Fölets födelsevikt, är det av betydelse?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cutty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 751

cutty

Trådstartare
Har två dräktiga fullblodsston. Nummer 1 skulle fölat 28 januari och är liten om magen. Nummer två skall föla den 27 februari och är ENORM.
Betyder fölets födelsevikt något för framtida storlek och hållbarhet/sundhet?

Har för mig att jag någonstans :confused: läst artikel om viktens betydelse

Sv: Fölets födelsevikt, är det av betydelse?

Det är framförallt så att magens storlek inte på något sätt alls behöver spegla fölets födselvikt.

Håller med Ameo.

Märrar med jättemagar kan ge pytte föl.
Det rymms en del fostervatten mm därinne också.

Många kan också ha svårt att se skillnad på fläsk och föl.:p

Visst. Men vad jag undrar är om vilken födelseviktens betydelse har!

Är det ett ynkligt föl är det givetvis större risk att den fortsätter vara ynklig hela livet. Tex tidigt född. Mycket sjuk eller liknande.

För tidigt födda går bort i mitt fall. Här gäller väntan som varat i flera veckor... Nummer två kommer troligen till helgen. När nummer ett kommer vet jag ej.

En kompis sto gick över nästan 2 månader och fölet såg ändå prematurt ut (tror det kallas dysmaturt). Det blev kanske något mindre än förväntat nu som 4-åring men annars har det klarat sig bra!

Min häst var inte jättestor som föl, ca 1m i manken och vägde max 45 kg. Men hon är normalstor och 164 cm ca 600 kg idag.

2 månader... Snacka om väntan. Hoppas att det ej blir så i mitt fall. Tycker att de tre veckor som gått över räcker.
Men kan fölet verkligen bli mindre av att gå länge över tiden? Trodde det i så fall skulle bli jättestort.

Vad jag har fått förklarat för mig (utan att ha några eg. fakta att luta mig på) så är en del av anledningen till att föl föds dysmatura (=prematura i förhållande till dräktighetslängden) att moderkakan inte fungerat riktigt och att stona behåller dem inuti lite längre för att de ska hinna få i sig mer näring. Hade de fötts i "normal" tid hade fölen antagligen inte klarat sig.

Det skulle i så fall innebära att ett sto som behåller fölen onaturligt länge ej är lämpad till avel? Fölen är egentligen för klena, av någon anledning. Har ej fått bästa förutsättningar, trots avvägt foder etc.
Mitt sto, har hos förre ägaren, fått föl innan, sent fött och klent i början...

Senast ändrad:

För ett par år sedan hade vi två ston som skulle föla, båda gick över en månad. Den första räknar jag som ganska normal stor ca. 1 m hög och 55 kg, den andra mellan 1,10-1,15 hög och 90kg :eek:. (Båda halvblod) Den stora dog efter ett och ett halvt dygn så jag tror på att lagom är bäst.

Ditt svar hjälpte mig inte mycket... 90 kg, är du säker på att det var häst?

Jag är säker på att det va en häst eftersom jag va med när stoet betäcktes (naturligt) och jag vet att han vägde 90 kg eftersom han vägdes på klinik.

Det skulle i så fall innebära att ett sto som behåller fölen onaturligt länge ej är lämpad till avel? Fölen är egentligen för klena, av någon anledning. Har ej fått bästa förutsättningar, trots avvägt foder etc.
Mitt sto, har hos förre ägaren, fått föl innan, sent fött och klent i början...

Bara för att ett föl föds dysmaturt så behöver det inte nödvändigtvis innebära att nästa föl också föds så. Händer det fler än en gång skulle jag dock inte avla på det stoet. I det fall jag känner till betäckte de inte om stoet efter hennes första (och enda) föl som föddes dysmaturt.

.
Har för mig att jag någonstans :confused: läst artikel om viktens betydelse

Nej. Den har ingen betydelse så länge ungen är ok i övrigt.
Ett stort föl kan vara prematur liksom en liten.
Och man ser inte på magen hur stort fölet kan vara.
Däremot kan man ha en aning om stoet bär tvillingar. Då, naturligtvis om hon går tiden ut.

Föl kan födas med sämre förutsättningar, men om det är rätt ägare som har lite ork så finns det inga bevis att den ungen skulle bli av sämre sort som stor.

Som sagt, allt hänger på ägarna och hur mycket dom vill jobba.

AM

Liknande trådar

S
Avel En lång historia kort - Jag har helt plötsligt ett fullblodsto hemma. Tanken var att sälja henne när hon fått ordning på sina...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: sarabacklund
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: Cambrie
·
Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
2 099
Senast: SeagirlM
·
S
Avel Hur viktigt är det egentligen att ha bra ston? Personligen tycker jag att det är otroligt viktigt! Idag läste jag en intressant artikel...
Svar
4
· Visningar
1 278
Senast: Ralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka