N

nalle

Jag undrar när ett föl kan gå i elstängselhage? För den "första" hagen måste väl ha trästaket eller? Kan man släppa ut sto och föl redan första dagen om det är bra väder?

Mina ston har fölat ute i beteshagen = Elrep. Det har fungerat bra för oss.

Mitt föl gick ut första dagen i elrepshage. Se till att ha bra ström bara så de lär sig snabbt var gränsen går. Man bör ha lite koll på dem de första dagarna tycker jag, men då är de ju inte ute så länge (beror iofs på när de fölar och så) så då kan man ju sitta å titta en stund.
Min fölunge var på tråden ett par ggr men fick sedan rejäl respekt och är nu absolut inte rädd för den, men aktar sig för att gå på den.

Vårat föl fick komma ut första dagen, vi hade inte någon el på och hade satt extra linor (4 el linor i stället för två), och i linorna hade vi satt röd/gula plastband.
har hört att fölen har dålig syn i början och har svårt att se linorna.
Vi stod och vaktade de förts gågnerna, sedan när fölet började vänja sig och förstå att det fanns linor som stoppade den så satte vi på strömmen, för att få den att förstå att man inte kunde gå igenom linorna.

Mitt föl gick ut i elrepshage första dagen. Dock med rejäla plastband på. Jag hade inte strömmen på först men det var korkat, hon gick ju rakt på stängslet (inte så att hon inte såg det, men hon fattade inte att det betydde stanna inne). Så jag slog på elen, fölis går rakt på stängslet och får sig ett par rejäla stötar och kastar sig MOT stängslet istället för bort. Jag slog av strömmen och fölis sprang och grät hjärtskärande hos mamma. Jag slog på strömmen, fölis går fram och sätter mulen på samma ställe som sist, fick sig en smäll och sprang till mamma. Sen den dagen har hon respekterat stängslet varesig det är ström i eller ej.

Dock släppte jag henne INTE utan uppsikt den första månaden. Hon var aldrig mer på stängslet, men jag var nojig och ville se så hon inte trasslade in sig eller rullade under. Jag hade plastband på allt stängsel och en extratråd tills hon var en månad.

Större delen av hennes livstid (hon är 8½ månad) har jag haft elrep men utan el i, hon har aldrig rört det sen den där första kontakten ;) (utom då hon halkat in i det och trasslat in sig en gång, tur det inte var el då, och blivit trängd och sprängt det två gånger)

Jag låter dom gå i elhage, då lär dom sig direkt. Jag har i och för sig fyra trådar överallt så dom "ska" ju inte kunna ta sig igenom.

Med vårt första föl stängde vi av elen de första dagarna, till följd att fölet rullade ut ett flertal gånger (trots låga trådar), vilket innebar en klart större skaderisk för fölet än att få ett par "kyssar" (och tidigt lära sig respekt för trådarna)... Vi satte på strömmen och inga fler incidenter hände.

I år övervakade vi fölningen och hade bara strömmen avstängd tills fölungen hade koll på benen. Hon var otroligt nyfiken på allt och hade förmodligen fått sig några obehagliga överraskningar under sina första timmar ute i livet, som hon nosade på eltrådar, -rep och fjädergrindar. När fölet hade diat och följde med mamma, satte vi på strömmen och gick därifrån. Klart man håller koll under de första dagarna, men många ston är kloka nog att gå mellan fölungen och trådarna också.

Våra hästar går på lösdrift och fölen föds ute, men det är under en gynnsam period (maj-juni).

Jag har släppt fölen i elhage från första dagen men med uppsikt tills jag vet att de har fått sig ett par ordentliga stötar :devil: Våra föl har helt klart sett tråden från första stund, men de har inte haft någon respekt förrän de har fått stötar. Vissa somrar då det är extra varmt och torrt i marken har jag varit tvungen att blöta ned de små odjuren för att elen skall komma åt dom :o Fjordföl har rätt tjock päls... :angel:

Mitt sto fölade inne (april) och släpptes ut under uppsikt i början.
Vi har eltråd och jag var nervös för hur det skulle gå.
Men kloka mamma tar fölet och går runt hela hagen för att visa gränserna. :idea:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka