Fölis jättesjuk!!!!

C

cilvia

Mitt shetlandsföl har en tid varit snorig, hostig och lite allmänpåverkad, har hela tiden haft kontakt med min veterinär.
Men senaste dagarna har jag tyckt att han har blivit lite sämre, så idag kom hon ut för att lyssna på honom.
Det visade sig att han har ett otroligt kraftigt blåsljud på hjärtat, jag fick lyssna. Så nu måste vi in akut i morn till Uppsala för att göra ett ultraljud på hjärtat.
Men prognosen är inte god för att han skall få växa upp och bli en liten fin shettishingst :cry: :cry: .
Bedömer dom att han inte kommer att överleva, så får han somna in redan i morgon,annars får han komma med hem, så får min veterinär komma ut och avliva honom hemma på plats.

Det var ju inte detta man hade trott, utan att han hade en kraftig förkylning eller början på lunginflammation.

Håll tummarna för oss i morn att det är något som inte är så allvarligt

Sv: Fölis jättesjuk!!!!

Usch vad jobbigt. :( Håller tummarna för er imorgon att det inte är så illa som ni befarar trots allt. Man måste ju hoppas in i det sista.

För en okunnig... Blåsljud på hjärtat, är det medfött el hur får dom det? Vad ger det för symtom?

Ja men blir man snorig av blåsljud på hjärtat? Kan det inte vara en förkylning ändå?

Jag hoppas verkligen att han blir frisk håller tummarna för dig!

Troligtvis så orkar inte kroppen med och då kommer det upp sekundära infektioner, barn med hjärtfel har ju ofta mer infektioner är friska barn.
Så troligtvis så kommer hans allmäntillstånd och feber, snorighet av att hjärtat inte är riktigt friskt och orkar sköta om hans kropp.

Ett hjärtljud är oftast medfött, nu är det så att denna kille fick tillbringa sina första dagar på Stömsholms djursjukhus för att han inte var pigg, och då fanns inget blåsljud, inte den veterinären som remitterade in oss la märke till något, men detta blåsljud som hördes var otroligt kraftigt, även jag med ett ovant öra kunde höra det ordentligt

Hmmmm, det KAN vara lungbölder (Rodococcus equi) och är det det så är det nog ganska så bråttom....annars kan han dö...helst skulle du försöka få iväg honom direkt på momangen.....blåsljud kan dom få av infektioner.

Enligt min veterinär så räckte det med att jag åkte upp i morn bitti.
Fölis står alltstå på benen, äter både mjölk och hösilage.
Men det har gått fort, han har tunnat ur de senaste dagarna, blivit matt i pälsen mm, så det var därför hon fick komma ut och kolla till honom.

En häst i vårt stall fick lungbölder, hon överlevde inte!!

Jag rapporterar i morgon

cilvia skrev:
Enligt min veterinär så räckte det med att jag åkte upp i morn bitti.
Fölis står alltstå på benen, äter både mjölk och hösilage.
Men det har gått fort, han har tunnat ur de senaste dagarna, blivit matt i pälsen mm, så det var därför hon fick komma ut och kolla till honom.

En häst i vårt stall fick lungbölder, hon överlevde inte!!

Jag rapporterar i morgon

Det är det det gör...går fort...därför skulle inte jag chansa.

Vore jag dig så skulle jag nog inte vänta..
Även lungbölder kan ge konstiga hjärtljud.
Var ligger tempen?

AM

Åh, fy vad tråkigt. Hoppas och håller tummarna för att fölis kan behandlas och bli frisk! Hur har det gått?

Fölis kommer att få somna in ikväll hemma :cry: :cry: . Vi var på väg in i morse till Uppsala, då ringer min veterinär till mig när vi har kommit till Arlanda och säger , dom tar inte emot er på Uppsala, dom hade inte tid, min veterinär förklarar hur läget är, men det är totalstopp.
Det som gick att göra var att boka en tid!!!, för han var ju inte döende, förvisso stod han upp på benen, men har blivit sämre de senaste dagarna.

Vi ringde runt överallt tror jag, och hamna tillsist på Mälaren kliniken i Sigtuna, där dom kunde göra ett ultraljud på hjärtat, men det var bråttom, för den veterinären som kunde detta skulle åka till Norge med flyget några timmar senare.
En stor Eloge till dom som tog emot oss.

Nu visade det sig att fölis hjärta var enormt förstorat, och att han har hål mellan kammrarna, så det finns ingen annan utväg än att ta bort honom.
Så min veterinär kommer ut till oss i kväll och låter han somna in.

Tragiskt, men tyvärr så händer ju sånt här ibland.

Jättetragiskt. Bra att ni fick hjälp o besked så pass snabbt åtminstone. Tröstkramar!

Usch vad trist att höra. :( tröstkramar till er.
Men soom sagt, skönt att ni fick snabb hjälp och att han slapp lida.

Nu sover fölis!!!
Veterinären kom ut i kväll, och det behövdes väldigt lite avlivningsvätska, redan efter en dos på 20 kg så var han död, så han var ju rejält nedsatt i allmäntillståndet.
Nu är det gjort, och det är ju jobbigt varje ggr man behöver ta bort ett djur.
Hoppas han har det bra däruppe med alla sina kamrater.

Fy vad sorgligt men, bra ändå att ni kunde hjälpa honom att somna in. *skickar tröstkramar*

jo det är skönt att han slipper lida, men jag tar ut veterinären för att man tror han är förkyld och kanske början på lunginflammation och 24 timmar senare är han död, för blåsljudet och förstorat hjärta. Om man visste om att han varit sjuk åtminstonde, så man kunde varit lite förberedd.
Men nu är han uppe i hästhimlen och har det bra.

Fy, vad tråkigt :cry:
Skickar massor av tröstkramar från skogen :smirk:

Han busar nog med Mendez och mår jättebra nu :love:

Ja, han och Mendez har nog kul däruppe, så synd bara att våra unga hästar inte får leva.
Hälsa alla hästisar ute i skogen och ha det gott.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: cassina
·
Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
599
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 107
Senast: Raderad medlem 68338
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix