Fölfråga =)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria1980
  • Startdatum Startdatum
M

maria1980

Mitt stoföl e Akribori är nu tre veckor och mäter 110cm vid rumpan... Är det en okej storlek tycker ni? Mamma är 159 cm och pappan är ju 170 i manken. Var tror ni fölet kan stanna tror ni? Hon är pigg och frammåt och har nu gått ute dygnet runt i två veckor...

Grimman togs på första gången när hon var 24 timmar och togs på några gånger efter det igen. Nu är det ganska svårt att få henne att stå stilla när vi provar få på henne den och idag så kliade jag och pratade och trädde grimman över nosen ganska många gånger och vande henne vid grimskaftet på så sätt att det fick löpa över hennen kropp. Lugn och cool för det mesta, men ibland så studsar hon med bakdelen när man kommer bakifrån när hon visar att hon vill vara ifred.

Hur är era treveckorsföl att hantera, och vad gör ni varje dag med dem?

Sv: Fölfråga =)

Vårt föl är 3 v på tisdag, det är också ett stoföl, som jag faktiskt ska gå ut o mäta nu, för hon var inte så stor när hon föddes men har växt till sig rejält......

Våra hästar är inne på natten, de vill absolut gå in o sova på natten. Fölis får grimma på sig på morgonen och sen tar vi av den när de kommer in på kvällen. Ibland är det helt ok att ta på den själv, ibland behöver vi vara två, behöver inte hålla med våld men håller lite lätt fram vid bogen och runt rumpan.

Vårt föl är väldigt socialt, är nyfiken och kommer gärna fram och vill bli kliad, men när det räcker så går hon iväg. Hon har aldrig visat tendenser till att sparka mot oss, däremot sprakar hon mot stoet, om inte mjölken t.ex har runnit till. Får väl se vart det lutar. Vi gör inga större ansträngningar till att hantera fölis, utan kliar lite varje dag + grimpåsättning o avtagning. Sen låter vi stoet sköta resten av fostringen.

Vi har två sto föl som är två månader gamla
Det vi tränar på är lyfta hovar på och av grimma inget mer. Dom står ute på betet dygnet runt sen dom var 1,5månader gamla:laugh:

Ja men vad bra att höra... Nu ska vi dock börja ta in henne varje dag och träna på/av med grimman... Har ej blivit såå ofta sista veckan när de går ute... Ni andra då?

Jag har också ett stoföl e. Akribori. En mycket tuff liten dam. Väldigt social och trevlig. Älskar att bli kliad. Hon leds fram och tillbaka till hagen, ibland går hon lös. Har lyft lite på hovarna också. Kan du inte lägga ut en bild på din? Här är min.
2 dagar

3 veckor

Liknande trådar

Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
2 082
Senast: Boj
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 427
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka