Fölforum 2008

Sv: Fölforum 2008

Nu har det andra fölet av fyra kommit. Denna gång blev det ett brunt litet stoföl, namn har vi inte bestämt än.

e. Kristall frá Hólum
u. Tign från Djursnäs e Hrafnfaxi frá V-G

Det jag funderar över är hur hon kan bli brun? På WF fanns det endast Svart-Fux-Isabell-BlackSmokey(bleksvart?) som alternativ när jag parade dem där =)...

Vi tippar nu på att hon blir som sin mor, mörkbrun med mjölmule, kan det stämma?http://www.nybynislandshastar.se/tignjenny.htm

Senast ändrad av en moderator:

E. Svadiflari från Knutshyttan U. Þerna frá Sperðli

En John Doe, inget namn för ögonblicket född den 9/6-2008

DSC00152_edited.jpg

Jag fick ett föl igår, på min egen födelsedag och allt!!! :bump:
Ett brunblackt stoföl med stjärn. Hon ska heta Spök.
e. Glymur frá Innri-Skeljabrekku
u Spá frá Bjarnarnesi
Förväntad blup 114
080609081.jpg

080609103.jpg

Jag fick ett föl för snart tre veckor sen också och hon ser ut så här:
Hon är silverbrunskäck med stjärn och heter Silja.
e. Bláskeggur frá Hrafnkelsstöðum
080609030.jpg

080609099.jpg

Öh fel av mig...Rammi frá Búlandi ska det vara! Efter Keilir är han i alla fall! Funderar på namnet Brenna(= brasa, typ majbrasa) för att fortsätta med eldtemat undan Elding (Þruma=åska, Kyndill=fackla, Kvekja=gnista)

Senast ändrad:

Så har det andra (och sista) fölet för året kommit. En brun hingst e Natan frá Ketilsstödum u. Kolfreyja frá Eyvindarmúla.
Enligt honom som har hand om våra hästar på Island är han jättefin och mkt långbent!
Har tyvärr inte fått bilder och längtar efter att få se honom.

Herregud äntligen har jag hittat er, såhär lång tid tog det för mig att hitta hit.

Glaesir Från Borgen 8/6 2008 Hingst
e.Bjartur Fra Egilsstödum
u.Kaela Fra Arbakka,ue.Heimdallur Fra Arbakka
Mkt långbent och rejäla ben har han, har visat fem gångarter i hagen men använder än sålänge helst galopp.

Nyfödd
21295097.jpg

3 dygn
21295275.jpg

Igår 6 dygn
21295453.jpg

21295608.jpg

21295609.jpg

21295610.jpg

21295623.jpg

En sån här krabat blev det när man korsade en Lísa och en Faldur :laugh:
En isabell hingst :love: Han kom till världen den 11juni. Han har inget namn ännu, eller jag kallar han Bäbii, så det får duga än så länge.
Det jag har sätt så har han bara visat skritt, trav och galopp.

Här har vi honom den 11juni

21439524.jpg

21439523.jpg

Och här är han 1vecka

21439525.jpg

21439526.jpg

Här har vi Tindra också som kom den 13maj

21439553.jpg

Detta är Gandalf! Det är Foldars (min lånehäst) matte som äger honom och hans mamma, Gná. Pappa till underverket är Berserkur. Gandalf föddes på midsommarnatten och på bilderna är han ca 12 timmar gammal.

Är det vanligt att fuxföl ser ut så här runt ögonen? Kanten runt ögat är alldeles röd. Någon som har bättre koll än mig kan väl PM:a???
2-2.jpg

5-1.jpg

19.jpg

Gandalf.jpg

Senast ändrad:

*kl*

Så här kom mitt lilla föl till världen; i onsdags började mammans ljuver fyllas lite, för första gången kom genomskilniga droppar. På fredagen hade mjölken börjat bli grummlig och ljuvret fyllt litegrann. Vi trodde det var ca 1 månad kvar. Jag åkte iväg över helgen och på lördagen kl 13 ringer min medryttare och säger att det står ett föl i hagen :eek::love: En annan i stallet åkte därifrån kl 945 och min medryttare kom kl 13 så någon gång däremellan kom han!! Tyvärr var inte jag där, fick se honom på söndagen 1 dygn gammal :laugh: Springer runt i tölt och galopp än så länge!

Han har inget namn än men ser ut så här:

Född: 080628
e. Áll frá Byrgisskarði
u. Rispa frá Breiðavaði

21698483.jpg

21698484.jpg

21698481.jpg

Hans fläckar är väldigt ljusa. Bilderna ger inte riktigt rättvisa. De skiftar från riktigt ljusgråa fält till grå/svart. Mörknar fläckarna så han blir svartskäck? :banana:

Senast ändrad:

Årets andra och sista föl föddes ute i hagen i dag. Hon är e. Loftur frá Möðrufelli u. Ára från Grönlund ue. Svalur frá Glaesibae. Ännu namnlös liten tjej från Alverliden.

picture.aspx
picture.aspx
picture.aspx

Hej på er alla, nu är jag den lyckligaste i hela världen :love::D

Vera har fölat det myyyycket efterlängtade fölet. E: Berserkur frá Stykkisholmi och U: Vera frá Södulsholti. Efter fel beräkningar så har hon fölat ca. 1-2 veckor för tidigt. Men det var en mycket vackert stoföl som låg i hagen när Lisa skulle ge hästarna vatten. Lisa blev chockad och trodde att det låg ett rådjurskid i hagen men hon sprang till det lilla underverket i stället:love:

Hon blev chockad eftersom hon inte visste vems fölet var eftersom det "kunde ju inte" vara Vera, hon skulle ju föla om en månad. Men hon såg med närmare inspektering att Vera var blodig på benen. Så Lisa ringde mig och jag blev helt chockad.

-VA?! Nej, det kan inte vara Veras. Vera min Vera??

-JA! Din vera! Fölet mår bra!

Jag åker med ilfart med bilden, med sambon och pappa insisterade på att få följa med:laugh: till nytillskottet.

När vi kommer dit så står hon upp och Lisa berättar att hon inte hade velat ligga på hela tiden som Lisa hade stått där, utan hon hade sprungit runt i hagen med mamma efter sig;)

Men när vi kom dit så lade hon sig ner och sov. Sedan försökte hon stappla sig upp igen och började tölta som en galning och bockade och hoppade runt.

Här kommer bilder på min lilla bebis. Jag tror att hon är fux med stjärn men hon var ljus runt ögonen och ljusa ögonfransar och gråljus kropp. Sen har hon ål. Vad kan det vara annars än fux?

Många hälsningar från Jeanette (på bilderna, en timme gammal) Född 30/6

21727008.jpg

21727253.jpg

21727007.jpg

Senast ändrad:

Saxar ur Tim Kvicks artikel från Islandshästen nr 2, 2008.

Fux
En alldeles nyfödd fölunge utan några svarta anlag är rosa på kanterna runt ögonen.
De ser helt enkelt ut som om de skulle behöva sminka sig lite!
Fuxfölet är fuxfärgat med tydligt röd man (även om den senare blir ljus) och ljusa ben.
De har ljusare sidor på svansen och ofta nästan lite morotsorange färg över ryggen.
Det finns inte så mycket att ta fel på här, utom silverbrun som vi återkommer till.

Silverbrun är dock "sminkad" runt ögonen.

Inte mina föl men grannen som jag jobbar hos har fått 4 st. Här kommer två av dom! Ingen av dom har fått namn ännu! Båda små tjejer:)

Och nu är min väntan över för nu har även Vök fölat. Det blev en liten kille som kanske är silvermusblack. Svårt att se i mörkret. Pappa till underverket är Sproti vom Aubachtal och mamma är Vök fra Sydra-Kolugili.
080712-Vokfol3.jpg

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·
Avel Här kommer årets fölpresentationstråd, där vi visar våra föl när de äntligen tittat ut! LÄS DETTA INLÄGG med trådregler INNAN du...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
85 815
Senast: Görel
·
  • Låst
Hästvård Pga trådens storlek så valde jag att låsa den, men här är en ny tråd i samma ämne att diskutera. För den som vill påminna sig om...
89 90 91
Svar
1 806
· Visningar
93 433
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Trav Här kommer årets fölpresentationstråd, där vi visar våra föl när de äntligen tittat ut! LÄS DETTA INLÄGG med trådregler INNAN du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 321
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI