nog om att din isis viftar bort flugor i ansiktet på sig !

Rör din isis mer på sig än vanligt så kan den ju gå ner i vikt, inte så konstigt det heller !

Hej från Hambo

Mina, 4 stycken, går ofta på led med mulen i föregående svans. Så ofta att det blir en stig i hagen ibland, tydligen är det bäst att gå just där. Ordningen är däremot lite olika men oftast går fullblodsstoet först, hon är den som också oftast går först ut i hagen till exempel och först in i stallet. Leder jag henne följer alla andra efter.

Låter som att russet vallar din isis.. Kan säkert vara lite småjobbigt att bli vallad och att det är därför hon gått ner i vikt, kankse inte får stå och äta ifred tillräckligt utan att behöva "gå runt" ?

Hästen med lägst rang brukar ju gå först för att vifta bort flugor, så jag tycker inte det verkar särskilt konstigt.

Tack för alla era svar. Det tycks vara helt normalt så då är jag lugn. Jag låter min isis beta själv i en hage i mellanåt så hon får i sig lite extra.

Om det är fråga om vallning så driver en dominant häst en häst av lägre rang framför sig. Det kan leda till att hästen av lägre rang inte får beta eller vila tillräckligt. Hästar som vandrar mycket i hagen kan också göra det pga insekter och kan därmed också gå ner i vikt.

/V

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka